Capaciteit SD-kaart

snb

Verenigingslid
Lid geworden
12 jun 2008
Dag allen,

Ik heb een Secure Digital Card met op het etiket een capaciteit van 4Gb.
In de verkenner zie ik dat de kaart slechts een capaciteit van 4 Mb heeft.
Formatteren brengt geen verbetering teweeg.
Wat is hiervan de oorzaak en hoe kan het opgelost worden ?
Ik ben benieuwd......

Partitie(s) verwijderen en een nieuwe aanmaken in exfat of NTFS, dan pas formatteren in schijfbeheer.

Open schijfbeheer eens en plaats daarvan een screenshot hier met het kaartje zichtbaar in schijfbeheer?

Windows Schijfbeheer (aanbevolen)
Met deze methode kunt u de kleine partitie van 4 MB verwijderen en een nieuwe partitie aanmaken met de volledige capaciteit.

Sluit de SD-kaart aan op uw computer.

Klik met de rechtermuisknop op de Startknop en selecteer Schijfbeheer.

Zoek uw SD-kaart in het onderste deel van het venster (zoek naar de schijf van ongeveer 4 MB of die voornamelijk 'Niet-toegewezen' ruimte weergeeft).

Klik met de rechtermuisknop op de partitie op de SD-kaart en selecteer Volume verwijderen.

Zodra de hele kaart als 'Niet-toegewezen' wordt weergegeven, klikt u er met de rechtermuisknop op en selecteert u Nieuw eenvoudig volume.

Volg de instructies van de wizard om de kaart te formatteren met de volledige capaciteit (gebruik FAT32 of exFAT).

Bron: Internet 2026

Dames, Heren,

Ik heb de instructies via schijfbeheer opgevolgd, volumes verwijderd, partities verwijderd. Alles Prima gelukt.
Maar om nu te zeggen dat ik begrijp wat er gebeurd is en waarom het formatteren in de verkenner niets opleverde ??, nou nee.

De kaart heeft een beschadigde partitietabel. De aanduiding 4 MB of een kleine capaciteit geeft aan dat Windows slechts een kleine opstartpartitie herkent in plaats van de volledige 4 GB opslagruimte.

Partitioneren en formatteren van schijven.

Bron: Internet 2026

Laatst bewerkt:
Interessant om te weten is of het een nieuwe (oude) uit de verpakking is, of eentje die al eerder gebruikt is?

Terug
Bovenaan Onderaan