C-schijf formatteren

• Onderwerp starter Onderwerp starter mcl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Besturingssysteem
Windows 10
Office versie
2022
Hallo,
ik wil mijn C-schijf formatteren, maar het lukt niet.
Wat heb ik gedaan.
Ik heb in de BIOS ingesteld dat hij van de CD op moet starten
Ik heb de CD-ROM van XP in de lade gedaan en verder opgestart.
Op een bepaald moment krijg je de vraag of je Windows van de CD-ROM wilt opstarten?
Ik heb met ja geantwoord, maar toch gaat hij van de harde schijf opstarten.
Wat doe ik verkeerd en hoe moet ik verder?
Groet,
Martin

Als de bestanden vanaf de cd geladen zijn moet de computer inderdaad vanaf de harde schijf starten. Wel de cd in de speler laten zitten om de installatieprocedure af te maken.

Of krijg je foutmeldingen? Vertel dan even wat voor foutmeldingen het zijn.

Hallo Cor,
Ik krijg geen foutmeldingen.
Ik heb gedaan zoals ik vertelde.
CD-ROM in de lade.
In de BIOS instellen: opstarten vanaf de CD-[ROM
Bevestigen met F10
De PC start op
Krijg de vraag of Windwos van de CD-ROM opgestart moet worden? Bevestigd met Ja
En dan gaat hij toch van de harde schijf opstarten; dus verder niets
Nog een idee?
Groet,
martin

Dan lijkt het er inderdaad op dat de DVD niet in orde is. Kijk eens of je van iemand een Windowsversie kan lenen om die (met je eigen sleutel) te installeren.

@dorado,
F10 is om je keuze in het bios te bevestigen. Heeft dus niets met installeren te maken.

Hallo,
Ik heb 3 CD-ROMS met XP erop. Allemaal geporbeerd. Ik heb ook 2 CD-ROM spelers in mij n PC. Ook beide geporbeerd, maar hij start niet op van de CD-ROM.
Nog suggesties?
Groet,
Martin

Als ik de eerste versie van WinXP in m'n dvd speler van m'n computer stop,
dan verschijnt er een blauw scherm met het opstart keuze scherm.

Als dit niet 't geval is heb je misschien de "automatisch opstarten van ingevoegde CD/DVD" uitgeschakeld staan in 't Configuratie scherm?

Met dat blauw scherm kan ik windows installeren, herstellen of 't blauw scherm verlaten.

:)

Je zegt dat je de schijf wilt formatteren, maar dat het niet lukt....

Ik zou zeggen: gebruik eerst FDISK met nog een oude Windows 98 opstartdiskette
Kijk hier voor meer informatie

Het zou ook kunnen met een Hiren Boot cd
Download deze op:http://www.hirensbootcd.net/download.html
Klik op het onderstreepte Hirens.BootCD.11.1.zip
Kijk hiervoor meer informatie. Resultaat is een aantal bestanden, waarvan de belangrijkste de ISO-file is met de naam Hiren’s bootcd die dan op een CD als opstart CD gebrand moet worden. Dat kan met BurnCDCC dat ingevoegd zit in de zipfile.

Vervolgens met de cd de pc opstarten, waarna je door een keus te maken v/d vele partitiemanagers partities aan kan maken en formatteren.

Hallo,
Ik heb 3 CD-ROMS met XP erop. Allemaal geporbeerd. Ik heb ook 2 CD-ROM spelers in mij n PC. Ook beide geporbeerd, maar hij start niet op van de CD-ROM.
Nog suggesties?
Groet,
Martin
Ja,je zegt dat je in 't Bios hebt ingesteld dat je van je cd-rom wil opstarten maar is dat ook ingesteld als eerste opstartoptie/volgorde??
Hoe oud is je pc? Als b.v. je CMOS-batterij leeg/bijna leeg is, worden veranderingen i.h. Bios ook niet meer opgeslagen.

Laatst bewerkt:
Hallo,
De PC is 3 jaar oud, maare het volgende:
Op een bepaald moment krijg ik de vraag of Windows van de CD-ROM opgestart moet worden en dat moet ik met een toets van mijn toetsenbord bevestigen, maar als ik dat doe dan gebeurt er niets.
Ik heb ergens gelezen dat als je een toetsenbord met USB dat niet werkt.
Iemand nog een idee?
Groet,
Martin

Dat kan kloppen, bij sommige pc's werkt dat niet omdat de usb-poorten dan nog niet geactiveerd zijn. Dan moet je ff een toetsenbord met PS2-aansluiting nemen/lenen dan wel een adaptertje kopen zodat je het op je PS2-poort kunt inpluggen.
Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan