Capaciteit harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lunatic

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2004
Berichten
165
Goedenavond,

Ik heb een bekend probleem. Mijn harde schijf is 200Gb maar winXP herkent maar 127GB.
Ik heb alle windows-updates geinstalleerd en het proggie van Maxtor gerund, maar dat mocht niet helpen.

Het BIOS herkent hem wel als een 200GB harddisk.

Het gaat om de volgende componenten:
Maxtor DiamondMax 10 200Gb SATA
Asus A8N SLi moederbord (laatste bios-update)
AMD Athlon 64 3000

Weet iemand nog een software-matige oplossing, of heb ik definitief een Ultra ATA PCI adapter card nodig (zoals Maxtor op z'n site aangeeft).

Alvast bedankt!

Brian
 
Je maakt je er wel heel gemakkelijk vanaf, als je beetje naar beneden had gescrolled terwijl je je vraag stelde had je deze vraag kunnen lezen
127gb ipv 160 gb
Zelfde vraag, zelfde antwoord.

sp1 gedownload?
je kan ook
big disk enebler downloaden.

[edit]
excuses, volgens mij heb je dit al geprobeerd?
Heb je wel opnieuw opgestart nadat je het progje van maxtor had gedraaid? Ik heb dezelfde schijf, maar had geen problemen, echter heb ik deze gepartioneerd en geformateerd, daarna was hij wel goed zichbaar. Heb jij dit ook al gedaan?
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat topic gelezen en als jij mijn vraag goed gelezen had dan zie dat ik alle windows-updates (dus sp2 en alles daarna) geinstalleerd heb. :p
Ook de Maxtor enabler heb ik gerund en (uiteraard) opnieuw opgestart.

Mijn hdd is geformatteerd en gepartioneerd als NTFS tijdens de installatie van WinXP Pro.

De harde schijf wordt wel ondersteund door windows XP Pro (volgens Microsoft site).

NOg steeds kan ik maar over 127Gb beschikken. :(
 
klopt ik heb ook om 18.58 uur mijn reaktie aangepast en je aanvullende vragen gesteld.:) Ik kan je helaas verder niet helpen.
 
heel simpel: je moet de resterende ruimte nog even formateren.

Geplaatst door çoitje

Ga naar start uitvoeren, typ daar DISKMGMT.MSC dan krijg je de harde schijf te zien

Hier zie je nu je "c"-schijf: 127gb en een stuk "unallocated"
Klik op dat laatste gedeelte met je rechtermuis en creeer een extended partition.
Daarna kan je in die extended partition een "logical drive" maken.

Ik heb overigens het zelfde, kom ik nu achter.. Ik dacht dat ik een 120gb schijf had, maar ik heb dus een 160gb schijf....
Het probleem is nu alleen dat ik al eerder een extended partition had gemaakt, is er een mogelijkheid om die te vergroten, zonder mijn d+e-partitie te hoeven verwijderen?
 
Thanx, marsmannetje!

De verdwenen 70 Gb is inderdaad teruggevonden! :)

Nu wil ik alleen net als jij weten of je de partities in grootte kunt veranderen zonder alles opnieuw te moeten formatteren en installeren. Ik heb nu dus 1 deel van 130gb en 1 van 70 gb. Niet echt een logische verhouding.

Weet iemand of ik van die 70 --> 30gb kan maken en van de 130gb --> 170gb, zonder alles te hoeven verwijderen???
 
ja dat kan met het programma partition magic, helaas niet gratis:D

Daarmee kan je partities aanmaken, veranderen van grote etc..

btw,
dus niet volledig gepartioneerd blijkt nu.
 
ik denk dat jij nog wel een 2e schijf aan kan maken.
Dus je harde schijf wordt dan in 2en verdeeld.

Een C en een D schijf.
De c blijft hetzelfde als nu en de d wordt het gevonden deel van vandaag.

Bij mij kan dit niet.
Ik heb namelijk mijn schijf al eerder in 3en gedeeld.

Je moet het zo zien.

SCHIJF 200 GB
verdeeld in 2 delen:
1. primary partition (waar windows opstaat) (127gb)
2. het resterende deel, ongeformateerd

in dit 2e deel kan je een zogenoemde "extended partition" in maken. Hierdoor is het mogelijk om deze schijf geschikt te maken voor een format.
Nu kan je deze "extended partition" verdelen in een x-aantal zogenoemde "logistical drives"
Dit kan er 1 zijn, maar ook 3.

Neem nu mijn harde schijf.
Ik heb een "primary" van 48,83GB
Het resterende deel, daar heb ik een "extended partition" in gemaakt van 80GB, deze heb ik daarna weer in 2 schijven van 40gb verdeeld.

Nu kom ik er alleen achter dat ik nog 21gb over heb. Deze kan ik dus niet meer toevoegen aan mijn extended partition en je harde schijf kan je alleen gebruiken als de ruimte in een primary of extended partition zit....

Wordt dus weer een format een keertje...
 
je kan met partition magic de niet verdeelde ruimte gewoom verdelen over je partities of een nieuwe aanmaken.
Dat is juist hte mooie van partition magic.
 
zie even voor voorbeeld bijlage
attachment.php
 

Bijlagen

  • pm.jpg
    pm.jpg
    53,9 KB · Weergaven: 232
Geplaatst door Stigter
je kan met partition magic de niet verdeelde ruimte gewoom verdelen over je partities of een nieuwe aanmaken.
Dat is juist hte mooie van partition magic.
dat snap ik, maar om daar speciaal dat programma voor aan te schaffen...

Ik vind 1 schijf van 200gb niet verstandig, maar dat is mijn persoonlijke mening en smaak.

En ik zelf heb nog vrij lege schijven, aangezien het een nieuwe install is.
 
ja, het is maar wat je wilt he?
formateren of een programma aanschaffen ( :cool: )........

ik heb zelf ook geen ruimte probleem, maar houd wel alles netjes gescheiden van elkaar
 
Ik heb nu die resterende 70Gb als extra primaire partitie geformateerd omdat ik eerst van plan was hier WINXP opnieuw op te installeren.
De pc is voor een familielid, dus ik heb deze partitie nu maar alvast gereserveerd voor de games van hun zoontje, ipv WinXP.

Maar had ik nu beter een uitgebreide partitie kunnen maken of is primair ook goed?

En Stigter, met dat programmaatje kan je partitie bij anderen voegen toch? Kan ik dan ook aannemen dat je bestaande partitie nog eens kan splitsen zonder te hoeven formatteren?

Bedankt voor jullie reacties! :)

Brian
 
Klopt, met partition magic kan je zonder te formateren partities toevoegen of splitsen.

Echter zet wel je systeemherstel UIT, dit kan problemen veroorzaken.

volgens mij kan je maar 1 partitie als primair zetten, werkt wel alles goed verder?

Zorg dat je pm te pakken krijg en probeer het uit, het voordeel van pm is dat je je dokumenten niet kwijt ben, of het moet wel heel erg fout gaan.
 
Twee keer primair gaat goed. alles werkt. Er stond ook juist dat ik maar 1 keer uitgebreid kon kiezen.

Maar ik heb PM inmiddels geleend van iemand (hij staat 's nachts altijd voor je klaar ;)). DUs ik ga het ff uitproberen.

Thanx!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan