• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Calculatie via datums met maanden van 30 dagen.

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Aswin69

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 apr 2024
Ons bedrijf werkt altijd met maanden van 30 dagen, dit is voor salaris berekeningen. Hoe kan ik dit toepassen in een formule. Als ik nu start 1/1/23 ingeef en eind datum 31/12/23 en dit deel door 30 dan kom ik uit op 12.13

Wat gebeurt er dan met de 5 resterende dagen, want 12*30=360

Ik ben niet thuis in salaris administraties
Maar hoezo niets, 5 dagen kunnen toch niet zomaar verdwijnen?
Heb je die niet gebruikende dagen dan vrij of moet je dan werken en welke 5 dagen zijn dit dan?
Worden die dan wel of niet uitbetaald?
Ik vind dit wel een vreemde manier van rekenen met datums

Misschien dat je iets met de functie AFRONDEN kunt doen

Onduidelijk hoe en wat. 5 dagen kun je in het salaris verwerken. Plaats een voorbeeldbestand met de door jouw gewenste uitkomsten.

Als het alleen de vraag is wat de formule is dan zou ik zeggen:
Met startdatum in A1 en einddatum in A2:
=(A2-A1)/30

Dan kom je keurig op 12,13 uit.

(Niet dat het klopt natuurlijk. Onduidelijk wat TS precies wil bereiken)

Misschien is het maandloon vast, dus niet gebaseerd op uren...tenzij mutaties zoals vrij, vakantie e.d.
Maar wel een vreemde zaak.

Als het maandloon vast is waarom dan toch met 30 dagen rekenen?

Code:
=GEHEEL(A2-A1)/30)

gebruik de functie DAGEN360()
https://support.microsoft.com/nl-nl/office/dagen360-functie-b9a509fd-49ef-407e-94df-0cbda5718c2a

iets meer uitleg van wat je wilt bereiken zou welkom zijn.

beetje offtopic maar toch ene opmerking erover: verder is het voor salarisberekeningen gebruikelijk om bij een standaard jaar uit te gaan van werkdagen per jaar op basis van SV dagen. SV dagen zijn 52x5=260 (21,67 p mnd), 261 (21,75 pmnd) of 262 (21,83 p mnd) dagen in het jaar. Dat geeft zuiverder berekeningen en doet de werknemer niet tekort
SV dagen worden jaarlijks door het UWV vastgesteld en gebruikt voor bepaling van de heffingen. Afwijken van die methode kan leiden tot ingewikkelde berekeningen.
In dit artikel meer info over sv dagen

Plaats dan nu eindelijk een excel bestandje met wat je nu precies wilt bereiken.

Waarom dan toch nog rekenen met maanden van 30 dagen?

Mogelijk wil hij > 31/12/22 - 31/12/23
=DATUMVERSCHIL(A1;B1;"m")
resultaat 12

Plotseling opgelost?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan