butten met aan\uit functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

ykostyle

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2009
hallo
ik heb even een vraagje ik ben een proggrammatje aan het schrijven waarmee ik relays aan kan sturen. als ik klik op knop1 maak gaat het relay aan, maar ik moet deze vervolgends met de andere knop weer uitzetten, mijn vraag is hoe ik deze knoppen kan zamenvoegen (een keer klikken aan, tweede keer klikken weer uit)

Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
SerialPort1.Open()
SerialPort1.Write(Chr(101))
SerialPort1.Close()
End Sub

Private Sub Button2_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button2.Click
SerialPort1.Open()
SerialPort1.Write(Chr(111))
SerialPort1.Close()
End Sub

groeten yko

Kun je niet gewoon de text aanpassen en dan een if ertussen plakken??

? welke text? mischien een voorbeeld
heb weinig vb ervaring gisteren pas voor elkaar gekregen dat dat relay schakelde.

nou, zoiets:
Code:
dim isAan as boolean
isAan = false;[COLOR="SeaGreen"] 'programma begint, maar ding staat uit[/COLOR]

Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click

SerialPort1.Open()            [COLOR="SeaGreen"]'zowiezo openen[/COLOR]
   if isAan = true then
      SerialPort1.Write(Chr(111))     [COLOR="SeaGreen"] 'hier code dat het uit zet[/COLOR]
   else
      SerialPort1.Write(Chr(101))      [COLOR="SeaGreen"]'hier code dat het aan zet[/COLOR]
   end if
   SerialPort1.Close()      [COLOR="SeaGreen"]'sluitaaah[/COLOR]

End Sub
ofzo.

Laatst bewerkt:
Kan natuurlijk ook gewoon zo:
Code:

SerialPort1.Open()            'zowiezo openen
   if button1.text = "uit" then
         SerialPort1.Write(Chr(111))      'hier code dat het uit zet
  elseif button1.text = "aan" then
      SerialPort1.Write(Chr(101))      'hier code dat het aan zet
   end if
   SerialPort1.Close()      'sluitaaah

End Sub

Laatst bewerkt:
ja, maar dan moet je wel weer een de button-text updaten. Dat heeft jou (DuneII's) code niet, dus het voorbeeld gaat niet werken...

Maargoed, het is wat je zelf wilt. Hier is overgens de code van Dunell met aanpassing zodat het wel werkt:
Code:

SerialPort1.Open()          [COLOR="SeaGreen"]  'zowiezo openen[/COLOR]
   if button1.text = "zet uit" then
         SerialPort1.Write(Chr(111))   [COLOR="SeaGreen"]   'hier code dat het uit zet[/COLOR]
         button1.text = "zet aan"
   else     [COLOR="SeaGreen"]de ' "if bla bla" hoeft niet, want er zijn maar 2 mogelijkheden: uit en aan. Als-ie niet aan is, is ie uit.[/COLOR]
      SerialPort1.Write(Chr(101))    [COLOR="SeaGreen"]  'hier code dat het aan zet[/COLOR]
      button1.text = "zet uit"
   end if
   SerialPort1.Close()   [COLOR="SeaGreen"]   'sluitaaah[/COLOR]

End Sub
oid.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan