C++ 2 vraagjes :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

vinCpp

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2011
Ik ben nieuw hier, het leek me wel interessant om mezelf hier te registeren om vragen te stellen maar ook om anderen te helpen.
Ik ben bekend met de volgende talen: HTML, PHP, Javascript, CSS, Nederlands en Engels.

Ik ben al begonnen met C++, de basis snap ik al en ik wil graag de focus hebben op win32 programmeren.

(ik gebruik Dev-c++ als compiler)

en dan nu vraag 1:

Ik heb een venster gemaakt in c++
Nu wil ik graag een 2e venster maken, !maar!:
- Dit 2e venster moet openen als ik op een menuitem klik (via WM_COMMAND) (nou dat kan ik ook nog wel):
venster1.jpg

- Als je dit 2e venster sluit moet NIET het 1e venster meesluiten (dus NIET dat het hele programma sluit)
- Je kunt niet meer bij het 1e venster totdat je bij het 2e venster op OK of sluiten heb geklikt (dus tijdelijk disabelen)

praktische voorbeelden genoeg:
(skype --> opties ) bijvoorbeeld.

2e vraag:
hoe maak ik een soort "frames" in mijn venster? (dus als je het venster groter/kleiner maakt, dat dan de lengte of breedte van een frame meeverandert?

Praktisch voorbeeld: (skype -> chatvenster groter kleiner maken (het "gechatte-gedeelte" word breder/hoger en het tekstvak (om je bericht in te typen) blijft dezelfde hoogte))

Alvast bedankt! :D

Laatst bewerkt:
1) kan via een "modal" dialog (afhankelijk van de software "showmodal" oid).
2) Indien je net begint is dit wel een echte hardcore aanpak. Het is een stuk makkelijker met een window manager pakket werken. met de hand kun je de resize commands afvangen, en aan de hand van de nieuwe grootte berekenen hoe de verschillende onderdelen er uit moeten zien na de resize

ik zal opzoek gaan naar tuts over modal dialogs. bedankt!
en dat window manager pakket bewaar ik wel voor later. (nu nog wat te uitgebreid)

hallo,

ik heb gezocht naar modal dialog boxes, maar het enige wat ik te zien krijg is zon dialog in combinatie met een formulier en een class.

Is er niet ook een manier om zo'n venster te krijgen op een ongeveer gelijke manier als deze:

[CPP]hwnd = CreateWindowEx (
0, /* Extended possibilites for variation */
szClassName, /* Classname */
"naam", /* Title Text */
WS_OVERLAPPEDWINDOW, /* default window */
CW_USEDEFAULT, /* Windows decides the position */
CW_USEDEFAULT, /* where the window ends up on the screen */
544, /* The programs width */
375, /* and height in pixels */
HWND_DESKTOP, /* The window is a child-window to desktop */
NULL, /* No menu */
hThisInstance, /* Program Instance handler */
NULL /* No Window Creation data */
);[/CPP]

dus gewoon zoals je een standaard venster maakt (maar dan natuurlijk modal)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan