Bureaublad en Internetpagina weg in Windows Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

Malatesta

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2011
Hallo, sinds twee dagen is het bureaublad weg (niet zichtbaar) en tevens de internetpagina (met favorieten, enz) , en dit van alle gebruikers van onze huis pc. Bureaublad en favorieten zijn wel nog terug te vinden in de mappen van de gebruikers. Tegelijk werd er van elke gebruiker (4 in totaal) een nieuwe map met standaard subfolders aangemaakt in de map Computer/OS(C)/Gebruiker. Eventueel kan ik wel een screen shot doorsturen, maar wij zitten wel verveeld met deze "ongevraagde" wijziging. Wij hebben Windows Vista.Bedankt

voor je bureablad druk is met de rechtermuisknop op je bureaublad kies beeld en dan pictogrammen weergeven

voor je bureablad druk is met de rechtermuisknop op je bureaublad kies beeld en dan pictogrammen weergeven

Hallo, bedankt voor de snelle reactie, maar het probleem ligt blijkbaar niet daar. De optie"pictogrammen weergeven" had ik eerder al aangeklikt. Het heeft echter te maken met het feit dat van elke gebruiker van deze pc een nieuw gebruikersprofiel is aangemaakt, met dezelfde naam als de gebruiker, maar met de standaard mappen, ttz zonder inhoud.Deze staan in de folder C/Gebruikers. Bijgevolg, bij het opstarten, neemt hij de inhoud van de nieuwe, dus lege mappen, over. Daarom heb ik nu de inhoud van mijn bureaublad en favorieten van mijn oorspronkelijk profiel gekopiëerd naar deze nieuwe mappen. Al bij al toch niet gerust. Ik zou graag deze nieuwe mappen willen verwijderen maar weet niet of ik dit zo maar mag doen.

Open [windowstoets+r] -> typ regedit en navigeer naar:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

Klik erop en in het rechtervenster dubbelklik op de waarde 'shell'.
Verander de waarde in explorer.exe
Herstart de computer

Lukt dit niet, denk ik aan malware o.i.d.

Laatst bewerkt:
Hallo, bedankt voor de snelle reactie. De waarde "explorer.exe" stond echter reeds vermeld. Hebben wij bijgevolg niet moeten wijzigen en ligt de oorzaak ook niet daar. Misschien is het wel een probleem met onze Dell computer, want van alle 4 gebruikers werd onlangs, automatisch, een nieuwe gebruiker aangemaakt met dezelfde naam + een extensie Dell_Inspiron. Voor elk van deze "nieuwe" gebruiker werden de standaard mappen aangemaakt.In elk geval, voor ons heel vreemd. We zijn, met het verdwijnen van ons bureablad tevens Windows Live Mail kwijt. Allemaal moeilijk te begrijpen voor ons.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt. Van Windows verkenner met de gebruikers en mappen, bedoelt U ?

Zolang ik het probleem ervan kan inzien. Waarschijnlijk is dit probleem malware gerelateerd.

Bureaublad ed

Hallo, bedankt, ik wilde net een screen shot toevoegen maar na het uploaden, verscheen een soort rood uitroepteken naast het bestand en kon ik het blijkbaar niet toevoegen Ik stel vast dat het 276 kb groot is en max toegalten bijlage is 100 kb. Kan ik de screen shot op een andere manier doorsturen ? En ivm malware, daar weet ik helemaal niets van af. Is dit een virus of zo ? Ik vraag mij meer en meer af of het gewoonweg niet aan onze pc ligt. Bedankt alvast voor de opvolging. Nog een andere vraag. Is het correct wanneer ik via "quote" reageer op reactie van andere gebruikers op mijn oorspronkelijk bericht ?

Hoi,
als je direct reageert op een vraag van een ander is het gebruikelijk de knop "snel reageren" te gebruiken of anders de knop "reageer op vraag",
Quoten doe je als je op een specifiek onderdeel v.d. vraag wil reageren, dan haal je de overbodige tekst weg.
Zie ook hoe gebruik ik dit forum.

Mvg,
Mod sectie besturingssystemen.

Laatst bewerkt:
Hallo Malatesta,
Sinds enkele dagen heeft de Laptop van mijn nicht(je) deels hetzelfde probleem. De pictogrammen zijn steeds verdwenen, als je opnieuw opstart. Staan wel goed vermeld in desbetreffende map. Geen probleem met favorieten. Of het aan de PC ligt, lijkt me stug, want dat is hardware en dit lijkt me software gerelateerd. M.a.w. programma bug of inderdaad Malware, ondanks dat ik het niet heb kunnen fixen met de scan door Ad-Aware en Spybot.
Grtz, DVV

Hallo Vrije Vogel, bedankt voor de info. Wat is Malware eigenlijk ? Ik laat onze pc ook regelmatig scannen door Symantec/Norton maar die vindt ogenschijnlijk geen virussen of zo. Als leek begin ik het allemaal wel wat beu te worden. Nu begint de monitor ook aan en uit te gaan,ttz. het beeld gaat aan en uit, niet zozeer flikkeren. Het gaat wel te snel opdat ik nog iets zou kunnen ingeven. Bedankt niettemin

als je een windows installatie cd-rom hebt en er staan geen belangrijke bestanden op de computer installeer windows dan gewoon opnieuw
dat is in mijn ogen een van de snellere oplossingen
dan helemaal te gaan zoeken naar malware (malware is gewoon een soort virus waardoor je computer wel is vreemde dingen kan gaan doen)
als er belangrijke bestanden opstaan dan moeten we even een manier bedenken hoe je daar een back-up van maakt

Laatst bewerkt:
Hoi Aloew, hartelijk dank. Ik heb inderdaad nog die installatie cd-rom, maar sta natuurlijk wat weigerachtig om alles te herinstalleren. Ik heb wel een tweetal externe harde schijven waarop ik de bestanden van ons vieren (ons gezin) kan kopiëren. Ik weet echter niet goed wat ik moet kopieren en wat niet zodat ik achteraf niet met de gebakken peren zit. Is een herinstallatie realiseerbaar ?

waar ik meestal een back-up van maak is :

documenten - favorieten van je internet browser - foto,s - video,s - gedownloaden bestanden die je wil bewaren

gewoon dus alles wat belangrijk is en wat je wil bewaren !

dus ik zou alle gebruikers van de computer even laten kijken en een mapje op het bureaublad aanmaken
daar de bestanden dan inzetten die je wil bewaren die kopieer je daarna gewoon naar de externe hard disk

een herinstallatie is niet zo moeilijk in mijn ogen dan
je hoeft alleen in je bios te veranderen dat je computer opstart van de cd-rom drive
en dan een paar keer klikken en het staat er opnieuw op je windows vista

als het nog te onduidelijk is dan moet je het maar even laten weten

Dank Aloew, je schrijft "een mapje aanmaken op het bureaublad", dat is idd geen probleem. Hoe kan ik rechtstreeks bestanden kopiëren naar die bewuste nieuwe map ?Indien ik met rechtermuisknop klik, dan heb ik oa de optie "kopiëren naar bureaublad" maar dan gaat die folder of bestanden niet rechtstreeks in de nieuw aangemaakte map, nietwaar ? Ik ben wat bang dat ik misschien wel bepaalde programma's zal vergeten te kopiëren, programma's dan die noodzakelijk zijn voor de goede werking van de pc. Misschien kan ik toch gewoon de volledige harde schijf kopiëren op een externe harde schijf en nadien de gewenste bestanden of programma's terug kopiëren ? Kan ik nadien de installatie cd gewoon in de CD speler inbrengen en zal alles overschreven worden ?

om bestanden te kopiëren op een simpele manier

is gewoon rechtmuisknop op het gewenste bestand kies kopiëren en ga dan naar je bureaublad en kies je de gewenste map en kies voor plakken of gebuik CTRL - V

met ctrl ingedrukt kan je met de muis meerdere bestanden selecteren

en welke installatie cd van windows heb je
een los gekochte windows versie of een die bij de computer erbij zat
of door middel van een back up cd die je gebrand hebt ?

een los gekochte windows dan zou je even moeten kijken of je drivers kan downloaden voor je computer voordat je begint aan een nieuwe installatie

wat ik doe is me drivers zoeken en dan op een usb stick zetten zodat de installatie wat sneller gaat en ik niet bij elke nieuwe installatie weer op zoek naar drivers moet

je kan natuurlijk ook je schijf kopiëren maar waarschijnlijk zullen er veel bestanden meegaan die onnodig zijn

heb je anders het merk en type van de computer en welke windows dan kan ik even kijken of er drivers voor te vinden zijn

en als je gewoon je drivers hebt voor je computer plus windows opnieuw geïnstalleerd dan zou je geen problemen moeten krijgen van de werking van de computer

de computer zal waarschijnlijk zelfs beter werken na een schone installatie

Laatst bewerkt:
Hoi, bedankt voor deze fantastische uitleg. Ik heb een Windows Vista programma samen met de Dell computer aangekocht. Nu nog over dat kopiëren. dat lukt wel aardig, maar wanneer ik bijv. één folder uitkies, met de rechtermuisknop selecteer, en nadien plak op het bureaublad, blijkt niet alleen die specifieke folder, maar allles van de C schijf gekopiëerd te zijn.T.t.z. is zichtbaar.... En daarover maak ik mij een beetje zorgen. OK, we gaan het morgen eens proberen.. is echt niet mijn afdeling, sorry, maar toch bedankt

als het een dell computer is zou ik even kijken op de site van dell voor de drivers als het goed is zou er ergens op de computer ook het type moeten staan

zoek daar even na en kijk op de site van dell

ik begrijp niet precies wat je probeert te kopiëren waardoor je je zorgen maakt misschien zou je hier wat meer duidelijkheid over kunnen geven ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan