C prompt

Status
Niet open voor verdere reacties.

aschouren

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2004
Ik Heb een oude PC P233 via Format C Geformatterd en wil er win98 opzetten
Bij opstarten krijg in de melding Non sysyem disk or disk error Ik het er een WIN98 bootdisk ingestopt om vandaaruit op te starten. Hierop krijg ik echter de melding Dat hij de CPrompt niet kan vinden Hoe nu verder??

Opstarten met opstart diskette met cd ondersteunig en dan doe je format c:
daarna ga je naar cdrom en doet setup

Helaas...
PC geeft bij opstarten vanaf opstartdisketten met win98 cdrom er in dan "NON System disk or disk error"

Trommel eerst fdisk in vanaf je floppy, kijk dan of er een schijf inhangt en of daar ook aktieve partities staan, zo niet, deze aanmaken of als de schijf niet wordt gevonden de comp rebooten en in de bios duiken om de schijf in te stellen.

Dan weer overnieuw beginnen.

Laatst bewerkt:
mogelijke andere oorzaken / aanvulling op vorige berichten:
-je hebt niet een goede 98 bootdisk? Heb je de 98SE versie (met cd rom ondersteuning?)
-in het bios staat opstarten vanaf hdd als first bootdevice EN de hdd is niet leeg / bevat een corrupt besturingssysteem zodat niet gestart kan worden?

ben weer ietsverder

Heb nu dankzij jullie input via Fdisk alles op 1 partitie C .
Ik zou de C: nu moeten formatteren maar ik krijg als ik intyp"format C:" weer een foutmelding "invalid media type reading drive c"

:o :evil: ik wor niet bien

aschouren zei:
Heb nu dankzij jullie input via Fdisk alles op 1 partitie C .
Ik zou de C: nu moeten formatteren maar ik krijg als ik intyp"format C:" weer een foutmelding "invalid media type reading drive c"

:o :evil: ik wor niet bien

Met de opstartflop van win98 gedaan?
Als de schijf niet herkent wordt en de flop is geladen maakt hij een ramdrive aan, deze wordt dan gezien als de C: schijf.

Nogmaals, trommel fdisk in en kijk of de schijf er wel is en welke schijfletter deze heeft.

Deze procedure wordt al sinds 1830 :evil: gebruikt en zou ineens niet werken:confused:

Dank zij ons krijg je het niet voor elkaar.:p

Haal een flop hier op http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm , maar dan de flop voor 98 zonder ramdrive en probeer het nog eens.

Ik heb partitie 1 : naam C type PR DOS system unknown usage 100%.

Volgens mij is dit gewoon OK
Zou er een verkeerde FAT kunnen zijn ??

Gooi 'm eraf en zet er een nieuwe op met ondersteuning voor grote schijven, dan krijg je een fat32 partitie, reboot met flop en kijk wat er dan staat met fdisk, indien goed, uit fdisk gaan en format C: inkloppen.

Alles is aangemaakt ik start nu op vanuit A: Om Win98 setup te laten draaien E: setup ingetoetst Daarna loopt zaakje vast.

laatste tekst : windows setup vereist 7340032 byte

cursur blijft staan onder het woord windows.

Nb: systeem heeft altijd netjes gedraaid ook op Win98
Waarop blijft dit nu weer hangen ..... wat mis ik ???

Kijk weer met fdisk of er überhaupt wel een c: schijf aanwezig is, dat het niet de ramdrive van 98 is en gebruikt wordt om 98 op te zetten, dan heb je inderdaad ruimte tekort, want de naam zegt het al, het is een virtuele drive in je ram geheugen, vaak wordt het C: als de echte harde schijf of niet werkt, of niet is gepartitioneerd en geformateerd.

Bij alle handelingen die je doet met fdisk en format, moet je altijd opnieuw starten, zit daar misschien de kneep?

de laatste opmerking was de goede Schijnbaar heb ik dit niet consequent gedaan

Alles draait nu

Thanks!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan