Opgelost C-schijf uitbreiden met niet-toegewezen partitie.

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

tinovanommen

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2004
Ik heb Windows 10 Pro.

Hallo, ik las al een antwoord van Lange Pier, https://www.helpmij.nl/forum/threads/partitie-vergroten.974045/#post-6410261
, https://www.resize-c.com/.

Maar ik weet niet of dit overal toepasbaar is.

Ik heb een screenprint toegevoegd: Ik heb een C-schijf die 123,64GB van mijn harde schijf gebruikt, vervolgens staat er een naamloze partitie naast van 839MB. Vervolgens nog een naamloze partitie van 113,47GB, die ik graag als uitbreiding van mijn C-schijf wil gebruiken.

Als ik hier en daar lees, begrijp ik dat die 839MB in de weg staan, want de partitie met 113,47GB zou meteen rechts naast mijn C-schijf moeten staan. Als ik met mijn rechtermuis klik op de C-schijf heb ik iig niet veel opties. zie bijgevoegde foto. Als ik op de partitie klik met 839MB, is er maar 1 optie: (Help).

Het lijkt me een eenvoudige optie maar ik wil geen risico lopen, dus ik vraag het liever hier even.

Groeten,

Tino

IMG_7506.JPG

Bijlagen

• Schijfbeheer.JPG
    Schijfbeheer.JPG
    59,1 KB · Weergaven: 9
Volgens LP kan dat en hij heeft de kennis en ervaring. Je kunt eerst een systeemkopie maken. Die moet je toch al hebben.

Schuif die herstel partitie eerst naar het einde van de schijf dan kun je daarna de C: uitbreiden met die niet toegewezen ruimte.

ik zou het volgende doen:
Download en installeer een gratis partitie management tool. Persoonlijk werk ik graag met Easeus Partition master (https://nl.easeus.com/partition-manager/partition-master-free.html) maar er zijn natuurlijk anderen als daar uw voorkeur naar uitgaat.
Met die partitiontool zou ik vervolgens de 113gb partitie verwijderen.
Daarna de 839MB partitie verplaatsen naar achteren zodat er aan de c-partitie aansluitend vrije ruimte ontstaat.
Tenslotte kunt u dan met de partition tool de C-partitie uitbreiden met de aansluitende vrije ruimte.
Niet onbelangrijk is om EERST een systembackup van de huidige situatie te maken voordat u gaat veranderen aan de partitie indeling. En natuurlijk de systembackup op een externe drive zetten.

Heren, bedankt voor de informatie. Ik weet niet welke van de tools het beter doet/makkelijker is? Voor mijn idee, ik ga een systembackup maken. Als ik klaar ben met de systembackup ga ik de software downloaden, en vervolgens de partities herinrichten. Mag ik aannemen dat het herinrichten dan niet heel veel werk is, met die software? En dat ik de systembackup alleen nodig heb mocht er iets fout gaan?

Met die partitiontool zou ik vervolgens de 113gb partitie verwijderen.
Een niet toegewezen ruimte is geen partitie.....
De enige tool die gratis kan opschuiven is die door mij gelinkte, alle anderen kan dat alleen als je die aankoopt.

Had inderdaad even niet gezien dat het geen partitie was, maar niet toegewezen ruimte. Sorry.
Maar dat je met de gratis versie van Partition master geen partities zou kunnen verschuiven...... dan heb ik al heel wat keer het onmogelijke gepresteerd.

Nee hoor, vorige maand nog gedaan met de gratis Easus tool

Fijn, maar waarom moet hij die tool gebruiken terwijl ik al een gratis tool had geadviseerd, weird.

Goed lezen. Ik zeg niet dat hij die tool moet gebruiken, maar dat ik die daar voor gebruik en vervolgens schreef ik "maar er zijn natuurlijk anderen als daar uw voorkeur naar uitgaat".
Kortom, ik zeg niet, zoals u, dat ie perse één specifieke moet gebruiken, maar laat hem de keus.

Misschien heb ik de vraag al eerder gesteld, maar een ‘systembackup’ maken klinkt voor mij niet als vanzelfsprekend, zeker niet als ik het probeer te doen, dan komen er allerlei vragen naar boven.

(Staat dit beschreven op deze website? Ik heb er wel naar gezocht, maar ik heb het niet kunnen vinden.)

Zeker als ik daar verder over lees, zoals de volgende tekst:

https://www.digitaltrustcenter.nl/goede-backup#:~:text=Er%20zijn%20twee%20soorten%20back,instellingen%20en%20programma's%20te%20herstellen.

Er zijn twee soorten back-ups: een bestandskopie en systeemkopie. Een bestandskopie kopieert alleen je bestanden. Een systeemkopie is een één-op-één kopie van de complete harde schijf van je computer. Wanneer er iets mis gaat kan deze kopie geraadpleegd worden om bestanden, instellingen en programma’s te herstellen. De meest veilige optie is dus om regelmatig, bij voorkeur dagelijks, een systeemkopie te maken.

Als ik bijvoorbeeld iets ga doen op mijn laptop, zoals bijvoorbeeld met die partities, en het gaat helemaal fout, dan zou ik denken dat ik het veiligste af ben door een backup te maken van alles, waardoor ik alles terug kan zetten zoals het was. Dat wordt hier volgens mij een systeemkopie genoemd. Ik zie dat niet direct terug in windows, volgens mij alleen een systeembackup, en die is niet groter dan 6GB.

Online vind ik terug hoe ik een systembackup moet maken, ga naar: start/instellingen/bijwerken en beveiliging/backup van bestanden/ daar heb ik ‘Automatisch back-ups van bestanden’ aangezet/ daaronder heb ik op ‘meer opties’ geklikt/daar staat dat de grootte van de backup 5,62GB is/ik klik op ‘nu backup maken’.

Volgens mij hoef ik verder niets te selecteren, ik neem aan dat windows dit voldoende vind???

In ieder geval heb ik dan dus een backup van 5,62GB, op mijn externe harde schijf. Is dit voldoende? Kan ik hiermee mijn laptop herstellen, als het verkeerd gaat?

Ik zou overigens ook verwachten dat de datum/tijd die op mijn externe harde schijf achter mijn system-backup mapje staat, zou veranderen als het om de 10 minuten gebackupt wordt, maar die staat nog steeds op de tijd van 2 uur geleden.

Vergeet dat hele verhaal in post 12. Zo kun je niet werken! Een systeemkopie is de hele schijf. Je herstelt met een systeemkopie de hele schijf. Wel kun je vaak met software ook individuele mappen en bestanden herstellen. Dit is minder belangrijk als het om een systeemkopie gaat (OS-schijf) wel nuttig bij een databack-up.

Begin eens opnieuw en installeer Aomei backupper en bestudeer dat even en kijk hoe en wat en maak daar eens een systeemback-up mee. Als je dat eenmaal gedaan hebt begrijp je wellicht deze materie beter. En prutsen met partities e.d. is altijd gevaarlijk en meer voor gevorderden.

Een systeemkopie is een volledige kopie van de schijf waar het besturingssysteem op staat. Maak altijd meerdere systeem- en datakopieën op verschillende externe opslagmedia. Maak altijd een bootmedium voor herstel. Geef schijven een naam (zie label)! Goede back-upprogramma's zijn Aomei Backupper, EaseUS Todo Backup etc.

Met een systeemkopie kun je snel herstellen. Je boot vanaf het gemaakte medium (bootvolgorde in BIOS aanpassen) en als de systeemkopie dan zichtbaar is, kun je herstellen. Omdat schijfletters in een herstelomgeving kunnen kunnen wijzigen geef je schijven een naam (label). Dan zijn ze voor jou goed te herkennen.

Bij het herstellen van een systeemkopie wordt alles overschreven en herstel naar de situatie zoals die was toe alles nog wel goed werkte.
Wat na de datum van de systeemkopie is geüpdatet en gewijzigd gaat verloren.

In ieder geval heb ik dan dus een backup van 5,62GB, op mijn externe harde schijf. Is dit voldoende? Kan ik hiermee mijn laptop herstellen, als het verkeerd gaat?
Nee. Vermoedelijk gaat het om wat losse mappen en bestanden.

Ik zou overigens ook verwachten dat de datum/tijd die op mijn externe harde schijf achter mijn system-backup mapje staat, zou veranderen als het om de 10 minuten gebackupt wordt, maar die staat nog steeds op de tijd van 2 uur geleden.

Een systeemkopie is 1 bestand met 1 datum. Punt.

Laatst bewerkt:
Dien je eerst een systeem kopie te maken die je dan uitbreid met de rest van de schijf.
De hele schijf tegelijk zal ook wel kunnen maar ik gebruik de incrementele back-up optie en moet met die systeem back-up eerst en dat weet dus niet.

Niet vergeten een USB stick ermee te maken om de back-up terug te kunnen zetten, die back-up moet uiteraard op of een tweede schijf staan of een externe.

Nogmaals. Bij TS komen te veel vragen naar boven en dat is niet nodig. Schiet je niets mee op. Download Aomei en maak een systeemkopie (zie afbeelding) doorloop de procedure en je begrijpt het beter 'hoe en wat'.

2025-03-22_$(NUM).png

Ik heb het even voor je opgezocht. Een 128GB schijf kost nog geen é 15,-.

Uit de antwoorden begrijp ik dat je niet heel erg ervaren bent met partities en backups. Dus voor de € 0,10 aan opslag wat je met dit hele verhaal kunt winnen lijkt het mij eerlijk gezegd de moeite en risico niet waard.

Heb nooit problemen ondervonden bij partities aanpassen, oftewel, je kunt ook gewoon het kleine risico nemen zonder al die back-up poespas.

En Windows met de rest is ook zo weer geïnstalleerd.

Aan de andere kant, een differentiële of incrementele back-up is natuurlijk ook nooit weg.

Gelukkig is het gelukt met enige hulp en met Easeus Partition master om de partities samen te voegen. Dus daar ben ik wel mee geholpen.

Gr, Tino

Terug
Bovenaan Onderaan