Bureaublad weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leo414

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2000
Berichten
137
Bij het opstarten van Windows XP Professional gaat alles goed behalve dat het bureaublad even te zien is maar dan weer weg gaat. Kan wel bij bestanden komen via Windows Taakbeheer, maar niet bij Start, Uitvoeren enz. Virusscan is al gedaan. Weet iemand raad?

Vr. gr. Leo
 
Laatst bewerkt:
Druk gelijktijdig op de toetsen ctrl-alt-del. Dat tovert het Windows XP taakbeheer tevoorschijn. (In sommige gevallen komt de Windows beveiligingsdialoog tevoorschijn, maar van daaruit kun je gewoon op de knop "Taakbeheer" klikken om te komen waar je moet zijn). In het venster van Taakbeheer klik je eerst de tab "Processen" aan en vervolgens klik je op het menu "Bestand" en je kiest "Nieuwe Taak (Uitvoeren ...)" Daarna tik je in het invoerveld "explorer.exe" (zonder de aanhalingstekens) en dan klik je op ok.
 
Druk gelijktijdig op de toetsen ctrl-alt-del. Dat tovert het Windows XP taakbeheer tevoorschijn. (In sommige gevallen komt de Windows beveiligingsdialoog tevoorschijn, maar van daaruit kun je gewoon op de knop "Taakbeheer" klikken om te komen waar je moet zijn). In het venster van Taakbeheer klik je eerst de tab "Processen" aan en vervolgens klik je op het menu "Bestand" en je kiest "Nieuwe Taak (Uitvoeren ...)" Daarna tik je in het invoerveld "explorer.exe" (zonder de aanhalingstekens) en dan klik je op ok.

Heb gedaan wat je zei. Bureaublad met taakbalk verschijnt even maar gaat dan weer weg en komt en gaat weer, de hele tijd door. Als het bureaublad even zichtbaar is heeft explorer.exe een ongewoon hoge CPU, namelijk tussen de 75 en 98. Dan plotseling 0 CPU en verdwijnt weer.
 
Wát is er aan je pc veranderd onmiddellijk vóórdat het probleem zich manifesteerde?
 
Wát is er aan je pc veranderd onmiddellijk vóórdat het probleem zich manifesteerde?

Eigenlijk niets bijzonders. Misschien heb je hier wat aan. Op dit moment blijft explorer.exe op 00 CPU staan, maar in de taakbalk rechts starten geen programma's zoals Avast en het interneticoontje. Het buroblad is bevroren en de cursor is in de taakbalk een zandlopertje.
 
Laatst bewerkt:
Afgezien van defecte hardware zou er geen enkele reden zijn waarom dit zich "zomaar" voordoet, tenzij...........................

er recent "iets" is gedownload wat deze trammelant veroorzaakt?

Wat gebeurt als je in de veilige modus opstart?
 
heb ik al eerder gedaan maar ook toen ging alles goed totdat het buroblad zou moeten verschijnen maar niet deed. Ik ga het nu nog eens proberen want de hele boel staat vast. ik meld me zo weer:eek:
 
Afgezien van defecte hardware zou er geen enkele reden zijn waarom dit zich "zomaar" voordoet, tenzij...........................

er recent "iets" is gedownload wat deze trammelant veroorzaakt?

Wat gebeurt als je in de veilige modus opstart?

Nog steeds hetzelfde. Zowel normaal als in veikige modus geen buroblad of een bevroren buroblad. Ziet ernaar uit dat xp opnieuw moet worden geinstalleerd. Jammer van mn bestanden en vooral de inhoud van outlook express :confused:
 
ik heb net 'explorer exe'in veilige modus gedaan en heb nu een buroblad met taakbalk die blijft staan.... Lastig hé op deze manier communiceren
 
Middels het DOS (surrogaat) kun je natuurlijk handmatig met copy commando's al je data (inc. de OE bestanden) naar een andere schijf(partitie) kopieren alvorens je aan het formatteren begint.

Windows CD erin, booten vanaf CD en dan de herstelconsole in, dan kom je in een DOS omgeving.
 
ik heb net 'explorer exe'in veilige modus gedaan en heb nu een buroblad met taakbalk die blijft staan

Dan wordt het tijd om je virusscanner eens op het systeem los te laten, daarna Ad-aware 2008 en Spybot Search and Destroy.
 
Ben er al mee bezig, hoop dat daar het probleem zit. Ik laat het je weten zodra de scans gedaan zijn
 
Je hebt nu in ieder geval de kans om je data veilig naar een andere schijf(partitie) te kopieren, voor het geval dat een format de enige oplossing zou zijn.
 
Je hebt nu in ieder geval de kans om je data veilig naar een andere schijf(partitie) te kopieren, voor het geval dat een format de enige oplossing zou zijn.

Nooit eerder gedaan... is dat ingewikkeld of valt het mee? Ik heb ook een externe harddisk van 250 gig maar weet niet of de usb wel werkt in veilige modus
 
Ja, de usb werkt (stel dat je een USB muis / toetsenbord zou hebben).
Het verplaatsen naar een externe harddisk is niet anders dan het in de verkenner verplaatsen van lokatie 1 naar lokatie 2.
 
Ja, de usb werkt (stel dat je een USB muis / toetsenbord zou hebben).
Het verplaatsen naar een externe harddisk is niet anders dan het in de verkenner verplaatsen van lokatie 1 naar lokatie 2.

Wil je mij nog even uitleggen wat ik precies moet overzetten (kopieeren) en hoe dat moet. Ik heb 4 partities (C-d-e-f) en hoe ik het op een eventuele nieuwe XP moet overzetten. Veel dank alvast voor je meedenken!
 
Dat hangt er ernstig vanaf hoe jij (bijv.) je Office hebt geconfigureerd. Als die standaard is geïnstalleerd, dan zou je kunnen volstaan met het compleet kopieren van de map "Mijn documenten" naar de verst verwijderde partitie, ic. F. Met het kopieren van de map "Mijn documenten" wordt dan tevens de map "favoriten" meegekopieerd en dat scheelt weer een hoop gedoe.
 
Dat hangt er ernstig vanaf hoe jij (bijv.) je Office hebt geconfigureerd. Als die standaard is geïnstalleerd, dan zou je kunnen volstaan met het compleet kopieren van de map "Mijn documenten" naar de verst verwijderde partitie, ic. F. Met het kopieren van de map "Mijn documenten" wordt dan tevens de map "favoriten" meegekopieerd en dat scheelt weer een hoop gedoe.



Bedankt, maar nu is net de virusscan klaar (avast) Heeft geen besmette bestanden gevonden maar geeft wel aan in het resultaat dat' C:\ WINDOWS\winstart.bat *onmogelijk af te ta.*.......verder staat er niets .

Kun je hier iets mee?
 
Bedankt, maar nu is net de virusscan klaar (avast) Heeft geen besmette bestanden gevonden maar geeft wel aan in het resultaat dat' C:\ WINDOWS\winstart.bat *onmogelijk af te ta.*.......verder staat er niets .

Kun je hier iets mee?


Heb het gedeelte opgeschoven en de zin luidt verder * Onmogelijk af te tasten. Bestand is Off-line-het is momenteel niet beschikbaar. Het gaat dus over C:\WINDOWS.winstart.bat
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan