C schijf kleiner D groter maken??

Status
Niet open voor verdere reacties.

rarevent

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2006
Hoi

ten eerste weet ik niet of het hier in de goede sectie staat.. :shocked:

maarja, Ik heb op mij Lokaal station (C: ) nog 192 MB vrij en op mij
Lokaal station (D: ) nog 92.5 GB ruimte...
(ik heb hier niet zoveel verstand van dus daarom de volgende vraag :)
Kan ik de C groter maken en de D wat kleiner??
en programmas etc die op je bureaublad staan, staan die op de C: ?

alvast bedankt :love:

Met bijvoorbeeld Partition magic of acronis disk director kan je de grootte van de partitie wijzigen zonder dat het nodig is de schijf te formateren.

is dat heel ingewikkeld? of heel simpel :P ?
en komen mijn bestanden dan nie door de war ofzo?

De bestanden zullen niet in de war komen als het goed gaat. Aangezien de vrije ruimte van je D partitie dan gebruikt word, als nieuwe vrije ruimte voor je C partitie.

Gebruik je trouwens Windows XP of Windows Vista. Met Vista zul j geen extra software nodig hebben om dit te doen. In XP dus wel.

Gebruik anders een live cd die gratis is: Gparted.
http://gparted.sourceforge.net/index.php

ik heb windows xp,

welke kan ik dan dus het beste nemen?"
wil het gewoon nog even zeker weten :o

De bestanden zullen niet in de war komen als het goed gaat. Aangezien de vrije ruimte van je D partitie dan gebruikt word, als nieuwe vrije ruimte voor je C partitie.

Gebruik je trouwens Windows XP of Windows Vista. Met Vista zul j geen extra software nodig hebben om dit te doen. In XP dus wel.

Hoe werkt dit onder vista dan??

Andere optie:

1. Rechtermuis op "mijn dcoumenten" op je bureaublad. Kies voor "verplaatsen" en selecteer een map op je D-schijf. Nu wordt Mijn Documenten verplaatste naar de D-schijf, waardoor je ruimte vrijkrijgt.

2. Rechtermuis op "Deze Computer" kies voor "advanced" (ik weet niet meer wat het in het nederlands is). Zoek daar naar de settings voor het virtueel geheugen.
Dit staat ook standaard ingesteld op de C-schijf. Ook dit verplaatsen naar de D-schijf.

En zo maak je al snel een paar gig vrij.

Dan nog een paar grote programma's (spellen bijv) verplaatsen naar de D-schijf en je bent helemaal jklaar.

nog een tip om ruimte te besparen: verwijderen van systeemherstel bestanden... hoe het verkleinen van partities op Vista werkt?

gewoon via computerbeheer- (rechtermuisknop deze computer, en dan beheren)-> opslag-> en dan iets met schijfbeheer dacht ik. Je kunt dan gewoon een partitie selecteren en met de optie verkleinen, verkleinen dus. Die ruimte die vrij komt, kun je dan bij een andere partitie gebruiken om deze uit te breiden.

Windows XP heeft dit gewoon niet (wel schijfbeheer maar geen verklein optie), en daarom zul je dus een ander programma moeten gebruiken.

Ik heb dat gparted live gedownload.. en wat moet ik er nu mee :shocked:

Het is een live cd. waarschijnlijk heb je een ISO bestand. Deze kun je met een programma op een lege cd branden (denk aan nero, of imgburn). Stop de cd dan in je pc, en start je pc opnieuw op. Hij start nu niet met Windows maar met de cd. Nu kun je de partities met het programma dat er op staat dus wijzigen.

Het is een live cd. waarschijnlijk heb je een ISO bestand. Deze kun je met een programma op een lege cd branden (denk aan nero, of imgburn). Stop de cd dan in je pc, en start je pc opnieuw op. Hij start nu niet met Windows maar met de cd. Nu kun je de partities met het programma dat er op staat dus wijzigen.

euhh nee ik zie geen ISO bestand..
ik zie wel het MS-DOS-batchbestand genaamd makeaboot
meot ik dat gewoon openen :P ?
heb ik namelijk nog niet gedaan ^^

euhh nee ik zie geen ISO bestand..
ik zie wel het MS-DOS-batchbestand genaamd makeaboot
meot ik dat gewoon openen :P ?
heb ik namelijk nog niet gedaan ^^

Ik heb dat nogtans al gebruikt met die ISO hoor, ben je zeker ??
Bij mij werkte het perferct, ik heb het met DVD decrypter op een cd geplaatst ..

Ik heb dat nogtans al gebruikt met die ISO hoor, ben je zeker ??
Bij mij werkte het perferct, ik heb het met DVD decrypter op een cd geplaatst ..

ik snap even niet wat je bedoelt :eek:

Owwww ik zal even nog een keer kijken op die site :P want ik heb het als zip gedownload en volgens mij kon het ook als iso... kan dat kloppen?:rolleyes:

*** ik download het nu als ISO bestand :p **
daarna zal ik het even branden met nero..
moet ik het branden als OPSTART CD ???

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan