C schijf vol

Status
Niet open voor verdere reacties.

jernie

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2004
Hoi,

De C schijf op mijn computer is vol, de schijf is verdeeld in C, D, E, F. Hoe krijg ik alles weer in 1.
Dacht zelf om windows 98 weer opnieuw te installeren, kan dat, zo ja wie kan mij vertellen hoe ik dat moet doen.

Groeten

als je toch gaat formateren met een win 98 bootdisk dan fdisk gebruiken om de partities weg te halen
en c aan te maken rebooten format c uitvoeren win 98 installeren

Als je Partition Magic hebt zou je vrije schijfruimte van een andere partitie naar C: kunnen overzetten.

Vraagje. Hoe groot is je C: nu? Windows 98 heb je normaal gesproken niet zoveel voor nodig op je win98 schijf.

Als je programma's, spelletjes of films installeerd is het verstandig om indien dit mogelijk is deze niet op de C: te installeren. Gebruik C: zoveel mogelijk alleen voor Windows.
Zorg er tevens voor dat je geregeld de Temp files/directory's op de C: opschoont.

hoi lucky fred,

dank je, ik weet niet hoeveel ruimte er nu nog op de c schijf is, want de comp staat bij een vriendin van mij, maar ik weet wel, dat zij nu niet meer kan internetten, en ze zei me dat de schijf weer eens vol zit. Dus ik denk dat ik toch C maar leeg maak en Windows 98 er weer opnieuw op zet. Kun je me nog tips geven hoe ik dat precies moet doen.

Jernie

Je zou eerst kunnen kijken of er veel rotzooi op C: staat.
Maak de Prullenbak leeg en de Temp directory van Windows. Klik met de rechter muisknop op het icoon van IE en verwijder alle Cookies, Internetbestanden en Geschiedenis.
Download Ad-aware of Spybot Search&Destroy en run deze ook even voor de zekerheid.
Tevens kun je Software verwijderen die toch niet gebruikt word.
Kijk nu hoeveel de ruimte op C: is en of internet werkt.
Heb je nu meer dan 1 GB schijfruimte moet dat voor Win98 genoeg zijn.

Is het dan nog niet goed heb je o.a. de volgende 2 mogelijkheden.

1.
Je gaf aan dat ze de schijf in 4 partities heeft ingedeeld.

Heeft ze dat gedaan met Partition Magic zou je Windows niet opnieuw hoeven te installeren. Dan zou je gewoon even kunnen kijken welke schijf nog veel vrije ruimte heeft en deze overzetten naar C:.

Dit doe je dan zo:
Kijk eerst hoeveel ruimte je van welke schijf wilt overzetten naar C:
Open Partition Magic
Klik op Resize a partition
Klik op next en kies voor schijf C: => klik next
Verhoog nu de schijfgrootte met de ruimte die je van een andere schijf wilt halen => klik next
Zorg dat alleen een vinkje staat voor de schijf waar je de ruimte af wilt halen => klik next
Klik op Finish en dan op Reply links onder.
De Pc zal opnieuw opstarten en de opdracht uitvoeren

2.
Heeft ze geen Partition Magic en wil je de C: met een schone versie van Windows 98 erop doe je het volgende.

Maak eerst een Backup van gegevens die ze wil behouden.
Start de PC op met de WIN98 opstartdiskette.
Heeft ze die niet kun je die eerst maken.
Type in format c: => enter
Doe de schijf van Windows in de CD-Rom speler en installeer Win98 met de CD-ROM.

Gr. Fred

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan