C: en D: partitie samenvoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

antonwas

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Beste mensen,

Mijn vraag is waarschijnlijk een overbekende, maar ik zit zelf nog met een paar andere vragen met betrekking tot dit onderwerp. Daarom wil ik toch mijn vraag stellen.

Een kennis van mij heeft een Acer laptop met een C en een D partitie. Op de C partitie staat Windows Vista, op de D partitie staat eigen data. De HD is maar 80 GB groot en de C partitie is vol. Het gekke is dat er bijna niets meer in de mijn documenten, mijn muziek, enz. staat. Bovendien staat er ook heel weinig software op de C schijf. Ik heb al heel veel software verwijderd, CCleaner, enz. Ik krijg er hoogstens 3GB vanaf, meer niet. De C schijf raakt vol door de updates van Vista, temp. internet files etc.

De D partitie is zo goed als leeg. Nu lijkt het mij handig om de ruimte van D bij C te stoppen en dan die D schijf te laten vervallen.
Ik heb al veel gelezen dat je die D partitie gewoon met Windows kan verwijderen, maar om de vrij gekomen ruimte bij C te stoppen moet je Partition Magic gebruiken. Nu las ik ergens dat Partition Magic alleen draait t/m Win XP. Dus dat werkt dan niet. Is daar dan niet iets anders voor te verzinnen?

Verder zou ik willen vragen of iemand nog eens stap voor stap dat proces kan neerzetten (D schijf verwijderen en ruimte bij C stoppen)

Bij voorbaat dank,

Anton

Partition Magic zal het ook doen op Visa, anders kun je gratis Easeus proberen.

Belangrijk is dat je Easeus één opdracht tegelijk geeft en laat afhandelen; dus D: verwijderen, apply, evt opnieuw opstarten, dan de ruimte bij C: trekken, apply, evt opnieuw opstarten.

Laatst bewerkt:
Binnen Vista kan het ook via Schijfbeheer. Let op maak altijd een backup van je belangrijke bestanden met herpartitioneren waar al data op staat!!!

Partition Magic zal het ook doen op Visa, anders kun je gratis Easeus proberen.

Belangrijk is dat je Easeus één opdracht tegelijk geeft en laat afhandelen; dus D: verwijderen, apply, evt opnieuw opstarten, dan de ruimte bij C: trekken, apply, evt opnieuw opstarten.

Weet u/jij toevallig ook of Easeus een beetje stabiel is (weinig klachten), want als het onder dat proces verkeert gaat, ben je wel de sjaak. Vooral het toevoegen van de ruimte aan de C schijf, want daar staat Windows op.

En dan heb ik nog wat: bij die laptop zit een setje recovery discs. Deze zijn gemaakt met de d partitie aanwezig. Kan ik deze cd's nog gebruiken na het verwijderen van de d partitie, of zijn ze waardeloos. Er zit namelijk geen windows dvd bij die laptop, dus mocht het verkeerd gaan, dan ben ik afhankelijkl van die cd's.

Verder over het backuppen, ja alle belangrijke eigen bestanden zijn wel gebackuped, maar moet ik ook nog iets van windows backuppen, of hoeft dat niet? Volgens mij is het toch gewoon op hoop van zegen?

MVG,

Anton

Waar het om draait is dat je een partiiemanager niet meer dan één taak tegelijk geeft, dus niet C: verkleinen, D: verschuiven, E: creeeren en dan op apply klikken en hem zn werk laten doen want dan verslikt hij zich in de opdrachten. Zo ben ik ooit 12.000 mp3's, 1300 ds-spellen en 200 films kwijtgeraakt en daar wordt je best nerveus van.

Zoals ik al zei; D: deleten, apply klikken, af laten handelen (evt start je pc vanzelf opnieuw op), C: vergroten, apply klikken, af laten handelen en ga zomaar door.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan