• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Calculatie programma

Status
Niet open voor verdere reacties.

noob2070

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2013
Goedendag,

Aangezien dit mijn eerste post is zal ik me eerst even voorstellen :)
Ik ben Jeffrey en woon in Hengelo(Ov).
Ik doe al redelijke tijd van alles met computers(samenstellen, bouwen, websites maken) maar nu moet ik van het werk in Excel 2013 een calculatie programma maken.

Aangezien ik Excel niet heel veel hebt gebruikt heb ik eerst naar tutorials gezocht op YouTube en al het één en ander uitgezocht.
Helaas heb ik niet echt iets relevant kunnen vinden aan een calculatie programma dus daarom zet ik het maar hier.

Mijn probleem:
Wij hebben 40 producten, die allemaal met andere matrialen gemaakt kunnen worden. (Dus product 1 kan met plastic en metaal. En product 2 kan met hout en metaal, etc)
Nu zou ik dus graag een soort van Combobox willen met al onze producten er in, en daar onder een combobox met de bijbehorende martiaal keuze.(Elk matriaal heeft dus ook een andere prijs)
Daarna moet er dus een calculatie voor de lengte en breedte volgen die ik wel al heb, maar dat is allemaal afhankelijk van het gekozen product en matriaal.

Nu dacht ik eerst dat het veel makkelijker was om het met Visual Studio met C# te doen dus heb ik hier al het een en ander over gevolgd, maar toch lijkt Excel mij makkelijker/beter voor mij.(Niet onbelangrijk is dat de baas het dus echt in Excel wou :P)
Wat ik ook gevonden heb, is dat je met Visual Studio ook het een ander kan met Excel(of moet) dus een beetje verstand van C# heb ik al.

Heeft iemand voor mij een oplossing over hoe ik dit moet doen, of een tutorial op Youtube?
Misschien dat ik een calculatie programma wel anders moet formuleren op Google voor dat ik iets vind wat relevant is?

Dit is niet geheel onbelangrijk, ik wil graag zelf ook meer tijd in Excel steken omdat je er veel mee kan, dus het is niet alleen dat ik dit moet doen.
Zelf ben ik er geinteresseerd in, en wil ik het ook graag leren.

Alvast bedankt!
Jeffrey

Laat eens zien wat je al hebt , en duid aan in je bestand wat je wil bereiken, tegen dat het avond word heb je al reactie.

Je wil ook een calculatie van lengte en breedte , ik ga er van uit dat de prijzen in je databank , m2 prijzen zijn.

Per stukje zijn die, uiteindelijk moet die gewoon de breedte afronden op 200.
Dus als de breedte 350 is, moet ie 400 bereken.
Lengte hoeft ie niet afteronden.

Laatst bewerkt:
Dat is precies wat ik zoek ja!!
Hartstikke bedankt!

Zou je ook willen uitleggen hoe je dat precies hebt gedaan?
Dan kan ik namelijk in me eigen manier dat maken met de andere gegevens er bij :)

In tabblad Database heb ik een unieke validatie lijst gemaakt van de soort types uit kolom A, deze validatie gebruik ik in cel B3 in tabblad DataEntry, door cel B3 te wijzigen zal cel B4 leeg gemaakt worden (VBA code achter blad).
Afhankelijk van de gekozen waarde in cel B3,copy in cel H1 tabbld Database, wordt de databank gefilterd op waarde H1 in kolom B, deze validatie gebruik in cel B4 tabblad DataEntry.
De 2 validatie lijsten hebben als naam uType en UMatriaal.

Opzoeken prijs: met een index formule op kolom C van de databank, vergeleken met waarde B3&B4 en gezocht in kolom A & kolom B, bij een juiste vergelijk geeft deze een rij nummer , en deze rijnummer in kolom C geeft de prijs, maal de aantal m2.

Juist.. Ik snap er niet veel van :P
Even andere vraag dan, welke functies heb je moeten gebruiken?
Dan kan ik misschien op Youtube kijken naar tutorials en dan zelf proberen.

Type is een unieke validatie en de keuze uit deze validatie past ik een filter toe, 2 aparte tutorials.

Zal er binnen kort na kijken maar heb het nog al druk.
Ook vandaar dat ik wat later reageer.

Even offtopic over een foutje die je structureel in je vraag en file maakt:
Het is niet matrialen maar materialen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan