Canon all in one printer MG 5250 wordt niet gezien door Ubuntu

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Mijn HP Deskjet was meteen plug and play op Ubuntu, maar die is kapot. Heb net een Canon Pixma MG 5250 gekocht. Er zitten alleen drivers voor Windows en Mac bij. Ik werk in principe met Ubuntu, maar heb dual boot XP voor het geval dat het niet anders kan. Heb de drivers op XP geïnstalleerd en dat werkt, maar Ubuntu ziet geen printer. Canon site verwijst naar twee Linux drivers maar die pagina's zijn niet (meer) toegankelijk. Op de Australische site staan er wel een paar verschillende voor Linux, maar ik weet niet welke ik moet hebben.

Ik zie op die Australische site drie Scan-gear versies (zal dus voor scannen zijn) en drie voor printen. Ik heb ze maar even genummerd. Welke van de zes moet ik dan hebben?

1
MG5200 series ScanGear MP Ver. 1.60 for Linux (rpm Packagearchive)
Detail. Thank you for using the ScanGear MP for Linux. SUPPORT This Software
and Related Information are independently developed ...
support-au.canon.com.au/contents/AU/EN/0100302402.html - 43k - 2010-09-03

2
ScanGear MP Ver. 1.60 for Linux (Source file)
support-au.canon.com.au/contents/AU/EN/0100303302.html - 44k - 2010-09-03

3
MG5200 series IJ Printer Driver Ver. 3.40 for Linux (debian ...
Detail. Thank you for using the IJ Printer Driver for Linux. SUPPORT This
Software and Related Information are independently developed ...
support-au.canon.com.au/contents/AU/EN/0100301702.html - 45k - 2010-09-03

4
MG5200 series ScanGear MP Ver. 1.60 for Linux (debian ...
support-au.canon.com.au/contents/AU/EN/0100303002.html - 43k - 2010-09-03

5
IJ Printer Driver Ver. 3.40 for Linux (Source file)
support-au.canon.com.au/contents/AU/EN/0100302002.html - 46k - 2010-09-03

6
MG5200 series IJ Printer Driver Ver. 3.40 for Linux (rpm ...
support-au.canon.com.au/contents/AU/EN/0100301002.html - 45k - 2010-09-03

De Debian varianten. Nummer 3 en 4 dus.

Tijs.

Dank voor de hulp. Ik heb de printer aan de praat, maar voor een leek is dat knap lastig met zo'n terminalvenster. Met telefonische hulp van een vriend lukte het gelukkig. Morgen ga ik de scanner driver installeren. Klopt het dat de printer op Ubuntu toch anders werkt dan op XP? Ik probeerde iets 100% zwart uit te printen (dus ook de plaatjes) maar dat ging niet omdat de help-instructies niet klopten met wat ik te zien kreeg.

Ubuntu is geen XP.

Dat verhaal over 100% zwart kan ik je niet mee helpen, lijkt mij dat je daarvoor contact met Canon moet opnemen of misschien reageert iemand anders daar nog op.

Tijs.

Ik heb die scangeardrivers gedownload en opgeslagen in map 'downloads'. Het is een soort bruin doos-icoontje met de naam MG5200series-printer_driver.tar Na 'openen' heb ik nu ook een oranje mapje getiteld scangeararmp-mg5200series-1.60-1-1-deb
Na hierop dubbelklikken kom ik in een scherm met twee mapjes: packages en resources. Klik ik op packages dan krijg ik vier items (icoontjes van bruine doosjes met een spiraal. Twee van die doosjes eindigen met de naam amd64.deb, de andere twee i386.deb)
Volgens mij verwijst dat naar processors en dan zou ik met Intel de items met i386 moeten hebben. Maar geen idee wat ik hiermee moet doen!

Laatst bewerkt:
Toch nog wat geprobeerd. Op het 'doosje' met scangeararmp mg5200series geklikt. Resultaat 'error'. Toen op doosje scangeararmp common geklikt en dit werd keurig geïnstalleerd. Daarna nogmaals 'doosje' scangeararmp mg5200series aangeklikt en ook die werd toen keurig geïnstalleerd. Vervolgens getracht te scannen, maar niets. Ubuntu opnieuw opgestart en weer geprobeerd, zonder resultaat. De scanner geeft wel aan 'bezig met verwerken' maar er gebeurt niets.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan