cannot boot from cd code: 5

Status
Niet open voor verdere reacties.

apestaartje83

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2006
Hallo,

ik heb een pc waar ik windows XP wil installeren..
het is al een redelijk oud beesje, maar er hoeft alleen xp op en 1 programma dus dat zou wel moeten lukken..

Bij het booten van de cd (originele xp cd!) krijg ik steeds de volgende foutmelding:
"Cannot boot from cd code: 5"

ik heb al verschillende cd/dvd spelers geprobeerd maar daar ligt t ook niet aan.
de instelling in de bios staat op : cdrom, a, c dus die staat ook goed..
weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

alvast bedankt!!
groetjes Erwin

Hallo,

ik heb een pc waar ik windows XP wil installeren..
het is al een redelijk oud beesje, maar er hoeft alleen xp op en 1 programma dus dat zou wel moeten lukken..

Bij het booten van de cd (originele xp cd!) krijg ik steeds de volgende foutmelding:
"Cannot boot from cd code: 5"

ik heb al verschillende cd/dvd spelers geprobeerd maar daar ligt t ook niet aan.
de instelling in de bios staat op : cdrom, a, c dus die staat ook goed..
weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

alvast bedankt!!
groetjes Erwin
Heb je toevallig de CD/DVD speler en de Hdd (C-drive) op dezelfde IDE kabel zitten?

Laatst bewerkt:
Heb je toevallig de CD/DVD speler en de Hdd (C-drive) op dezelfde IDE kabel zitten?

nee de hardeschijf en de CD/DVD speler zitten niet op dezelfde IDE kabel..

Hoi !

Ik kan nauwelijks geloven dat je het over een originele Win-XP-CD hebt !

Meestal is de oorzaak een corrupte ISO, bijv. http://www.governmentsecurity.org/archive/t7432.html

Maar: heeft er al XP op die PC gestaan ?

Zo nee, heb je vrijwel zeker een bios-update nodig.

Greetz,

Harry.

Heej Harry,

ja het gaat om een originele XP cd..
ik heb windows hier alleen maar origineel :cool:

er heeft nog geen xp op die pc gestaan..
windows 95 heeft er eerst op gestaan.

zo'n bios update hoe doe je dat? groetjes Erwin

Laatst bewerkt:
Hoi !

Kijk es even op de site van de fabrikant van je PC/mobo of er een bios-update te vinden is die booten van CD mogelijk maakt.

Maar ik zou er eerst Win98 opzetten, gaat dat wel, dan updaten naar XP indien gewenst.

Dus opstarten van een Win98SE boot-flop ( www. bootdisk.com) ,kiezen voor fdisk, schijf partitoneren en formatteren, dan na reboot vanaf de floppy kiezen voor: opstarten met CD-ondersteuning.

Of het zo: http://www.microsoft.com/downloads/...db-5039-4955-bcb7-4fed408ea73f&displaylang=en
proberen !

Succes,

Harry.

Het kan zijn dat de bios nog steeds probeert om van de Harde schijf te booten. En met fdisk kun je residuen van een eerdere installatie mooi ongedaan krijgen.

Hoi !

Kijk es even op de site van de fabrikant van je PC/mobo of er een bios-update te vinden is die booten van CD mogelijk maakt.

Maar ik zou er eerst Win98 opzetten, gaat dat wel, dan updaten naar XP indien gewenst.

Dus opstarten van een Win98SE boot-flop ( www. bootdisk.com) ,kiezen voor fdisk, schijf partitoneren en formatteren, dan na reboot vanaf de floppy kiezen voor: opstarten met CD-ondersteuning.

Of het zo: http://www.microsoft.com/downloads/...db-5039-4955-bcb7-4fed408ea73f&displaylang=en
proberen !

Succes,

Harry.

Heej Harry,

thnx!
k ga t proberen.. k houd jullie op de hoogte

Groetjes Erwin

Heej,

het is allemaal gelukt :D
ik had eerst geprobeert met de 6 opstart diskette's van windows xp
maar toen kreeg ik weer een ander foutmelding..

toen heb ik de andere optie gekozen.. k heb een bios update uitgevoerd en hierna kon de pc wel van cd opstarten.. k heb nu dus wel windos xp kunnen installeren :D

Heel erg bedankt voor jullie hulp!!
groetjes Erwin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan