C: schijf = NTFS OEM versie niet te installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

alegro

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 jul 2007
Berichten
3
Als volgt:

Ik heb een Acer 5620 notebook.
Op partitie 0 staat de OEM versie van Windows Home editie.
Op partitie 0 staat tevens de C schijf.
1 van de 2 is zichtbaar (normaal de C: schijf.)

Bij de eerste keer opstarten installeerd de notebook windows op de C schijf.
Deze heeft op dat moment FAT32 indeling.

Aangezien deze notebook onderdeel is van een netwerk en ik niet wilde dat jan en alle man op alle directories en bestanden kan komen heb ik deze ge CONVERT(eerd) naar NTFS.
Wat blijkt nu....

Bij het recoveren (dus een volledig nieuwe installatie van windows XP) worden de opstartbestanden op de C: schijf gezet en ingelezen onder het besturingssysteem DOS. Aangezien DOS geen NTFS kan lezen, start de notebook gewoon weer windows op.

Nu kan ik de C: schijf formateren in FAT 32. maar heb op dat moment geen programa er opstaan die mij windows installeerd van de installatie partitie.

Een opstart CD heb ik niet aangezien Acer Recover aangeeft dat dit niet nodig is.

Is er iemand die weet hoe (en welke) bestanden ik op een CD moet hebben zodat de notebook opstart vanaf een CD en vervolgens de windows vanaf de installatie partitie installeerd.
Of dat ik een programmatje kan installeren die er voor zorgt dat DOS wel de NTFS schijf kan lezen bij de installatie van windows.
Overigens ik de voorkeur geef aan optie 1, aangezien de muis en het toetsenbord alleen nog werkt in de veilige modus van windows.

alvast bedankt.
 
Ergens gaat hier iets niet goed. Een recovery cd is volgens mij geen volledige installatie van windows XP. Immers, bij een volledige XP installatie krijg je de mogelijkheid van tevoren je partitie in te delen en kun je ook het bestandsformaat selecteren (FAT/NTFS).

Ook het feit dat je aangeeft dat er een hidden partitie is, geeft mij het gevoel dat de recovery cd/dvd alleen een image terugzet (of een preinstalled OS). Deze manieren bieden niet zoveel opties als een standaard installatie.

Een conversie van het File system wil nog wel eens leiden tot onverklaarbare fouten.

Ik raad je aan (aangezien je een legale key hebt) ergens een windows cd te downloaden en de installatie handmatig te starten. Hierbij krijg je de mogelijkheid om het bestandsysteem meteen aan te passen en een verse installatie te doen op NTFS.
 
Ergens gaat hier iets niet goed. Een recovery cd is volgens mij geen volledige installatie van windows XP. Immers, bij een volledige XP installatie krijg je de mogelijkheid van tevoren je partitie in te delen en kun je ook het bestandsformaat selecteren (FAT/NTFS).

Ook het feit dat je aangeeft dat er een hidden partitie is, geeft mij het gevoel dat de recovery cd/dvd alleen een image terugzet (of een preinstalled OS). Deze manieren bieden niet zoveel opties als een standaard installatie.

Een conversie van het File system wil nog wel eens leiden tot onverklaarbare fouten.

Ik raad je aan (aangezien je een legale key hebt) ergens een windows cd te downloaden en de installatie handmatig te starten. Hierbij krijg je de mogelijkheid om het bestandsysteem meteen aan te passen en een verse installatie te doen op NTFS.

Ik heb een hidden partitie waar de installatie van windows XP home editie opstaat.
Deze partitie wordt actief (normaal) als ik onder windows XP het programma Acer Recover opstart. Acer recover verandert vervolgens de opstart procedure waardoor de hidden partitie opgestart wordt en windows op de C-schijf geinstalleerd wordt.
Deze opstartbestanden worden op de C:schijf veranderd. Aangezien bij het opstarten (het geen in DOS gebeurd) de C:schijf niet te lezen is (NTFS) worden deze opstartbestanden overgeslagen en start windows op als voorheen.
Ik heb deze vraag tevens bij Acer neergerlegt aangezien ik nooit gewaarschuwd ben bij de installatie of het converteren van FAT32 naar NTFS dat de OEM versie van windows niet meer te installeren is. Ook in het recoverprogramma wordt geen melding gegeven dat de C: schijf fat32 had moeten zijn om te kunnen recoveren.
 
Ah, duidelijk. Wat ik je dan aan kan raden is, als de pc de hidden partitie zichtbaar heeft gemaakt op te starten met een ms dos schijf. Er bestaat volgens mij een programma dat dos de mogelijkheid geeft om NTFS in te lezen (voor windows 98 bestond dit zeker) maar ik zal even moeten zoeken hoe dit ook alweer precies heet.

Indien de schijf leeg mag worden gemaakt, kun je natuurlijk altijd met fdisk de hele partitie wegflikkeren, waarna de laptop de partitie weer herkend en vervolgens de installatie kan starten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan