bwryq.sys driver probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

annie5678

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 mei 2012
Hallo,

ik weet niet of deze vraag onder het juiste topic staat maar ik kon niets anders vinden waar het beter past. Sinds een tijd heb ik last van een BSOD met de error driver_irql_not_less_or_equal. Deze komt op random momenten. Ik heb het dump bestand laten lezen door het programma who crashed en daar komt dit uit:

crash dump file: C:\windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: bwryq.sys (bwryq+0x4CCB)
Bugcheck code: 0xD1 (0xFFFFFFFFB00C6000, 0x2, 0x0, 0xFFFFFFFF8671ECCB)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\windows\System32\Drivers\bwryq.sys
This file could not be located on your computer, we suggest that you search on its name with Google.
Click here to do a Google search on bwryq.sys

Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: bwryq.sys .
Google query: bwryq.sys DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

------------------------------------------------------------------------

Als ik ga zoeken met google krijg ik nul resultaat op bwryq.sys. Heeft iemand enig idee hoe ik kan vinden welke driver dit probleem veroorzaakt?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, lijkt me een uitdagende kwestie om een antwoord te vinden.

Gr Annie

Ok, nou, als ik op die bwryq.sys ga zoeken met Google, krijg ik dus 175 resultaten:

http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=bwryq.sys&meta=&aq=f&oq=

Als ik het dan zo doe blijven er 43 over:

http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=+bwryq.sys+driver&meta=&aq=f&oq=

Waarbij ik van nodevice.com te weten kom dat het waarschijnlijk om een driver van je LCD-monitor gaat.
In principe als je dus de CD met de bijgeleverde software (of even bij de fabrikant opnieuw ophaalt) daarvan er even bij pakt & opnieuw installeert moet het opgelost zijn.

Ben nu te moe & heb te weinig info om verder te zoeken, dus aanvullingen welkom...

Veel waarschijnlijker dat dit malware is (of iets anders).
Voor monitoren worden nooit (tenzij ik me héél sterk vergis) .sys bestanden geladen als driver, uitsluitend .inf of .icm bestanden...

Ga eens naar die C:\windows\System32\Drivers map, rechtsklik op bwryq.sys, kies Eigenschappen en kijk in tabblad Versie of je daar wat informatie kunt achterhalen waar het wél bijhoort (of dat het malware zou kunnen zijn).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi bedankt voor de snelle reacties. Het is geen LCD driver, omdat het gaat om een netbook. Ik heb een Asus EeePc. Ik heb gekeken in apparaatbeheer bij de eigenschappen van de driver en er staat dat het gaat om "Stuurprogramma's die niet Plug en Play-compatibel zijn." Bij leverancier en Locatie staat "onbekend". Bij apparaatstatus staat dat het apparaat correct werkt.

Als ik bij de versies kijk staat dat er geen vorige versie beschikbaar is, dus ook daar vind ik geen informatie. Ik zal eens een malware scanner gebruiken om te kijken of dat iets oplevert en dan kom ik weer bij jullie terug.

Dit zal inderdaad weinig te maken hebben met een driver, maar eerder met een virus oid.

@Thijs, voor sommige monitoren worden wel driver meegelever (zodat ze volgens de klant betere kleuren geven), maar deze worden vrijwel nooit gebruikt.
En er zijn natuurlijk de high end monitoren waar wel speciale drivers zijn, maar dat zit standaard niet in een laptop...

@quistionmark: Graag de volgende keer beter lezen: Ik zeg niet dat er geen drivers bestaan voor monitoren, ik beweer/weet zeker dat drivers voor monitoren nooit .sys bestanden zijn(!) Dit als reactie op wat TheKnight meende op Google gevonden te hebben.

Tijs.

Het blijkt een rootkit te zijn nadat ik hem heb gescand. Nu is echt het probleem dat het me niet lukt om hem te verwijderen. Ik heb gescand met MABM, hij kan het verwijderen, maar als ik opnieuw opstart staat het bestand gewoon weer terug in dezelfde map. Handmatig verwijderen lukt niet omdat het bronbestand niet gelezen kan worden. Ook heeft Gmer hem gevonden, maar ook deze krijgt hem niet verwijderd.

Heb ik nog mogelijkheden om mijn laptopje te redden??

ps. ik weet niet of ik nu verder moet gaan in dit topic, of dat ik een nieuwe moet openen bij het onderdeel virussen, spyware enz.

@quistionmark: Graag de volgende keer beter lezen: Ik zeg niet dat er geen drivers bestaan voor monitoren, ik beweer/weet zeker dat drivers voor monitoren nooit .sys bestanden zijn(!) Dit als reactie op wat TheKnight meende op Google gevonden te hebben.

Tijs.

Op je teentjes getrapt? Sorry hoor

Het blijkt een rootkit te zijn nadat ik hem heb gescand. Nu is echt het probleem dat het me niet lukt om hem te verwijderen. Ik heb gescand met MABM, hij kan het verwijderen, maar als ik opnieuw opstart staat het bestand gewoon weer terug in dezelfde map. Handmatig verwijderen lukt niet omdat het bronbestand niet gelezen kan worden. Ook heeft Gmer hem gevonden, maar ook deze krijgt hem niet verwijderd.

Heb ik nog mogelijkheden om mijn laptopje te redden??

ps. ik weet niet of ik nu verder moet gaan in dit topic, of dat ik een nieuwe moet openen bij het onderdeel virussen, spyware enz.

Even opstarten in veilige modus en dan scannen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan