C en H schijf?

Status
Niet open voor verdere reacties.

sigma

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jan 2003
Berichten
3.090
Hallo,

Wordt net opgebeld door een vriend met het volgende probleem.
XP was erg langzaam geworden en hij heeft zijn schijf C(de enige) geformateerd.
Hierna heeft hij dos 6.3 geinstalleerd en vervolgens Windows 98 SE. Hieroverheen heeft hij weer XP geinstalleerd.
Het werkt allemaal naar behoren en zijn systeem is weer snel.
Echter!
Nu heeft hij een C-schijf zoals te verwachten, maar ook een H-schijf.
Met Part magic 6.0 probeert hij deze H-schijf weg te krijgen maar dit lukt niet. Kleiner dan ongeveer 600 MB laat deze schijf zich niet maken.
De totale HD is 28 Gb.

Wie heeft een idee?

Sigma
 
Dan is er waarschijnlijk tijdens het installeren van windows98 SE een tool uitgevoerd die ervoor zorgd dat je HD groter word. en dan word alle benodige bestanden op H geinstalleerd

Maar waarom heeft hij eerst DSO --> W98 -->WXP gedaan?

Je kunt ook direct WXP doen :)

Groet Thomas
 
Hij kan niet direct XP installeren volgens zijn zeggen, wanneer hij zijn C-schijf formatteert.
Wat voor tool bedoel je ?
Hoe is dit probleem op te lossen, want hij wil graag van deze schijf af.
 
Waar heeft die vriend DOS 6.3 vandaan? De hoogst uitgegeven versie is DOS 6.22 geweest..... En waarom wil hij dat installeren? Want DOS kan alleen met FAT16 partities overweg, terwijl je toch beter een FAT32 kunt gebruiken. En uit jouw woorden maak ik op dat dat ook het geval is?? Maar wat doet die DOS dan in dit verhaal. Oftewel, ik snap het niet helemaal...
Het lijkt me dat als je naar WinXP kunt upgraden, je ook direct zou moeten kunnen installeren. Maar dat terzijde. Die H-drive wijst op een onder Win98 met Drivespace aangemaakt gecomprimeerd station. Dat kan weer alleen met FAT16, dus.... En dat station kun je niet zomaar verwijderen zonder je volledige data daarin te verliezen.

Die situatie lijkt me veel te gecompliceerd. Dus opnieuw Win98 installeren (zonder eerst DOS), maar dan op FAT32. En dan upgraden naar WinXP en nog liever direct WinXP installeren op FAT32 (of NTFS). Als dat niet lukt, waarom dan niet? Wat gebeurt er precies?
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Bedankt voor de antwoorden.
Ga vandaag bij hem langs om te kijken wat voor rommeltje hij ervan heeft gemaakt.
Tav Dos 6.3 denk ik dat hij zich vergist en 6.22 bedoelt.
Zoals hij me vertelde doet hij het al jaren zo, het instaleren van XP bedoel ik.
Wat ik me wel afvraag is het volgende.
NU heeft hij XP en de niet gewenste H-schijf, mogelijk onder FAT 16.
Part Magic 6,0 moet toch deze FAT 16 naar 32 kunnen omzetten.
Vervolgens moet Part Magic toch de H/schijf naar de C/schijf kunnen brengen.
Of geloof ik nu teveel in wonderen.

Sigma
 
Omzetten van FAT16 naar FAT32 (van C: dus) zal geen probleem zijn, maar je houdt daarmee een grote hoop ballast van DOS en Win98 op het systeem. Mijn grote voorkeur zou zijn een schone WinXP installatie. En als dat echt niet gaat, dan Win98 + WinXP update.
Met PM kun je beslist geen gecomprimeerde H-drive "naar de C-drive brengen". Want in feite is het een bestand dat alleen door Drivespace kan worden gelezen, en ook alleen in de huidige configuratie. Het overbrengen naar C zou het volledig ontoegankelijk maken. Ook weer een heel sterk argument voor een schone installatie op FAT32.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan