• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Calculatie programma voor staalprijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.
staalcalc excel

Hallo Wim / Daniel,

Ik heb opnieuw getest en waneer ik op blad 2 bv IPE in kolom B wil verwijderen, dan zet hij een D in dit veld neer, tevens veschijnt een foutmelding(Visual Basic). Wat doe ik jullie aan?

Ik stel voor er verder niet teveel tijd aan te besteden het was enkel een verzoek om iets meer regels te creéren in het drop-downmenu, maar ik ben met minder regels ook tevreden.

Groeten,

Jos

Jos , ik heb direct het bestandje van Wim terug geopend en de test gedaan , op blad2 kom ik al geen IPE tegen in kolom B en ik kan zowel in kolom A als B data wissen , wijzigen Data wissen doe ik met rechtermuiklik en " inhoud wissen "
Ik wil graag horen hoe hij iets verwijdert :)
Ben je wel zeker dat je het goede bestandje hebt ?

Jos , Wim , snb , allen , ik heb de code van Wim samengesmolten tot 1 code en het blijft voor mij werken . > Jos test eerst alles eens uit , ik heb ook vanalles gedaan invoegen wissen op blad1 > openen > selecteren > op nul zetten > op blad2 invoegen > wissen enz en geen enkel fout gekregen .
@ Wim ik heb verder gewerkt op jouw code ;) en dit heb ik er van gemaakt .
Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If Not Intersect(Target, [B5:B40]) Is Nothing Then
       With ComboBox1
          .Visible = True
          .Top = Target.Top
          .Left = Target.Left
          .Width = Target.Width
        End With
    End If
End Sub
*********************************************************************************
Private Sub ComboBox1_Change()
    With ComboBox1
        If .Value = "" Then Exit Sub
         ActiveCell = .Value
        .Visible = False
    End With
        ComboBox1.Value = ""                
        ComboBox1.Visible = False
End Sub

Bijlagen

Jos D,

Ik heb opnieuw getest en waneer ik op blad 2 bv IPE in kolom B wil verwijderen, dan zet hij een D in dit veld neer, tevens veschijnt een foutmelding(Visual Basic). Wat doe ik jullie aan?
Ik heb het nu ook gemerkt, Text dit bestandje nog 1x , ik denk dat het nu wel goed gaat.
Als het alsnog fout gaat moet je denk ik toch met de validatie gaan werken.

trucker10,
Data wissen doe ik met rechtermuiklik en " inhoud wissen "
Dat doe ik normaal ook zo maar in dit bestandje komt er een menu voor de dag.

Tot na deze test.

Bijlagen

Wim en Jos , uiterraard kreeg ik de foutmelding niet meer omdat ik de
Code:
'Selection.ShapeRange.IncrementLeft 0#  ' deze kunnen weg 
  'Selection.ShapeRange.IncrementTop 575  ' weg
al uitgeschakeld had ik het bestandje van Wim :( . Ik ben er nu vrij zeker van dat je met 1 van de 2 laatst geposte bestandjes verder kan ( hetzij dat van Wim Hoornvan , hetzij met dat dat ik poste )
@ Wim , we hebben bijna gelijktijdig gepost deze avond :)

File toegevoegd

Jos D en trucker10,

Ik heb uit een andere file een stukje code gehaald en hierbij gezet. (Achter blad1) dit heeft snb eens gemaakt.
Nu wordt de ComboBox alleen gevuld met wat er staat, dus geen leeg stuk meer.
Komt er een item bij dan wordt de lijst ook langer.

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
  If Not Intersect(Target, [B5:B40]) Is Nothing Then
    With ComboBox1
      .Visible = True
      .Top = Target.Top
      .Left = Target.Left
      .Width = Target.Width
    End With
    'Laat alleen de aanwezige items zien
  With [Blad2!A4:A400] 'Het bereik A400 aanpassen als de lijst langer wordt.
    .Offset(1).SpecialCells(xlCellTypeVisible).Copy [Blad1!AE5]
  End With
  ComboBox1.ListFillRange = [Blad1!AE5].CurrentRegion.Address
  End If
End Sub

Bijlagen

Laatst bewerkt:
staalcalc excel

ik heb nog eens getest echter er gebeuren nog rar dingen.
bv als ik dubbelklik in het dropdown venster, dan verschijnt in kolom AE van blad1 de lijst van namen uit kolom 1 van blad 2 ??

Wat is overigens het doelk van de teller boven in kolom 1 van blad 2.

Tot slot een vraag over het programma EXCEL, ik heb nu in het vertrouwenscentrum alle macro's ingeschakeld anders werkt de meelopende leesbalk niet. Excel adviseert dit niet te doen omdat conflicten kunnen ontstaan. Kan ik ook een andere optie kiezen of kan dit toch zonder problemen.

Jos

bv als ik dubbelklik in het dropdown venster, dan verschijnt in kolom AE van blad1 de lijst van namen uit kolom 1 van blad 2 ??
Dat komt door dit stukje macro
Code:

Wat is overigens het doel van de teller boven in kolom 1 van blad 2.
Waarschijnlijk bedoel je blad1 cel A1 en A2 en op blad2 cel AA1 en AA2 > deze dienen voor de voorwaardelijke opmaak > om de lijn kleur per rij en kolom te verkrijgen .

Tot slot een vraag over het programma EXCEL, ik heb nu in het vertrouwenscentrum alle macro's ingeschakeld anders werkt de meelopende lees balk niet. Excel adviseert dit niet te doen omdat conflicten kunnen ontstaan. Kan ik ook een andere optie kiezen of kan dit toch zonder problemen.

Jos
er zitten nu eenmaal macro's in om je progje te laten werken , ze zijn afkomstig van een goede bron zo dus ingeschakeld laten .
Ik zou het bestandje uit post #83 of #84 verder uittesten , het bestandje in #86 heb ik wel al gezien , maar nog niet geopend ( de macro staat leesbaar voor wat jij nu ziet in je blad2 )

Jos D,

Origineel gepost door Jos D, uitleg door trucker10.

Dat komt door dit stukje macro
Code:

Waarom ik dit gedaan heb:
Dat er op Blad1 in kolom AE de lijst met namen verschijnt, dat heb ik gedaan.
De ComboBox haald hier zijn inhoud (lijst) vandaan zodat je geen leeg stuk in de lijst heb.
Het kan ook ergens anders geplaast worden, je moet dan de macro aanpassen.
Ik had gekeken met printvoorbeeld en het kwam niet in beeld. Je kunt ook de kolom verbergen.

staalcalc excel

Ik zou graag nog een berekening willen toevoegen, maar ik kom er niet uit.

Er zijn speciale producten, de prijs staat dan vermeld in kolom nr 12 van blad 2 (D-Prijs)

Op blad 1 zou de A-prijs dan samengesteld moeten worden met de D-prijs van blad 2.

Neem Aantal (blad 1) en vermenigvuldig dit met D-prijs (blad 2), als geen A-prijs ingevuld is.

Ik probeerde het volgende:
=ALS(D5=0;0;I5*0,01*(VERT.ZOEKEN(B5;calculatie;9;0)+VERT.ZOEKEN(B5;calculatie;15;0)));ALS(D5=0;0;D5*1,4*(VERT.ZOEKEN(B5;calculatie;12;0)))

Echter dit werkt niet.
Wie weet wel de juiste oplossing

Jos

Jos , ik doe een poging bekijk het bestandje ik heb voor IPE140 een waarde van € 10,00 ingevuld en dan op blad 1 deze geselecteerd in rij 5 , in J5 staat de formule uit jouw formule raak ik niet wijs waarom *1.14 ?
Deze voor een eenmalige prijs
=ALS(D5=0;0;I5*(VERT.ZOEKEN(B5;calculatie;9;0)+VERT.ZOEKEN(B5;calculatie;15;0))+VERT.ZOEKEN(B5;calculatie;12;0))
deze als de prijs over de inhoud moet gerekend worden
=ALS(D5=0;0;I5*(VERT.ZOEKEN(B5;calculatie;9;0)+VERT.ZOEKEN(B5;calculatie;15;0)+VERT.ZOEKEN(B5;calculatie;12;0)))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
staalcalc excel

Hallo Daniel,

Ik zoek een oplossing voor apparte/afwijkkende producten, zijnde geen profielen.
bv bouten M12 met een (D) prijs van van 2 euro. Dus geen kg- gegevens, geen verf opp
en geen A-Prijs.
De berekening zou dan moeten concluderen : Geen A-prijs dus geen andere berekening nodig want deze cellen zijn dan leeg. Er is wel een D-prijs.

Dus 10 Bouten M12 x 2,00 euro(D-prijs) = 20,00 euro afgedrukt in het vak J: Prijs in Euro

Samenvattend moet er gerekend worden met formules als er een A-prijs vermeld staat.
Echter bij afwijkende producten dan is niet meer bekend, er is alleen een D-prijs gegeven, en is de berekening simpel :
aantal(blad1) x D-prijs (blad2) = Prijs in euro vermelden (blad1)

Groeten Jos

Jos , Ik heb een formule gevonden om dit te doen , er zijn meerdere formules aangepast .
Als je een bout selecteert moet je ook in kolom F een B invullen ( normaal vul je daar de lengte in > nu is het een B van Bout . Bij vragen lees ik het wel ;)

Bijlagen

Hey Jongens

Dit lijkt me hier wel een publiek prive project aan het worden...:rolleyes:
Nog een beetje en men kan er een pattent op nemen.:D
Zo zie je maar als men elkaar helpt wat men hier kan bereiken!:thumb:

Groetjes van een dankbaar forumlid dir ook al verschillende vragen heeft en gesteld en antwoord heeft gekregen.
Nogmaals super mannen en eventuele vrouwen :p

Marc

Hey Jongens

Dit lijkt me hier wel een publiek prive project aan het worden...:rolleyes:
Marc
Hallo Marc , dank voor het schouderklopje :thumb: De topic staat open voor iedereen , ik wil geen cavalier seul spelen ;), maar tezamen met Wim :thumb: zijn we al een heel stukje verder gekomen , ook de andere helpers die rechtstreeks of onrechtstreeks ( in andere postings , denk dan maar aan snb , Willem , Rudi , wigi enz. ) tips hebben geleverd .Het is voor de meeste helpers ook een uitdaging om het tot een goed einde te brengen .Ooit zat ik ook uren , dagen te zoeken en ben je heel blij als iemand die oplossing of tip kan geven , omdat je het niet weet of verkeerd aan het zoeken bent .Ik zie ook andere forum leden die ooit vragen hebben gesteld dat ze nu ook hun bijdrage leveren in het oplossen van vragen > o.a. Jack Now . :thumb:

Laatst bewerkt:
nu word de berekening gedaan ahv de kilo prijs.
Maar wat als je een meterprijs krijgt, bijv een rvs baar met Ø12 weegt 0.5kg/m maar geslepen kost deze 5.5€/m.

Kan er op blad2 een kolom bij komen waar deze meterprijs staat en dat er met deze prijs word gerekend ipv kg/prijs?

Wim

wimd1145,

Wat mij betreft ben je helemaal vrij om het naar je eigen wensen aan te passen, Suc6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan