c - formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

khk464

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 feb 2003
Berichten
1.154
Hoi, een vriend van mij heeft win xp op de pc en nu heeft hij een harde schijf bijgestoken, tijdens het opstarten wordt de schijf herkent maar in verkenner niet te bekennen. Ik gaf hem de raad om te formateren en win me terug te plaatsen want zijn systeem is niet zo sterk. Wanneer hij nu wil formateren krijgt hij de melding dat de c schijf niet herkent word. Hij kan dus nog wel werken met de c schijf maar vanuit dos format c: gaat niet meer. Weet iemand raad?
 
als jij bedoelt dat 'ie vanaf de dosprompt binnen XP niet kan formatteren dan klopt dat. (Je kan binnen XP niet formateren als XP actief is)

Je kan het op 2 manieren doen:
XP cd erin en dan kiezen voor de "fat"-format OF
een bootdisk erin van 95/98/ME en na het booten MET die disk kiezen voor format c:
 
Misschien ff bij Fdisk kijke of daar alles goed is ?
anders zou ik het ook niet wete
 
van pasja: een bootdisk erin van 95/98/ME en na het booten MET die disk kiezen voor format c:

Dit lukt dus op de een of andere manier niet.

Maar ik zal eens laten proberen met "fat" format.
 
Voor windows een schijf herkent moeten er wel partities op staan, in het geval van xp mag dat zowel fat, fat16, fat32 of ntfs zijn

succes
 
voordat we een babylonische spraakverwarring krijgen:

IK ging uit van de situatie dat C de schijf was die er allang inzat en dat ?? de nieuwe was.
Daarna ging ik er vanuit dat er geprobeerd werd middels de dosprompt van windows de C te formatteren.

Maar idd. als we het over de NIEUWE schijf hebben dan zal er idd. op zijn minst een primaire partitie moeten zijn aangemaakt.
 
Pasja, het klopt dat de c schijf de oude is. We hebben via de a schijf getracht de c schijf te formateren zoals we met winme reeds vele malen deden maar nu lukt het niet . er moet ergens anders een fout zitten. win xp ken ik zo goed niet en ik dacht dat er ergens iets het formateren belette. Maar als je via de a schijf boot moet hij toch de c vinden. Mischien terug naar de winkel.

Bedankt voor de reacties.

Groetjes Ludo
 
wat nu als tijdens de installatie van de nieuwe schijf de C "slave" is geworden en de nieuwe schijf de "master" omdat de kabels "verkeerd om" zijn aangesloten ? Dan krijg je ook gedonder, misschien wel DIT gedonder.

Als dit niet van toepassing is dan resten je 2 opties:
1. zoals hierboven beschreven: fat-format middels de XP CD en anders,
2. idd. langs de winkel...........................
 
Bedankt, het zal nr 2 worden doch geen erg, het is niet mijn pc en dus lijd ik geen gezichtsverlies in de winkel.

Bedankt en groetjes:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan