C# random

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alieas

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2007
Berichten
27
hey beste leden.

Ik zit namelijk met een probleem. Ik heb een opdracht waar ik mee zit. Ik heb geprobeerd het te maken maar lukt gewoon niet.:(

Ik heb een bijlage toegevoegd met de opdrachtomschrijving. Zijn er mensen die goed kunnen programmeren in C#.

Zou iemandt graag mij kunnen helpen met deze opdracht.:rolleyes:

groet,

Alieas
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
hey killermenace alles goed,

Ik begrijp wat je bedoeld en lijkt me logisch.

Ik heb alleen wat moeite met random. Ik wil de basis alleen weten dan kan ik verder.

een vraagje he,

Als ik het volgende doe krijg ik getallen door elkaar van 1 t/m 11,

int getal1;

Random r=new Random();
getal1 = r.Next(1,11);

textBox1.Text = getal1.ToString();



Ik wil graag dat de getallen van 1 t/m 11 doorlopend lopen bijvoorbeeld van 1 naar 2 en van 2 naar 3 enz als ik op de button druk.

Ik heb alles geprobeerd maar dat wil me even niet lukken.

Ik dank je heel erg voor je hulp.

groet,

Alieas:thumb:
 
Als je van 1 naar 2 en dan van 2 naar 3 enz wil dan kan je zoiets gebruiken:

Code:
//globale privevariabele
private int teller = 0;

//functie voor de knop:
private void TellerOmhoog( object sender, MouseEventArgs e )
        {
        if( teller < 11 )
            {
                teller++;
                txtTeller.Text = Convert.ToString( teller );
            }
        }
Daar hoef je de random niet voor te gebruiken.

Want als je de random.next() uitvoert, dan klopt het dat hij weer een compleet random getal pakt.
 
Laatst bewerkt:
ik heb de volgende geprobeerd maar het lukt niet volgens wat wil.



Als ik op debutton druk verschijnt er een 1, het gaat niet verder naar 2 en 3 enz als ik op de button weer druk. (het loopt niet oplopend van de 1 naar de 11)

Code:
 private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            int teller=0;

         
            
           

            

            if (teller<11)
            {

                teller++;
                txtTeller.Text=teller.ToString();
                
            }


Misschien mis ik wat, heb uren aan geprobeerd iets van te maken maar is niet gelukt.

alvast bedankt,

groet
Alieas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
klopt ook wel..omdat je er een lokale variabele (teller) van maakt.
Dat is dus een variabele die alleen binnen een functie gebruikt wordt.

Wat jij nodig hebt is een globale variabele (teller) die dus buiten de functie staat.

Dan zou je op zoiets uitkomen:

Code:
    public partial class Form1 : Form
    {
        private Random random = new Random();
[COLOR="Red"]        private int teller = 0;[/COLOR]
        public Form1()
        {
            InitializeComponent();
        }


        private void TellerOmhoog( object sender, MouseEventArgs e )
        {
            if( teller < 11 )
            {
                teller++;
                txtTeller.Text = Convert.ToString( teller );
            }

        }

    }

Ik heb de rest van de nodige functies er niet in gezet. Dit is om je een beeld te geven van hoe je een globale variabele(het rode) moet deffiniëren.

P.S.
Zou je in het vervolg jou code ook tussen code tags willen zetten. :)
Dat kan je zo doen:
Code:
hier je regels met code
 
Laatst bewerkt:
hey killermanace alles goed:thumb:

In de bijlage heb ik een opdracht gemaakt. Ik wilde het anders hebben.
Nu moet ik alle 3 sommen met getallen invullen voordat hij uitkomst gegeneerd.

Hoe kan ik het zo programmeren dat ik alleen som1 en 2 wil berekenen of som 2 en 3, dat hij toch de uitkomst gegeneerd.



Alvast bedank voor je ondersteuning en hulp:thumb:).

Groet,

Alieas
 
sorry ik was vergeten om mijn bijlage bij te voegen.

groet,

Alieas
 

Bijlagen

hey alles goed,:thumb:

Ik heb een bijlage toegevoegd met wat ik heb gemaakt met die opdracht.
Dat wat ik wilde is mij niet gelukt (zie bijlage opdracht). Ik heb ook vermeld wat ik eigelijk wilde.

zou je me misschien kunnen helpen:)
groet,

Alieas
 
Wat je kan doen:

- 3 radiobuttons maken om een textbox uit te schakelen dat die niet meegenomen wordt in de berekening.
- In de functie om de berekening te doen een if/else toevoegen
Daarmee ga je na welke radiobutton aangeklikt is en dan doe je alleen een berekening met de andere 2 textboxes welke niet uitgeschakelt zijn.
 
o oke dank je wel

Zou het ook op een andere manier kunnen? Is altijd leuk om te weten;).

bedankt,

Alieas
 
hey nog een vraagje

klopt ook wel..omdat je er een lokale variabele (teller) van maakt.
Dat is dus een variabele die alleen binnen een functie gebruikt wordt.

Wat jij nodig hebt is een globale variabele (teller) die dus buiten de functie staat.

Dan zou je op zoiets uitkomen:

Code:
    public partial class Form1 : Form
    {
        private Random random = new Random();
[COLOR="Red"]        private int teller = 0;
private int teller1=0;[/COLOR]
        public Form1()
        {
            InitializeComponent();
        }


        private void TellerOmhoog( object sender, MouseEventArgs e )
        {
            if( teller < 11 )
            {
                teller++;
                Textbox1.Text = Convert.ToString( teller );
            }
            if (teller<9)
           {
             Tetxtbox2.text=Convert.Tostring(teller1);
           }

    }

Ik heb de rest van de nodige functies er niet in gezet. Dit is om je een beeld te geven van hoe je een globale variabele(het rode) moet deffiniëren.

P.S.
Zou je in het vervolg jou code ook tussen code tags willen zetten. :)
Dat kan je zo doen:
Code:
hier je regels met code


zoals je het boven al vermelde wilde ik nog iets weten wat ik heb geprobeerd maar niet goed werkte.Ik wil 2 tellers (2 buttons) maken die afzonderlijk werken..

groet,

alieas
 
Laatst bewerkt:
Je hebt het nu voor 1 knop/teller.
Als je dan nog een knop toevoegt, daar een functie aan koppelt met een teller, dan ben je er.
 
Van 1 tot 11 tellen is simpel

PHP:
for(int i = 0; 1 < 11; i++)
{
MessageBox.Show(i.ToString());
}

dan telt hij door tot 11 automatisch
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan