• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Camerabeeld wel dynamisch, cameravenster niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

grietsenwijma

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Goedemorgen,

Betreft een vervolg op een eerder topic waar @snb met de oplossing kwam (waarvoor nogmaals hartelijk dank!)
Ik ben druk bezig met implementeren en opschalen van de oplossing, maar er blijkt nog een vervelend los draadje aan te zitten.

Ik heb er een kleine aanpassing in het origineel van snb gemaakt, maar krijg de boel niet aan het functioneren zoals ik graag wil.

Zie de (door mij aangepaste) bijlage

Wanneer ik de waarde in cel a9 op nul zet moet het camerabeeld terug gaan naar slechts 1 regel.
Doet ie ook wel, maar hij blijft het cameravenster op de oorspronkelijke grootte open houden.
Pas wanneer ik in de beeldeigenschappen "beginwaarden" aanklik gaat ie weer naar de goeie grootte.

Wie heeft een idee wat de trick zou kunnen zijn?

....of ben ik op een harde grens van Excel gestuit?

Alvast dank!

Bijlagen

Er zit wel degelijk een voorbeeldbestand bij, en dat werkt zonder code.
Het draait op de camerafunctie en de naamgeving van het camerabeeld.
Dat kun je zien onder "formules en dan "namen beheren"

Laatst bewerkt:
@alfamax
Als je de afbeelding selecteert zie je dat die gevuld wordt met snb.
En het "benoemde bereik" snb wordt als volgt gedefinieerd (zie Formules, Namen beheren):

snb = ALS(Blad1!$A$29=0;Blad2!$C$4:$I$4;Blad2!$C$4:$I$15)

Voor de huidige werking is dus geen VBA-code nodig.
Voor de gewenste werking zou best wel eens wel VBA-code nodig kunnen zijn.

Maar waarom "snb" niet zichtbaar is in het naamvak weet ik niet, misschien omdat het een dynamisch bereik betreft?

Ik denk inderdaad dat je het niet ziet omdat het dynamisch is.
...maar dat is natuurlijk niet mijn probleem.
Mijn probleem is dat het cameravenster niet dynamisch is.
Op het moment dat het camerabeeld wordt gekrompen naar één rij zou het gehele plaatje mee moeten krimpen

Met gebruik van code zou ik daar ook wel een oplossing voor kunnen bedenken, echter systeembeheer vraagt van mij om mijn zaakjes zonder code te bouwen omdat ze code zien als een potentieel cybersecurity gevaar.

Maak 2 camera vensters.
Een venster met een regel, gevuld of leeg.
Een venster met meerdere regels, leeg of gevuld.
Slechte testdata, allemaal cellen met "x", zo zie je nog niet wat er precies gebeurt.

Laatst bewerkt:
Staat alleen maar xxx in omdat er iets moet staan.
Alles wat er meer in staat is ruis die de aandacht afleidt van het probleem dat ik probeer op te lossen

...en met 2 vensters per beeld...
Nog niet uitgezocht of dat zou werken.
Misschien wel, maar in mijn toepassing heb ik er nu al een stuk of 30 beelden
Als ik mijn toepassing helemaal klaar heb ga ik op iets meer dan 100 zitten
...en dat zou ik bij deze oplossing ook nog eens moeten gaan verdubbelen.

Bepaald geen elegante oplossing,.

Als het anders kan...

Edit: nog wat getweakt met de afbeeldingen in de bijlage

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik was zelf ook al met jouw oplossing in de weer, zie bijlage

verschil is dat ik dynamisch laat verwijzen naar een gebied dat verborgen is (regels 40...60 heb ik verborgen)

Dit werkte hartstikke goed
..... maar nadat ik het formulier had weg gesaved en het daarna opnieuw opriep draaide het hier ook uit op gedoe met de beeldhoogte
Het beeld dat een hoogte 0 zou moeten krijgen blijft 1 regel hoog.
Kun je corrigeren door de afbeeldingseigenschappen "terug naar begin" te zetten. Maar bij de volgende iteratie weer hetzelfde gedoe.
Kortom, precies de fout die ik probeer kwijt te raken :(

Bijlagen

Camera werkt niet met verborgen gebieden, wel met lege gebieden.

Laatst bewerkt:
Als je een camerabeeld geeft van een verborgen gebied, met dus rijhoogte 0 krijg je dus ook een camerabeeld met een hoogte 0

als rechtdoor blijven rijden niet werkt maar eens linksaf slaan..
een cameravenster veranderd dus niet van grote, of althans soms pas als je opslaat bestand sluit en weer opent.

Ik heb een vast camerascherm gemaakt zonder als functie altijd het bereik C4:I15 van blad 2, dat is de maximale grote blijkbaar

Vervolgens heb ik Voorwaardelijke opmaak gemaakt waarbij als A29 0 is (en 0=onwaar voor de VO test) dat dan C5tm I15 een witte tekst en witte achtergrond krijgen.
Daardoor toont in het cameravenster alleen rij 4 uit blad 2 maar is het venster nog even groot.

Daarmee vergroot of verkleint het Cameravenster niet maar het toont maar 1 blauwe regel

met de juiste instelling van kleuren en VO regels kun je dan ook prima visueel kortere of langere lijsten tonen. zonder dat je ninderlijke randen ziet

Bijlagen

Als je een camerabeeld geeft van een verborgen gebied, met dus rijhoogte 0 krijg je dus ook een camerabeeld met een hoogte 0
Lijkt me niet, de hoogte blijft hetzelfde. Alleen is dit niet zichtbaar.
Misschien moet je eens uitleggen waarom dit een probleem is.
Waarschijnlijk omdat je met de muis geen cellen kunt selecteren onder de afbeelding. (met tabtoets, en pijltjestoetsen kan het wel)
Kun je de afbeelding niet naast de Usedrange plaatsen ?

Dit is een probleem omdat ik zowel in het eerste als het tweede blad met filters werk.

In het huidige blad 1 is regel 9 geel

In de volledige toepassing staan tientallen van dit soort gele regels met steeds zo'n 5...20 "gewone" regels er tussen.
Met het filter kan ik die "gewone" regels minimaliseren en dan hou je alleen de gele regels over

Ik pas het blad wel even aan naar die situatie, anders is mijn verhaal niet te volgen, zie bijlage.

Kijk maar wat er gebeurt als je in kolom A op AA en AB filtert.

Je zult dan ook gauw zien dat de 2 verschillende beelden voor AA en de 2 verschillenden beelden voor AB elkaar makkelijk in de weg gaan zitten.
Moet je dan handmatig weer oplossen door het plaatje aan zijn beginwaarden te herinneren.

Kortom: dit is niet de oplossing, maar geeft wel een goed beeld van wat mijn bedoeling is

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Met welke excel versie werk je? wellicht dat de nieuwe dynamische matrix functies een uitweg kunnen zijn.

We werken met Office 365

...nieuwe matix functies?
Mij helemaal onbekend, ik ben erg benieuwd!

de functie waarvan ik denk dat die mogelijk behulpzaam zou kunnen ziijn is de Filter() functie.

Maar er eer zijn veel meer functies die dynamische matrices genereren en intressante nieuwe opties geven
ik gebruik ook graag UNIEK(), dat geeft je een lijst van unieke waarden in en rij of kolom en SORTEREN()
ze geven zoveel meer mogelijkheden om je data snel op een andere manier te presenteren terwijl je toch ook de orginele data in tact laat. voor

Omdat jou voorbeeld wel erg abstract is, is het lastig de ware kracht te laten zien. Maar toch even een soort van proof of concept om het zo maar te nomeen

eén ding staat voor mij we vast. zonder VBA gaat dat camera venster alleen krmpen of groeien na handmatige acites. Als je die wil voorkomen lijkt alleen een andere oplossing een uitweg (of de baas moet zich bedenken en wel VBA toestaan.)

de nieuwe uitwerking heb ik op blad 2 gezet er is een extra hulpkolom om te bepalen welke regels worden getoond mbv de filterfunctie
ik denk dat er een redelijke kans is dat het zonder hulpkolom kan en het criterium wellicht direct in de filterfunctie kan worden getest zodat je in 1 stap de juiste resultaten hebt.
en er is een cameravenster ondergezet om op 1 plek het effect te zien.

verder in deze reactie 2 linkjes waar je meer kunt lezen over werking filterfunctie en dynamiche matrices

Bijlagen

Hele leuke en interessante filterfuncties! die kende ik nog niet.

Helaas denk ik niet dat het de oplossing is voor mijn probleem, want het camerabeeld blijft even groot. (even hoog)
En het probleem was dat ik de hoogte van dit camerabeeld niet goed dynamisch weet te krijgen

Zie ook mijn versie in #14

In blad 1 kolom A filteren op AA en AB
De camerabeelden gaan elkaar overlappen als ze niet dynamisch zijn

Stel je voor dat in de echte versie er tientallen van dit soort blokjes onder elkaar staan
(onder een "blokje" versta ik een gele regel met de witte regels er onder)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan