• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Calculatie programma voor staalprijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jos D

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2009
Wie heeft een voorbeeld van een programma voor het berekenen van staalprijzen

Wat wil je dan berekenen?

aantallen / prijzen / vergelijking van offertes?

kortom => volgens mij is de vraag veel te algemeen.

geef eens een (duidelijk) voorbeeldje met wat je wilt en wat je nu al hebt, ontdaan van gevoelige info.

je zult zien dat je geholpen gaat worden.

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Staalprijs calculatie

Ik krijg periodiek bestandslijsten digitaal aangeleverd met basisprijs, toeslagprijs, zaagprijs, straalprijs, straal en menieprijs.
Tevens maak ik zelf bestandslijsten met gewicht per soort, verfoppervlak per soort
Vervolgens geef ik hoeveelheid in, lengte, zaagaantallen, stralen ja/nee
Ik wil van hieruit lijsten produceren met totaalprijs, totaalprijs zagen, totaal stralen etc.
Hoe pak ik dat aan, de rekenformules werken, ik geef de waarden in, en de formules berekenen de totalen, echter hoe haal ik de gegevens binnen uit de bestandslijsten? en ga ik per regel of rij de berekende waarden afdrukken.
Zijn hiervoor standaard sjablonen?

Groeten,
Jos

Een xls voorbeeldje maakt alles veel duidelijker.

Correct me if I am wrong
Maar dit begreep ik uit je verhaal.

Bijlagen

staalprijs calculatie

Poppido,
Dank je voor je reactie.

Je verwijst nu enkel naar een vastgestelde regel of rij, maar het moet adresseerbaar zijn.
voorbeeld:
Ik kies een naam in het werkblad, bv : UNP 30, profiel nr 500001
Vervolgens gaat excel naar de juiste adresplaats bv regel of rij, bv rij18, haalt de gegevens op en gaat vervolgens in het werkblad hiermee rekenen( dit wordt de eerste regel in het werkblad ) daarna volgt regel 2 etc.
Dit werkblad geeft dan de naam van het profiel met de berekende totalen in een regel weer, zoals het nu ook wordt weergegeven onder elkaar.
Vervolgens wil ik dit werkblad in een nette lay-out uitprinten.
De regels 18,19,20 etc behoren dus tot een bestand dat nog volledig gevuld dient te worden met ca 500-1000 regels met gegevens van diverse profielen.
Het is dus iets gecompliceerder!

Jos

Hallo Jos.

Hier een kleine uitleg van de formule in cel M6

Code:
=[COLOR="Red"][B]IF(D6="";"";[/B][/COLOR][COLOR="DarkOrange"][B]L6*VLOOKUP(B6[/B][/COLOR];[COLOR="SeaGreen"][B]calculatie[/B][/COLOR];[COLOR="Blue"][B]18[/B][/COLOR];0))

Als cel D16 leeg is dan hier niets plaatsen.
Zoek de waarde uit cel B6 en vermenigvuldig dit met de waarde uit L6
Calculatie is een naam voor het bereik B14:AA24
neem kolom 18 uit het bereik kolom

Hij neemt dus geen vaste regel maar zoekt de waarde in cel D16 op in het bereik B14:B24
en gaat verder rekenen met alles wat in die regel staat.

Zet je hea 100 in cel B6 wordt de hele berekening anders.

Via CTRL F3 kun je het bereik van 'calculatie' makkelijk aanpassen en hoef je dus niet alle formules aan te passen.

Nu zie ik pas dat je Cellen B6 tm B12 rechtstreeks verwijst naar de cellen daaronder.
Heb de invoer veranderd en gaan nu via een validatie lijst

Bijlagen

Calculatie programma excel

Hallo Popipipo,

De verbinding naar beneden lukt, echter er zijn nog problemen.
Als ik via het pull-down menu kies voor een ander profiel dan neemt hij deze waarden niet over die erbij horen zoals kg, verfopp, zaagprijs etc. Dus hij rekent met foutieve waarden uit een andere rij.
Is er ook een mogelijkheid om de regel automatisch leeg te maken als ik een nieuw profiel kies?

Overigens Hoe maak je dit pull-down menu?

Jos D

Dus hij rekent met foutieve waarden uit een andere rij.
Kolom I, J en K heb ik inderdaad niet aangepast.
Zijn ook zwarte cijfers, de aangepaste formules zijn rood.

Probeer het met mijn uitleg van hierboven het zelf eens.

De pulldown menu gaat via datavalidatie.
Selecteer de reeks geef deze een naam in dit geval: naam
Ga na datavalidatie
bij allow kies je list
Source : =naam

Calc programma staal

Hallo Wiilem

Na uren ploeteren toch gelukt. Yes.
Voor mij best pittig.Dank je

Nu het nieuweprobleem
Hoe bescherm ik de reken tabellen, want asl ik ze leeg wil maken dan veeg ik de formules uit.

Als ik alle invul dan werkt alles, maar zie de laatste 3 regels deze heb ik nog niet ingevuld.
hoe maak ik ze leeg, 0 invullen werkt niet

Ten tweede: hoe krijg ik een mooie lay out als werkblad?

Ik hoop nog op je temogen rekenen

Jos D

Bijlagen

Allereerst fijn dat het gelukt is.:thumb::thumb:
Alle begin is moeilijk maar je hebt er wel van geleerd en dat is de bedoeling!!:D

Code:
=IF([COLOR="Red"][B]D6[/B][/COLOR]="";"";L6*VLOOKUP(B6;calculatie;18;0))
Heb ik veranderd in:
Code:
=IF([COLOR="DarkOrange"][B]B6[/B][/COLOR]="";"";L6*VLOOKUP(B6;calculatie;18;0))
Als je nu geen profiel kiest dan wordt alles leeg.
De oude formule keek naar het aantal

Ten tweede: hoe krijg ik een mooie lay out als werkblad?

Een layout is altijd persoonlijk en heeft te maken met:
Wat het doel is
Wat overzichtelijk en duidelijk is
Wat mogelijk is
Hoe je het wilt gebruiken (elektronisch of op papier)
en misschien wel het belangrijkste
Wat je zelf mooi vind.

De Bestandgegevens Staalcalculatieprogramma kan eventueel ook op een ander tabblad staan.

Voor een kleine gratis cursus kijk dan eens op:
http://gratiscursus.be/

Calculatie programma excel

Hallo Willem,

Formule aangepast, werkt prima.
Echter ik vindt geen oplossing om de pagina leeg te maken alles op 0 te stellen, zonder dat waarde# steeds verschijnt.
Concreet zou ik dus een lege pagina willen zodat ik vervolgens de eerste regel gewoon kan invullen en de laatste kolom gewoon het totaal bedrag berekent, bv door een veldje aan te maken met "Lege pagina: J" in te vullen. dit lukt echter niet, Suggesties?

jos D

Jos D,
Ik heb de validatie een beetje aangepast.
Er staat nu een knop op die de kolommen leeg maakt.

Was dit je bedoeling?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
calc. programma excel

Hallo Wim,

2 dingen dienen te wijzigen

A: 0 invoeren bij pos nr:
Deels werkt dit, echter de hele regel moet leeg zijn, ook Aantal, Lengte en Lengte tot.
Dit is om de hele rij leeg te maken.

B:0 invoeren bij de knop: nieuw blad toets hier, (of toets hier 0 , zou ook kunnen )Daarbij is een knop nodig om de hele pagina leeg te maken, pos 1t/m28, zodat weer een geheel nieuw en volledig blad ontstaat

Hoe kan dit gerealiseerd worden ???

Jos D,

Hier is een nieuwe file.
Nu heb ik een validatie lijst gemaakt voor de Pos Nr zodat je kunt kiezen.

Tevens heb ik de Calc. gegevens naar Blad2 gezet.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
calc. programma excel

Hallo wim

Helaas doet het programma niet wat de bedoeling is.

1 : Regel 7 gaat niet leeg, kolom aantal, lengte/st, en lengte tot blijven gevuld, zie
voorbeeld.

2: De knop "zet alles op nul" doet niet wat de bedoeling is. Ik denk aan een knop waar een verwijzing achter zit die het blad geheel leeg maakt, dus alle kolommen en regels gelijk op nul zet zodat een nieuw, leeg, werkblad ontstaat om meet te werken,
( werkblad 2.) Deze knop blijft overigens ook in beeld staan als ik het werkblad afdruk!

Ik heb kolom "lengte tot."weer opnieuw voorzien van de formule": kolomH=kolomDxkolomF
Op een of andere manier was deze vedwenen.

Overigens volg ik niet wat je doet, ik zie niets veranderen in de formules, kun je mij iets uitleggen wat je doet, ik ben maar een beginneling.

Jos

Hallo wim

Helaas doet het programma niet wat de bedoeling is.
Leg dan duidelijk uit wat je wil eventueel met een zelfgemaakt manueel ingevuld voorbeeldje ;)

1 : Regel 7 gaat niet leeg, kolom aantal, lengte/st, en lengte tot blijven gevuld, zie
voorbeeld.
In welk voorbeeld moet ik kijken in dat van Wim gaat via de macro alles tussen rij 6 en 28 leeg :confused:

2: De knop "zet alles op nul" doet niet wat de bedoeling is. Ik denk aan een knop waar een verwijzing achter zit die het blad geheel leeg maakt, dus alle kolommen en regels gelijk op nul zet zodat een nieuw, leeg, werkblad ontstaat om meet te werken,
( werkblad 2.) Deze knop blijft overigens ook in beeld staan als ik het werkblad afdruk!
Dan vraag je gewoon om een nieuwe lege sheet te maken ;)

Overigens volg ik niet wat je doet, ik zie niets veranderen in de formules, kun je mij iets uitleggen wat je doet, ik ben maar een beginneling.
Hierin willen we je helpen , maar dan moet je gerichte feed back geven eventueel met verwijzingen in een bestandje door jouw geupload :thumb:

Jos[/QUOTE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan