C formatteren onder XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lerosa

Meubilair
Lid geworden
23 jul 2001
Ik wil opnieuw XP installeren, maar nu moet ik daarvoor C formatteren, ik weet dat dat kan door format C: te doen in Dos, maar ik weet ook dat het onder XP zelf kan met de cd rom van XP.
Maar ik weet alleen niet meer hoe dat gaat..
Ik stop de cdrom van XP in de pc, dan klik ik schone installatie aan, en dan worden de bestanden gekopieerd, maar hoe kom ik in het scherm waar ik C kan formatteren??? Ik heb het een keer gezien.. maar weet niet meer hoe daar te komen.

Iemand enig idee??

Ik kan kiezen onder geavanceerd voor de te kiezen partitie, en ik weet ook dat je op een gegeven moment de mogelijkheid moet krijgen of te formatteren, maar dat zal dan wel na de installatie van bepaalde bestanden zijn.
Want het lijkt wel of hij eerst xp gaat installeren.

Je start van de XP cd op neem ik aan?

In de setup kan je idd de partitie kiezen.. soms krijg je de optie "formatteren" niet.. wat ik dan altijd doe : de hele partitie wissen en opnieuw aanmaken (kan in de setup).

Suc6

Ik had inderdaad onder geavanceerde optie "partitie kiezen" aangevinkt, maar kreeg inderdaad niet gelijk de optie om te formatteren.
Maar ik zal eens kijken of ik in de setup kan vinden om een hele partitie te wissen en een nieuwe aan te maken.
En anders kan ik altijd nog format C doen onder Dos, maar het is me aangeraden om onder XP te formatteren.

Na het booten met een XP CD komt er al heel erg snel na de allereerste (bios) begin boodschappen een vraag in beeld:
"opstarten vanaf CD of hdd?"
terwijl deze vraag in beeld staat loopt er iets van een tijdbalkje mee. (de vraag is dan ook zo weer verdwenen.....!!) Als je niet op een toets drukt en de vraag beantwoordt, wordt automatisch vanaf hdd opgestart en (zoals jullie weten) XP kan vanaf hdd niet formateren.
Je moet dus in het begin al kiezen voor opstarten vanaf CD anders wordt de format vraag in een van de schermen daarna, nooit aangeboden, maar nogmaals, wees snel want de vraag hoe op te starten staat relatief zeer kort in beeld.

Oh dat is de clou, ik heb niet opgestart met cdrom, maar gewoon vanuit Windows de cdrom benaderd.

Kan je niet vanuit windows verkenner en dan rechts klikkken op "lokaal station C " formatteren ?

Je kunt niet in windows je c partitie formatteren (als windows op c staat)

Bedankt iedereen voor de antwoorden, ik ga het proberen vanaf CD rom want ik wil onder XP formatteren.

En als je rechtsklikt op Deze computer, Beheer, Schijfbeheer opent?
Als ik daar rechtsklik op de betreffende schijf en formatteren kies?

Af als je daar partities gaat maken dan gaat ie toch ook formatteren?

Ik heb dit maar niet even geprobeerd omdat ik niet weet wat ie gaat doen?

Marianneke,

je kan daar alles wat los en vast zit formatteren BEHALVE de schijf waarop XP is geinstalleerd.
(Stond overigens al in eerdere berichten hierboven)

o... zoals ik hierboven lees ging het alleen maar over formatteren na opstarten met de XP-cd-rom. Ik wist niet of dit een hele andere mogelijkheid was die misschien wel zou kunnen. Maar is me nu duidelijk dat dat dus ook niet kan.

geeft niks, er staan veel berichten, maar in ieder geval in 2 werd er melding van gemaakt :

m@rio Je kunt niet in windows je c partitie formatteren (als windows op c staat)

Pasja en (zoals jullie weten) XP kan vanaf hdd niet formateren.

:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan