C# iemand??

Status
Niet open voor verdere reacties.

n00bje

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2009
Berichten
12
Hallo iedereen!! MIjn eerste post hier en al onmiddelijk raak..(of dat denk ik toch..)
Het probleem: ik volg een cursus C# in avondschool en ik snap nog steeds niet, (na zo'n 4 maanden) waar ik mee bezig ben.
Mijn vraag; kan er mij iemand, in mensentaal liefts, uitleggen waar ik eigenlijk mee bezig ben?

Ik weet wel dat er klasses en objecten zijn, maar hoe verhouden die zich tov mekaar?? Is er een degelijke uitleg die een soort van overzicht kan bieden, om me een duidelijk beeld te geven van wat ik aan het doen ben?

Voorbeeld; ik gebruik Visual Studio 2008 om windows form applications te maken.
Maar is snap nog niks van wat de code eigenlijk doet achter de schermen. O, de functionaliteit is er, de app werkt, maar ik weet niet exact wat ik aan het manipuleren ben, snap je??

Als je nog vragen hebt, laat maar weten he. Hopelijk kan iemand me helpen....

Groetjes!!!
 
beste..

misschien handig om met vb te beginnen een iets makkelijker taal ivm van csharp. Ik kan je de beginsellen wel uitleggen. Maar ik denk dat je het concenpt niet begrijpt. Object georgenitteerd

klassen zijn objecten. Een klas kan verschillende berekening doen.
public - is altijd aan te spreken
protect - alleen binnen de zelfde solution
private - alleen binnen de klassen zelfde

loops gebruik je om iets een x aantal keer te doen of te bekijken tot een waarde
for gebruik je als je weet hoeveel maximaal er door heen gelopen mag worden. do while to je weet iets een waarde heeft.

break; onderbreek je loops

bool / boolean een waarde die waar of niet waar kan zijn.
int mogen alleen getallen zijn
double maximaal 2 achter de komen bijv 1,02
float maximaal 10^9 achter de comma zo min mogelijk gebruikten
string een zin.

array / arraylist is gewoon een archiefbak waar je waarde instop.

( ) in functies om parameeter mee gegeven
[ ] gebruik je om waarde uit een value te halen bijvoorbeeld str = "45"; str[0] = 4
array / arraylisten beginnen altijd bij nul ,maar de telling bij 1.

form1 (windowsform) zijn gebruikers interface in principe klassen met voorgedeineerde waarde dit doe vs2008 uit zicht zelf

post even wat code misschien dat ik aan de hand daarvan iets uit kan leggen
 
Mighty 84,

alvast bedankt voor je antwoord. Op je suggestie om met vb te beginnen moet ik helaas antwoorden dat dat niet gaat, omdat ik in een cursus C# zit. Als ik wat code heb uitgebraakt, die waarschijnlijk te vergelijken gaat zijn met een verse koeievlaai, dan post ik het hier. Kan je gelijk kijken wat ik bedoel met 'ik snap het nog niet helemaal'. Je uitleg lijkt me al iets dichter te brengen tot mijn begrip van C#. Of toch de grote lijnen ervan.

Nu met de feestdagen gaat het misschien allemaal niet zo snel, maar ik post het hier zeker!! Hou die post maar in de gaten!!

Alvast bedankt voor de moeite en je hoort nog van me!!

Groetjes!!
 
Hallo iedereen!! MIjn eerste post hier en al onmiddelijk raak..(of dat denk ik toch..)
Het probleem: ik volg een cursus C# in avondschool en ik snap nog steeds niet, (na zo'n 4 maanden) waar ik mee bezig ben.
Mijn vraag; kan er mij iemand, in mensentaal liefts, uitleggen waar ik eigenlijk mee bezig ben?

Ik weet wel dat er klasses en objecten zijn, maar hoe verhouden die zich tov mekaar?? Is er een degelijke uitleg die een soort van overzicht kan bieden, om me een duidelijk beeld te geven van wat ik aan het doen ben?

Voorbeeld; ik gebruik Visual Studio 2008 om windows form applications te maken.
Maar is snap nog niks van wat de code eigenlijk doet achter de schermen. O, de functionaliteit is er, de app werkt, maar ik weet niet exact wat ik aan het manipuleren ben, snap je??

Als je nog vragen hebt, laat maar weten he. Hopelijk kan iemand me helpen....

Groetjes!!!

Als je na 4 maanden uitgelegd moet krijgen wat () en int en classes betekent, kan je beter stoppen, of helemaal ,langzaam, opnieuw beginnen.

Ik ben dan benieuwd wat je in die 4 maanden hebt geleerd.

Maar inderdaad, we hebben vorobeelden nodig om je beter te kunnen helpen, maak je al windows applications?
 
@NL Scotty, je hebt m'n vraag niet goed gelezen. Ik heb al werkende, zeer kleine windows forms gemaakt, met vallen en opstaan, maar wat ik nog steeds niet snap is, hoe dit alles werkt. Weet je wel? Vergelijk het met het rijden met een auto, maar je snapt de mechaniek niet. Ik weet wel dat als ik de gas induw en in eerste schakel, dat ie vooruit gaat. Maar hoe komt het dat die vooruit gaat? Dat is de essentie van m'n vraag. Als ik na 4 maanden nog niet eens een werken appje zou kunnen schrijven, dan zou ik het ook opgeven ja...Maar opgeven staat niet zo makkelijk in m'n woordenboek.

Wat ik dus graag zou vernemen is, wat gebeurd er allemaal achter de schermen als ik bijvoorbeeld aan de één of andere button, een ifelse toevoeg. Ik weet dat die dan waarden gaat vergelijken met mekaar, maar gebeurd dat dan binnen een klasse?? Binnen een object??

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is...

Alvast bedankt voor je geduld!!

Groetjes!!!
 
Dus eigenlijk weet je wat klassen, objecten, array's, pointers, enzovoort zijn maar je snapt de logica niet achter al die zaken?

Ik persoonlijk ben zelf nog C++ aan het leren maar ik denk dat ik je een beetje begrijp en ik hoop je met de volgende uitleg te kunnen helpen.

Om te starten even uitleggen wat objecten zijn en wat klassen zijn voor ik het verband kan uitleggen.
Klassen zijn simpel gezegd gegevens die we onder 1 noemer brengen.
Objecten zijn variabelen of stukken dynamisch geheugen waarin zich informatie van een zekere klasse bevindt.

Het verband toon ik aan met een simpel voorbeeld.

Het eerste voorbeeld heeft wat te maken met grafische weergave van gegevens. In een grafische omgeving moeten we de coördinaten van een punt op het scherm bijhouden. Dit doen we door de coördinaten van een plaats op te slaan in een klasse;

class Punt
{
int x;
int y;
}

De klasse Punt bevat dus de velden x en y.

Hier defnieren we een object;

Punt p1;

De variabele p1 is van het type Punt en is in staat om 2 objecten te onthouden: x en y.
Dit is niet direct zichtbaar aan de variabele, ment noemt dit inkapseling. Objecten gebruiken we dus om een variabele van een zekere klasse aan te duiden.

Als we dus de klasse gedefineerd hebben kunnen we dit in een stuk code gebruiken, hier een voorbeeld;

void main()
{
Punt p1;

p1.x = 50;
p1.y = 70;
}


Ik hoop dat je hiermee het verband tussen klassen en objecten begrijpt en ik hoop dat ik het als zelf beginnend C++ student het goed uitleg, ik wil natuurlijk ook alleen maar helpen :)

,Wouter
 
Laatst bewerkt:
Wat er allemaal gebeurt .... dat is een vraag waar je heel, mar adn ook heel ver op kan doorgaan:shocked:

Je kan terug naar bytes gaan die veranderen etc, binary, etc, warshcinlijk wil je dat niet

ik wil je wel helpen, maar je moet iets duidelijker vragen stellen, wat er achter de schermen gebeurt is zo, open/veel
 
NL Scotty, idd, dat is waar wat je zegt. Ik zou het beter moeten verwoorden. Maar wat Wouter me hier vertelt, is net hetgene wat ik naar op zoek ben/was. Dat is al een mooi stuk uitleg, dat me dichter brengt tot het werkelijk begrijpen van waar ik mee bezig ben.

@ Wouter; een vraagje. om een method te schrijven, moet ik daarvoor eerst een klasse maken, of kan ik onder gelijk welke klasse een method maken, die dan op haar beurt een object aanstuurt?

En bedankt voor de uitleg. Helpt me al een stuk verder!!

Groetjes!!
 
NL Scotty, idd, dat is waar wat je zegt. Ik zou het beter moeten verwoorden. Maar wat Wouter me hier vertelt, is net hetgene wat ik naar op zoek ben/was. Dat is al een mooi stuk uitleg, dat me dichter brengt tot het werkelijk begrijpen van waar ik mee bezig ben.

@ Wouter; een vraagje. om een method te schrijven, moet ik daarvoor eerst een klasse maken, of kan ik onder gelijk welke klasse een method maken, die dan op haar beurt een object aanstuurt?

En bedankt voor de uitleg. Helpt me al een stuk verder!!

Groetjes!!

Methode staat bij mij bekend als een synoniem voor een lidfunctie. Een lidfunctie is een functie die deel uitmaakt van een klasse. Een constructor is bijvoorbeeld een mooi voorbeeld van zo'n lidfunctie. Naast een constructor heb je ook nog 'overerven van methodes' (die kan je toepassen bij een concrete functie en een virtuele functie) en heb je ook nog statische methode


Dus je zal idd eerst een klasse moeten hebben voor je een methode kan toepassen.
 
Aha ok. Daar ga ik me, volgend jaar (lol), mee bezig houden en kijken wat het zegt. Alvast van harte bedankt voor de uitleg en tot later!!


Groetjes!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan