C formatteren, daarna XP herinstalleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

woutwolf

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2006
Dag,

Onze pc is steeds trager geworden en nu wil ik Windows XP opnieuw installeren. Ik wil eerst de C schijf formatteren. Ik heb drie partities: C, D en E. Alle belangrijke documenten en gegevens heb ik al op E gezet. Daar staat ook hoe ik mijn email straks opnieuw moet instellen.
Ik wil niet alleen maar Windows XP herinstalleren, maar ook C formatteren.
Mijn vraag is: lukt dat wel zomaar? Als ik de pc dan opstart, na het formatteren, kom ik dan bij C: en kan ik gewoon tikken: setup (met de WIndows XP cd in de cd-rom lade) of zijn er dan geen cd-rom drivers meer?
Ik wil echt graag C: formatteren, maar het moet me wel lukken om daarna WIndows XP op C te installeren!

Alvast hartelijk dank voor de hulp!

Wouter

De procedure is simpel;

installatie-cd erin en je pc herstarten. Met F5 of F8 kom je in een keuzemenu waar je aangeeft of je van HDD, cd of flop wilt opstarten. Kies hier voor cd.

XP zal zelf ergens de vraag stellen of en hoe je wilt formateren. snel of compleet, Fat32 of NTFS. Snel naar NTFS formatteren zou een goede keuze zijn.

Let er wel op dat je de juiste partitie aangeeft om te formatteren.

Hierna de installatie verder doorlopen en de standaardopties die XP aangeeft accepteren.

Het kan eigenlijk niet fout gaan.

Maar ehhh, vóór je gaat her-installeren, heb je al eens aan groot onderhoud gedacht?

Suc6

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank

Hartelijk dank voor dit antwoord; ik ben blij dat het zo eenvoudig is en het zal nu vast lukken! Ik dacht dat ik eerst apart C moest formatteren, maar dat is blijkbaar niet zo. Ik kan dus gewoon kiezen voor het formatteren tijdens de herinstallatie van XP. Dus bedankt! Wat betreft groot onderhoud: dat heeft niet echt geholpen.

ok, nog wat tips voor na de installatie:

installeer XP op C:/
installeer je software op D:/ (daarmee blijft C:/ zo "leeg" mogelijk)
installeer je antivirus en antispyware wel op C:/ (ivm backup-image)
verhuis je map "mijn documenten" naar D:/ of E:/ daar staat het veilig in geval van XP-crash
verhuis de doelmap van je e-mail programma naar D:/ of E:/ om dezelfde reden (extra->opties->onderhoud->archiefmap)
maak meteen voor iedereen gebruikersaccounts aan
maak zodra je XP, je drivers, je antivirus en je antispyware geinstalleerd hebt met bijv Norton Ghost een backup-image van C:/

@woutwolf
Alle belangrijke documenten en gegevens heb ik al op E gezet.
1.Dat is verstandig,ik neem aan dat je het dan over Mijn Documenten,Mail,Adresboek en de Favorieten hebt?
Daar staat ook hoe ik mijn email straks opnieuw moet instellen.
2.Wat bedoel je hier precies mee?

@Confictius
installeer je software op D:/ (daarmee blijft C:/ zo "leeg" mogelijk)
Ik zie hier geen enkel voordeel in,ook al installeer je de programma's op een andere partitie,er wordt toch in het register geschreven op de C: partitie.
Bij problemen in de besturing,zul je dan toch alles er opnieuw op moeten zetten,tenzij je een image maakt.
Wat dat "leeg" betreft,gewoon C: groot genoeg maken.Qua performance maakt het volgens mij niet uit waar de programma's staan,correct me if i'm wrong.
verhuis je map "mijn documenten" naar D:/ of E:/ daar staat het veilig in geval van XP-crash
verhuis de doelmap van je e-mail programma naar D:/ of E:/ om dezelfde reden (extra->opties->onderhoud->archiefmap)
Heel goed idee,kijk hier maar eens onder punt 72 voor een handleiding daartoe.

http://valkarts.nl/pctips/#mydocuments

Greetz

Een trage PC onstaat meestal omdat de schijf gefragmenteerd raakt. De prestaties gaan daarmee dramatisch achteruit.
Heb je voldoende ruimte op C? Minstens 20 GB voor C.
Draai in elk geval een goed defragmentatieprogramma als Diskeeper. In windows XP zit wel een versie die beperkt is en lijkt op Diskeeper. Helaas werkt die niet zo goed, want hij werkt maar op één partitie tegelijk. Diskeeper kan automatisch alle partities tegelijk defragmenteren en is feitelijk eeen must op elke PC.

Een trage PC onstaat meestal omdat de schijf gefragmenteerd raakt. De prestaties gaan daarmee dramatisch achteruit.
Heb je voldoende ruimte op C? Minstens 20 GB voor C.
Draai in elk geval een goed defragmentatieprogramma als Diskeeper. In windows XP zit wel een versie die beperkt is en lijkt op Diskeeper. Helaas werkt die niet zo goed, want hij werkt maar op één partitie tegelijk. Diskeeper kan automatisch alle partities tegelijk defragmenteren en is feitelijk eeen must op elke PC.

Bedankt voor de tip, dan ga ik zeker diskkeeper downloaden en regelmatig deframenteren!

Woutwolf
Zou ik zeker doen. Als je Windows opnieuw installeert verne...t hij Diskeeper en zet daar de eigen beperkte versie voor in de plaats. Let dus even op, het ziet er nagenoeg hetzelfde uit. Maar werkt niet op meerdere partities. Diskeeper heeft veel meer mogelijkheden en werkt ongemerkt alles bij ook met opties voor de performance. Soms is het bestand wel rood b.v. bij een backup maar dat betekent nog niet dat de snelheid van de toeganklijkheid er minder van wordt. Wél als de boel verstrooid is over de schijf. Het scheelt nogal of je alles in een vak gooit of in tienduizend andere. Met een zéér grote drive heb je een speciale versie nodig. Maar tot 200GB heb ik geen problemen.

Wanderer

Ben het niet helemaal met je eens. Inderdaad worden koppelingen op C weggezet in het register.
Maar grote programma's die minder veel worden gebruikt kun je beter op een aparte partitie zetten dan heeft C. meer speelruimte.(C is per definitie de meest actieve). Bij een backup scheelt dat enorm. Ik doe het al jaren zo en encyclopedieën b.v. zet je niet in een backup.

Wanderer

Ben het niet helemaal met je eens. Inderdaad worden koppelingen op C weggezet in het register.
Maar grote programma's die minder veel worden gebruikt kun je beter op een aparte partitie zetten dan heeft C. meer speelruimte.(C is per definitie de meest actieve). Bij een backup scheelt dat enorm. Ik doe het al jaren zo en encyclopedieën b.v. zet je niet in een backup.

Ik heb ook de ervaring dat als ik bijvoorbeeld een spel op D zet, het toch niet meer werkt nadat ik windows op C heb geherinstalleert, omdat de regel uit het register weg is.
Maar bestanden zoals foto's zet ik altijd op D of E. En met grote spellen is het misschien ook wel slim om niet voor C te kiezen, maar dat kan ik niet echt onderbouwen. Het is meer het gevoel van een nitwit: hoe minder op C, hoe beter, inderdaad omdat het de meest actieve schijf is.

Woutwolf

Niet als je herinstalleert uiteraard, want dan ben je alle koppelingen kwijt.
Maar als je regelmatig een backup maakt (wat iedereen zou moeten doen min. eens per maand) dan kun je prima verder en het scheelt enorm in schijfruimte. Een programma installeren is minder omvangrijk dan een heel OS. Dus zo erg is het niet als er iets niet meer werkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan