C schijf (W11)

vinie

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2007
Goede dag,
Gebruik al een tijd Windows 11.
Alleen binnen kort krijg ik een nieuwe pc waarom ik 2 harde schijven wil overzetten naar de nieuwe.
Behalve waar nu Windows op staat die blijft in mijn oude pc.

Maar goed nu mijn vraag:
Zie in schijfbeheer dat mijn C schijf - schijf 1 is.
Mijn D schijf is schijf 0.

Nu wil ik natuurlijk mijn D schijf overzetten naar mijn nieuwe pc.
Kan dat nog steeds omtrent deze op schijf 0 staat?

Want wil mijn oude pc gewoon blijven gebruiken zoals die nu is alleen dan zonder die D schijf (schijf 0) en andere schijven (schijf 2 en 3).

Hoop hiermee voldoende uitleg gegeven te hebben.

Vriendelijk bedankt alvast,
Vinie (Vincent)

Volgens internet:

De schijf met het besturingssysteem (OS) wordt doorgaans automatisch als "Schijf 1" of "Disk 1" aangeduid in Windows. Dit is de primaire harde schijf waar het OS op geïnstalleerd is.

Wil je de schijf D eruit halen of klonen?

Schijfnummer heeft niets te maken met waar het OS op staat maar de volgorde in de bios/uefi, bij mij staat Windows op schijf 4 en op een andere PC op schijf 0.

En TS, ga je die dan leeg maken voor de installatie van een OS?

AI-overzicht
Disk 0:

The disk that Windows is installed on is typically assigned the number 0.
Info post 2 is ook van AI-overzicht
Klopt dan totaal niets van!

AI wauwelt maar wat.
Het is zoals Lange Pier zegt: het schijfnummer maakt niets uit. In de bios worden de schijfnummers uitgedeeld, afhankelijk in welk slot ze gestopt zijn en vervolgens wordt in de bios bepaald welke schijf de windows start schijf wordt.

Indien je een M.2 NVMe SSD als bootschijf hebt, zoals ik, wordt die als 4e gezien na de 3 anderen SATA schijven, bij mij is een SSD de 0 schijf, mijn oude Windows bootschijf die nu als back-up dient.
Bij de ander PC is het een SATA SSD als bootschijf die als 0 wordt gezien.

Vrougah was het wel zo, de bootschijf als de 0.

Zie alleen geen antwoord van de TS

Terug
Bovenaan Onderaan