C-schijf vol, partitie niet te vergroten.

• Onderwerp starter Onderwerp starter 0622
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

0622

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2010
Beste mensen,

Ik heb een desktop pc, met een harde schijf met drie partities: data, programma's, en systeem (C-schijf)
Voordat ik win7 erop ging zetten dacht ik dat 50 gigabyte voor de systeempartitie wel genoeg zou zijn. Dit blijkt niet zo te zijn. Er zit 30gig in C:\Windows op het moment. Niets dat ik daaruit weg durf te halen.

Dus ik wilde de partitie gewoon wissen, ruimte eraan toevoegen uit de andere partities en windows 7 er weer op zetten. Mijn vraag is: Kan dit wel, en hoe installeer ik win7 zonder in windows zelf te hoeven zitten? En is het misschien handig om windows 8 erop te installeren? Ik heb namelijk geen touchscreen scherm. En, als ik dan toch bezig ben, ik het niet handiger om een ssd te kopen, in mn pc te zetten en daar een nieuw besturingssysteem op te installeren?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Voordat ik win7 erop ging zetten dacht ik dat 50 gigabyte voor de systeempartitie wel genoeg zou zijn. Dit blijkt niet zo te zijn. Er zit 30gig in C:\Windows op het moment. Niets dat ik daaruit weg durf te halen.

Moet je ook niet doen, haal je het verkeerde bestand weg, werkt Windows in z'n geheel niet meer.

Dus ik wilde de partitie gewoon wissen, ruimte eraan toevoegen uit de andere partities en windows 7 er weer op zetten. Mijn vraag is: Kan dit wel, en hoe installeer ik win7 zonder in windows zelf te hoeven zitten?

Je kan ook de partities zelf aanpassen - zonder dat je in windows zit - met GParted. Enige wat je in dat geval hoeft te doen, is GParted downloaden, op een USB stick of CD zetten, en van de USB (mocht het ondersteund worden door je bios, in het meeste geval wel) of CD booten. De rest spreekt eigenlijk voor zich, maar er staat een handleiding over hoe en wat op de website van Gparted. http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

En, als ik dan toch bezig ben, ik het niet handiger om een ssd te kopen, in mn pc te zetten en daar een nieuw besturingssysteem op te installeren?

Dit is de makkelijkste optie, en je maakt er nog snelheid winst mee ook. Dit kan ik je overigens wel aanraden om te doen.

___

De reden dat je vanuit Windows je partitie overigens niet kan aanpassen, is omdat je Windows partitie de 'actieve' partitie is, en een actieve partitie kan je niet aanpassen als 'ie actief is (net zoals je bestanden niet kan verplaatsen, of verwijderen terwijl je het open hebt).

Laatst bewerkt:
Dus met Gparted kan ik ruimte een de C schijf toevoegen zonder dat het systeem daar problemen mee ondervindt?
En kan je mij een bepaalde SSD aanraden? Ik wilde eigenlijk even wachten aangezien de prijs snel zal dalen, dacht ik.

Dus met Gparted kan ik ruimte een de C schijf toevoegen zonder dat het systeem daar problemen mee ondervindt?
En kan je mij een bepaalde SSD aanraden? Ik wilde eigenlijk even wachten aangezien de prijs snel zal dalen, dacht ik.

Yup, het énige waar je misschien tegen aan loopt is dat de bootmgr niet meer werkt. Wat in dit geval (van onzekerheid, laatste keer dat ik 't zelf deed ging 't prima, maar je weet het nooit) betekend dat je een DVD met een Windows-installatie nodig hebt om de bootmgr weer te herstellen. Lees daar meer over in dit topic, het bericht van Harry Snor

Qua hardware loop ik enkele jaren achter, dus het is verstandiger om daar in deze sectie op het forum er een post over te maken. Vermeld je budget en eisen, en er zal ongetwijfeld iemand zijn die een prima SSD aanraad.

Ja, dat is de makkelijkste optie.

Lees jij ook berichten die al gepost zijn in het topic? Als je mijn reactie had gelezen, had je geweten dat ik hier al antwoord op heb gegeven.

Okay, heel erg bedankt! Ik durfde eerst niet aan de partities te zitten omdat ik jaren geleden dat bootmgr-probleem kreeg en niet wist wat ik moest doen. Nu dus wel!
En ik zal een post maken in het Aankoopforum.
Nogmaals bedankt, en ik heb hier eigenlijk niets meer te vragen :)

Kan iemand mij helpen? Of kan iemand me zeggen als ik het hele systeem verwijder dan wél ruimte aan de partitie kan toevoegen omdaarna weer windows 7 erop zetten?

U moet alleen naar de namen onder “Label” kijken. Dan is het duidelijk dat het om 4 partities gaat: Systeem (waar Windows staat), Applicaties (waar de programma’s staan) en Data (waar de gegevens staan), een partitie zonder naam (Nieuwe Partitie #1 van 96,29 GB). Ik neem aan dat u die laatste partitie (Nieuwe partitie #1) er zelf bijgemaakt heeft?

Dan zijn er nog een paar “ongebruikt”. De eerste “ongebruikt”van 7.88MB moet u vanaf blijven.
De andere twee ongebruikt kunnen toegevoegd worden aan de aangrenzende partities. Dat geeft gelijk al een antwoord op de vraag waarom de Systeem partitie niet vergroot kan worden: u zult eerst aangrenzend/achter de Systeem partitie ongebruikte ruimte moeten creëren, die vervolgens toegevoegd kan worden aan de Systeem partitie.

Goed, ik zou als volgt te werk gaan:
- Verwijder de Nieuwe-partitie#1 (vooropgesteld dat dat een lege partitie is die u er net zelf bijgemaakt heeft), dat geeft een totale ongebuikte ruimte achterin van 98.69GB
- Verschuif de Data-partitie naar achteren zodat de ongebruikte ruimte van 98.69Gb en die van 48.76GB samen tot een grote ongebruikte ruimte van 127.45GB (of zo iets, als ik goed gerekend heb  ) tussen Applicaties en Data in.
- Schijf vervolgens de Applicatie partitie door naar achter, zodat de ongebruikte ruimte tussen de Systeem partitie en de Applicatie partitie komt
- En nu kan die ongebruikte ruimte toegevoegd worden aan de Systeem partitie (Systeem partitie vergroten).
Klaar

Doe alles stap voor stap en kijk niet raar op dat 1 stap soms wat lang kan duren (als er veel verplaatst moet worden).

Het is me eindelijk gelukt. Bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan