Canon LBP5050n netwerkprinter off-line voor wachtrij

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wal_fish

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2004
Hallo Helpmij-forum.:D

Ik heb een Canon LBP5050n netwerkprinter aangesloten op de router van mijn netwerk. Die wil ik draadloos benaderen met mijn laptop waarop Windows 7 draait, via een WAP, gekoppeld aan de router. Met de nieuwste printersoftware (x64) gedownload van de Canon website heb ik de printer geïnstalleerd op de laptop.

Nu wordt de printer wel gevonden, en staat die gereed om te printen (dubbelklikken op taakbalkpictogram), maar als ik een printopdracht geef, staat bovenin het venster van de wachtrij dat de printer off-line is. Het document wordt dan ook niet geprint.

Kan iemand verklaren waardoor dit komt, en hoe ik toch het document geprint krijg?
B.v. dank.:d

N.B.: ik zet altijd eerst de printer aan, en daarna pas de laptop.

Staat de printer dan niet in Stand-by? Anders moet je je printer een statisch IP geven, en dat in bij de printerinstellingen (Apparaten en printers) wijzigen naar dat IP.

Beste AndreazZz.

Bedankt voor je reactie.

Neen, ik heb hier al meteen aan gedacht, en heb de stand-by stand gedeactiveerd. Maar soms geeft de wachtrij wel aan, dat de printer gewoon on-line is. Dit onvoorspelbare feit geeft dus de vraag wat ik niet goed doe.

Je suggestie voor een vast IP-adres ga ik opvolgen. Ik meen, dat ik dat eerst op de router moet zoeken en instellen. Klopt dat? Ik weet alleen niet precies hoe. Is dat iets met DHCP? Kun je me nog advies geven?

B.v. dank.:d

Je veronderstelling dat je dat in de router moet veranderen, klopt. Daarvoor moet je eerst DHCP uitzetten bij de meeste routers, maar het zou kunnen dat je voor een paar apparaten ook een vast IP adres kan instellen. Zorg daarvoor dat je weet wat het ip is van je printer en ga dan naar je router. Daar zal je (waarschijnlijk) een lijstje kunnen vinden waar dat ip bij staat. Dan moet je zorgen dat die een statisch ip krijgt, maar dat verschilt per router.

In mijn router tref ik helaas geen lijstje aan. Ik heb een Linksys BEFSX41 router, en bij de DHCP setup staat dat het start IP-adres 192.168.1.102 is, terwijl er 50 adressen in de DHCP adresrange zitten. Ik heb de printer setup een paar keer gedraaid en krijg printeradressen variërend van 192.168.1.102 tot ....104 en ....105.
Als ik de local DHCP-server op disable set, kan ik geen IP-adres voor de printer invoeren. Ik weet dus niet hoe ik een statisch IP-adres voor de printer kan invoeren.

Op het moment van dit schrijven heb ik als printer IP-adres 192.168.1.102 ter beschikking. Als ik het printericoon in de taakbalk aanklik, krijg ik een window, waarin staat dat de printer gereed staat om af te drukken. In de kop van dit venster staan Taak, Opties en Help vermeld. Klik ik nu op Taak klik, komt er een pull-down menu met Wachtrij. Als ik Wachtrij kies, verschijnt een nieuw window met de naam van de printer maar daarachter Off-line. Vanaf hier begrijp ik het niet meer.
Soms staat er alleen de printernaam zonder Off-line, en dan ik wel printen.
Nog enige suggesties? Ik weet niet hoe ik verder moet.
Bij voorbaat dank.

Het begint echt steeds raarder te worden! Ik snap er nu echt niet veel meer van. Is je printer nog in de garantie, want ik ben bang dat de printer kapot is :(

Heb je trouwens geen 64 bits windows versie?

Laatst bewerkt:
De printer is nog in de garantie, maar die heb ik al voor controle weggebracht, nadat ik de melding kreeg dat de netwerkkaart niet functioneerde. Ik zou de verbinding met de router moeten controleren of spanning op de printer aansluiten. Beide waren actief, d.w.z. de router gaf verbinding aan, en de printer was gewoon op het net aangesloten.

Nadat ik de printer retour kreeg, had men geen afwijkingen gevonden, en alleen wat reinigingsacties uitgevoerd, en vervolgens gecontroleerd of aan de specificaties is voldaan.

Bizar gegeven is, dat op het moment van dit schrijven, de printer op het adres 192.168.1.102 gereed staat om af te drukken, en zowaar het window van de Wachtrij geen Off-line vertoont. Ik kan dus nu printen. Het verschijnsel is alleen onvoorspelbaar. Ik kan het dus niet beheersen.

Ik zou zeggen: "Wie het weet, mag het zeggen". Het lijkt me op dit moment niet de moeite waard verder naar de oplossing te zoeken, omdat ik geen logische richting kan bedenken.

Overigens, ik beschik over een HP Paviljon dv6 laptop (64 bits) met Windows 7, en een recente 64 bits versie van de printer installatiesoftware, gedownload van de Canon website.

Ik stel voor, het onderwerp hierbij te laten rusten. Alleen weet ik niet hoe ik dit moet aangeven. Immers, het probleem is nog niet opgelost.
Desondanks wil ik je hartelijk danken voor het meedenken.

Mocht ik de oplossing vinden, zal ik het alsnog laten weten in deze rubriek.
Nogmaals, bedankt voor de moeite.
Groetjes, Wal_fish.

Het probleem is helaas (voorlopig) niet eenduidig op te lossen.
Dit komt door de onvoorspelbaarheid van de combinatie "Canon LBP5050 is gereed af te drukken" en het subwindow "Taak > Afdrukwachtrij > Canon LBP 5050 - Offline".
Deze combinatie is niet logisch, en daardoor kan er niet gericht verder gezocht worden naar de oplossing om wel succesvol te printen.
Graag verneem ik de oplossing, als iemand die mocht hebben gevonden.
Succes.

Maar kan je wel afdrukken, of weigert hij dat, omdat hij "offline" is?

Als er offline staat kan ik niet afdrukken.

Het spant er elke keer om of offline er wel of niet bijstaat. Als ik per sé moet printen en de afdrukwachtrij staat op offline, bedien ik me van de desktop, die ik met de USB-kabel aan de printer heb verbonden.

Als het probleem aan de router ligt, kan ik binnenkort een nieuwe test uitvoeren, namelijk wanneer ik een nieuwe UPC wireless modem met router krijg.

De uitkomst zal ik hier ook vermelden.

Bedankt, groetjes, Wal_fish.

Inmiddels heb ik de Linksys router vervangen door een Cisco EPC3925 wireless modem.
De printer krijgt nu automatisch het vaste IP-adres: 192.168.1.10.

In de meeste gevallen heb ik nu geen last meer van het eerder beschreven probleem. Wel moet ik eerst de laptop starten, en daarna pas de printer aanzetten.
Doe ik het andersom, krijg ik soms wel hetzelfde probleem terug. De schakelvolgorde is hierbij dus belangrijk.

In de vorige situatie had ik te maken met netwerkadapter/router-combinatie: Ralink RT3090 802.11b/g/n / Linksys BEFSX41. Blijkbaar verloopt de communicatie bij deze combinatie niet altijd even goed.

In dit geval heeft verandering van hardware tot oplossing van het probleem geleid.

Een ieder die heeft meegedacht, bedankt, met name AndreazZz.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan