C: en D: verwisseld

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoinTheFeast

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2010
Hoi!

Ik ben in het bezit van een Dell Latitude laptop met Windows Vista Business.
Sinds kort ontdekte ik dan de C: schijf 230GB groot is en de D: schijf amper 1,99GB.
Op de D: schijf staat enkel en alleen Windows, maar dat staat ook op de C: schijf, hoewel de mappen niet volledig dezelfde zijn van deze 2.
Op m'n C: schijf staan dus foto's, muziek ed. Bij mijn weten moeten die toestanden op de D: schijf staan, maar dat is onmogelijk vanwege de kleine capaciteit daarvan (2GB).
Ik heb me ook laten vertellen dat wanneer er software crasht en ik moet formatteren, ik ook meteen foto's en muziek kwijt ben.
Is dat zo? En hoe kan ik hier verandering in brengen? (D: groter maken zodat daar foto's enz. op kunnen)

alvast bedankt

Welkom op Helpmij.nl

Hoi,
je kunt via schijfbeheer C: kleiner laten maken door windows en de vrijgekomen ruimte laten toewijzen aan D: Om je bestanden (foto's e.d.) op D: te krijgen moet je de oorspronkelijke bronmap verplaatsen. Hoe je dat doet zie je hier DocsVerplaatsen.JPG
Dat kan ook met de fotomap,muziekmap enz.
Succes.

Laatst bewerkt:
bedankt voor de info!

Ik probeer het morgen uit

aanpassing bericht: ik heb de link al even geprobeerd, maar deze werkt niet ...

Laatst bewerkt:
Heel vreemd bij mij werkt 'ie wel.
docsverplaatsen.jpg

Ik heb 't plaatje maar zichtbaar neergezet.

Laatst bewerkt:
Gezien de omvang van D: is dit zeer waarschijnlijk de recovery partitie. Deze moet je intact laten zoals ie is. Tenminste als je ooit nog je systeem via die partitie zou willen herstellen.

Ik ben niet zo'n grote computer-kenner maar heb geprobeerd via Computer --> Beheren --> Schijfbeheer --> C: volume verkleinen.

Tot zover lukt het: er verschijnt een niet toegewezen volume rechts van C:. Nadien kan ik echter bij D: niet aanduiden 'Volume uitbreiden'.

Maar sowieso verschijnt naast "Hoeveelheid beschikbare ruimte voor verkleinen in MB" (C: schijf dan) amper 116. Hoe is dit mogelijk wanneer ik nog 66GB vrije ruimte heb op de C: schijf?

Laatst bewerkt:
Recovery partitie is bij Dell in ieder geval niet verborgen. Dus maak dan liever een E: met de vrijgekomen ruimte. Zorg dat je de recovery ook op DVD hebt gebrand.

Oké, zal ik doen. M'n vader had al voorgesteld om een E: schijf aan te maken.

Maar dan heb ik nog het probleem dat ik zogezegd slechts 116MB kan vrijmaken van mijn C: schijf ...

Mod Edit
er is iets fout gegaan met je link waardoor het niet werkte.
Probeer het opnieuw.

Aan het plaatje te zien is er geen ruimte om met de partities te schuiven.

D: is inderdaad de recovery partitie dus daar maar vanaf blijven.

Als het vanuit Windows niet lukt. Download dan GParted live CD en stel daarmee de partities in.

Kan je me misschien vertellen hoe het komt dat ik niet meer ruimte kan vrijmaken voor een nieuwe schijf?
Want dat begrijp ik niet.

Ja nou is het een stuk duidekijker,daar staat toch ook recovery (herstel) voor D:?
De EISA-configuratie zorgt er voor dat je zonder tussenkomst van Windows (b,v, met een functietoets) je systeem naar fabrieksconfiguratie kan herstellen (zo ongeveer) Op je recoverypartitie staat dan het besturingssysteem dat teruggezet wordt.Je kan dus wel met een partitie tool je C: kleiner maken en de vrijgekomen ruimte een nieuwe partitie maken,in dit geval F: want E: is al bezet door je optisch station. Mocht dat laatste niet lukken door die EISA-config. dan kun je dat gedeelte ook weghalen zie hier (Engels) wat inhoudt dat je wel niet meer de fabrieksconfiguratie terug kan zetten.
Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan