CAD-systeem samenstellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter dvite
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

dvite

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2007
Ik heb dringend nood aan een goed systeem om in solidworks 2007 te tekenen. Na veel zoeken en wikken en wegen ben ik tot volgende samenstelling gekomen.
Gezien mijn relatief weinige ervaring met samenstellen van PC's had ik graag eventuele opmerkingen van kenners over verbeteringen of fouten... Prestatie primeert, dus niet grote HDD en dergelijke.

Processor Intel Core 2 Quad Q6600 2.4 Ghz 8 Mb L2 Boxed w/ Cooler S775
Moederbord Gigabyte GA-P35-DS4 (S775-P35-Pci-E-Ddr2-SataII-Glan-Fw)
Geheugen Apacer 2048 Mb DDR2 800 Mhz Pc 6400 CL 5 Passive Cooling
Koeler Asus Silent Square Socket 478, 754, 775, 939, 940 Black
Videokaart Msi nVidia NX8800GTS 640 Mb DDR3 + 2x DVI + TV-Out
DVD Samsung DVD Writer SATA 20x DualLayer (Black)
Harde schijf Western Digital Raptor 74GB SATA 10000RPM 16MB ADFD
Toetsenbord Logitech Deluxe 250 Keyboard Black Ps/2
Voeding Zalman Power Supply 500 Watt ZM500-HP
Kast Cooler Master 690 Case Black No Psu

Alvast bedankt voor de hulp.

Laatst bewerkt:
Welkom bij de Helpmij!

Ik denk dat je best een aardig systeempje hebt samengesteld.
Als jij grafische progjes gaat draaien, is het dan niet handiger om de Raptor van 150 gig te nemen? Ik heb weinig tot geen ervaring met grafische programma's, maar meen te weten dat tijdens het werken er zo links en rechts redelijk forse bestanden kunnen ontstaan?

Met 75 gig waarop ook nog een besturingsprogramma draait en daarnaast de "normale kost" als een paar Officeprogjes, brandprogje, mogelijk wat muziekbestandjes etc. etc. heb je mogelijk al spijt van de 75 gig voordat er een maand verstreken is?

Daarnaast: als je voor prestaties gaat, waarom dan niet een 64bit OS met 4 gig intern? (Ik ga er vanuit dat je gaat kiezen voor een 32 bit OS, want anders had je standaard denk ik al 4 gig intern genomen?)

Ben je bang dat de met de processor meegeleverde cooler zijn werk niet goed zal gaan doen? (Je schaft een losse koeler aan, terwijl er één met de processor wordt meegeleverd?)

Laatst bewerkt:
Dag Pasja,

Alvast bedankt voor jouw hulp.

Wat de harde schijf betreft was ik inderdaad waarschijnlijk iets te naief om te denken dat 75 mij eeuwig zal tevreden stellen ook al is de pc bijna uitsluitend om te tekenen. De bedoeling is dat muziek e.d. op andere PC blijven. Het verschil van 60euro tssn 75gig en 150 is het waarschijnlijk niet waard om de kleinere te kiezen.

De extra koeling heb ik erbij gepropt omdat het niet zo een grote meerkost is en dat daardoor waarschijnlijk de fan's minder zullen moeten draaien en de pc dus stiller zal zijn. Bovendien zal het de prestatie bij intensief gebruik zeker niet ten nadele zijn. Het kan zijn dat ik hier aan overkill doe..???

Ten derde was ik eerlijk gezegd wel van plan een 64bit systeem te opteren. Ik wist niet dat 4gig vereist was? Of bedoel je dat niet?

Alvast nogmaals bedankt voor de al zeer nuttige commentaar!

4 gig is niet vereist, maar als je echt grafisch "te keer" gaat, denk ik dat je met gemak plezier zal gaan hebben van de 4 gig. Ik heb een 32 bits systeem met fysiek 4 gig, waarvan 3.2 door Vista 32 kan worden aangestuurd en als ik eigenlijk niets doe met de pc wordt door Vista al zo'n 33% gebruikt.
Nu is dat natuurlijk een luxeprobleem (33% idle gebruiken), maar het betekent óók dat Vista kennelijk happy is met veel bronnen en zodoende al veel wegslobbert alvorens er eigenlijk ook maar progjes worden gestart. Voor de centen hoef je die extra 2 giga niet te laten liggen denk ik en zéker als je een 64 bits OS gaat draaien zal elke MB van de 4 giga aangestuurd kunnen gaan worden.

eigenlijk zal ik Win XP gaan gebruiken want mijn tekenprogramma kan niet met vista overweg. Ik dacht overigens ergens gelezen te hebben dat XP meer dan 2gig toch niet benutte... Is dat onzin?

De 64-bit versie van Windows XP Professional kan maximaal 4 GB geheugen toewijzen

ok ik zwijg :) bedankt voor de uitleg. ik zal zien waar ik nog enkele roste munten vind voor extra geheugen.

Om je mogelijk over de streep te trekken................. ;) :D zie bijlage..................
Gestart zijn: Vista, Internet Explorer en Outlook. Zie het geheugengebruik (rechter tellertje ;) :D )

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    66,4 KB · Weergaven: 34
hmmm 41% is veel :shocked:
wel een deftig apparaatje heb je ook :thumb:
Ik geloof zeker dat 4gig geen overkill is maar zoals je in mijn keuzes ziet heb ik 1 lat van 2gig genomen om zowiezo op termijn nog een latje bij te kopen.
Ik denk te beginnen met 2gig en dan vanals ik weer wat geld heb... :)

of bespaar erg veel op de videokaart door de 320 MB versie te nemen.............. ;) :D (waar bemoei ik mij eigenlijk mee........ ;) :D :D :D )

...en idd. 41% van 3300 MB = zo'n beetje 1350 MB, zónder dat er "spannende" dingen gebeuren op de pc, maar dat had je waarschijnlijk al gezien aan het processortellertje (1% processor activiteit)

Laatst bewerkt:
heb ook al reactie gekregen dat de raptor zijn geld niet waard is... ze gaan mij de keuze weer moeilijk maken :) net wanneer ik dacht er te zijn...

Nu maak je mij nieuwsgierig.................
ik heb 2 van die dingen (2x150) in Raid 0 (striping) in mijn pc hangen. Wie beweert en waarom dat ze hun geld niet waard zijn? Volgens mij is alleen al de toegangstijd voldoende om ze aan te schaffen (in vergelijk met 7200 rpm schijven)

[edit] troost je, ik heb ruim 11 maanden gewikt en gewogen alvorens de pc te kopen die ik nu heb [end edit]

Laatst bewerkt:
Ik ben geen lid van dat forum, dus ik kan bebop helaas niet vragen waarop hij zijn stelling baseert.

Kijk eens naar deze willekeurige en nergens op slaande vergelijking: Klik waarbij je even in ogenschouw moet nemen dat de Seagate zelfs SATA 300 is !

[edit] die 10000rpm Raptors lopen idd. vooruit op mijn toetsaanslagen ;) :D [end edit]

Laatst bewerkt:
ik had verwacht dat het OS bv wel sneller zou opstarten met een Raptor ivg met een "gewone" hdd...

Tot die conclusie kom ik ook, al begrijp ik het niet helemaal. Mogelijk hetzelfde principe als bij mijn processor, de 6850 die ik heb is goedkoper dan de 6700, én sneller.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan