Casemod: 2 fans in serie... OK?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ojan
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ojan

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 apr 2001
Hallo,

Ben ff mijn case aan het modden, en ik heb via een duct ervoor gezorgd dat de cpu rechtstreeks lucht neemt buiten de case. De duct zelf is in L vorm. Materiaal: Die alu rekbare plooibare tubes die gebruikt worden om de afzuiging van een dampkap in de keuken naar buiten te brengen. De lucht wordt dus achteraan de kast aangezogen, niet opzij... Om de duct achteraan vast te maken heb ik daar ook een fan gezet. Daar de zuigrichting verkeerd was heb ik de zwarte en de rode draad verwisseld, en nu zouden ze in serie moeten werken...
2 Vragen:
1) Zwart en Rood omwisselen... Klopt?
2) 2 fans in serie... Werkt dat, of gaat dat (op termijn?) problemen geven...???

1. rood en zwart omwisselen heeft geen zin.
fe fan zal niet andersom gaan draaien.
Rood is +
Zwart is -
Je moet gewoon de fan zelf omdraaien als je de lucht richting wilt veranderen.
2. moet geen problemen geven de stroom zal dan wel een beetje verdeeld worden.
Dus de fan's zullen minder toeren maken.

Ik begrijp niet dat dat niet werkt! Het is toch gelijkspanning en je veranderd de stroomrichting???

Met die serie bedoel ik de luchtstroom...

De elektriche stroom neem ik op een andere plaats. CPU van de CPU header, en de buitenste fan van de Case Header. Maar ik moet eens nazien, want ik denk dat mijn AT2/MAX2/XP (abit) 2 CPU headers heeft...

De fan omdraaien ging niet, de fan is aan 1 kant vierkant, en de andere rond. Ik heb die andere ronde kant nodig om mijn duct op zijn plaats te houden...

Klaart dit alles een beetje op crash???

Nu heb ik idd wat meer duidelijkheid.:)
Het is toch gelijkspanning en je veranderd de stroomrichting???
Daar heb je gelijk in, maar bekijk de vinnen van je fan eens.
Mischien snap je nou waarom dat niet gaat werken.
De vinnen zijn zo gevomd dat ze de lucht maar in 1 richting verplaatst.
Als je fan anderom zou draaien, dan heb je heel erg weinig lucht verplaatsing.

Die serie luchtstroom kan wel, maar je moet dan met twee fan's werken die exact dezelfde luchtverplaatsing(cfm) hebben.
Dan hou je een constante luchtstroom.
Zijn ze verschillend qua cfm, dan gaan ze elkaar tegen werken.

misschien kan ik nog het best een oude fan afbreken zodat ze eigenlijk gewoon een houder wordt voor de duct? Dus het binnenstuk eruit slijpen???

Kan je doen.
Is dat niet een beetje zonde van die fan?
Je kan het ook zo laten en de fan uit laten staan.
Zo zal ie mischien door de luchtstroom een beetje gaan meedraaien.
Scheelt ook weer een beetje herrie.:)

Kan je die airduct niet op een andere manier vast maken?

Omdraaien van de voedingspanning kan bij brushless ventilators zelfs het einde van de ventilator betekenen. In de ventilator zit een printplaatje die er voor zorgt dat de ventilator draait zonder de ouderwetse koolstofborstels. Het magnetisch veld wordt telkens verplaatst (verschillende spoeltjes) in dit wordt aangestuurd door een chip. Alle electronica is gevoelig voor het verwisselen van de aansluitspanning.

Waren het hele oude motortjes met koolstofborstels geweest dan het het omdraaien van de voedingspanning wel gewerkt.

Ok, dit is wat ik gedaan heb:
Ik heb dan maar een oude fan stukgemaakt (eentje die toch bijna op pensioen was... :D) en de casing van die fan gebruikt om de duct vast te maken...

Volgend probleem was dat er uitwendig een kortsluiting was met de luchtverplaatsing. Er zitten 3 fannen boveneen zo...
<--
>--
<--

Dus je begrijpt dat dit niet kan. Ik heb nog een paar van die plastic ducten die ik had, maar eigenlijk nergens op passen ertegen getaped (voorlopig) en nu werkt het. Scheelt snel een 3 tal graden, maar nu is het hier wel warm dus ik verwacht eens het hier koeler is en alles 100% op zijn plaats vastzit er toch nog een paar graden meer mee te winnen...
Morgenvroeg ga ik voor 2 dagen naar zee, maar zaterdag of zo zal ik wat foto's erbij zetten hier om jullie een idee te geven, en misschien hebben jullie dan een tip hoe het nog beter kan...
Blijkbaar is de kast nu ook een paar Db stiller geworden... mooi meegenomen...

Alvast bedankt!

Voila, bij deze dan een paar pics... Niet letten op de kabelrommel, want ik ben nog bezig met een molex light mod :D

Een algemeen beeld van da binnenkant...
1.jpg

Dat is dus van die ordinaire dampkap flexbuis. ong 10 euro voor 3 meter en 2 klemmen bij de gamma...
Let op de northbridge en de outtake fan. De pc staat wel degelijk aan! :D

De achterkant...
2.jpg

Ik wou de intake achteraan de kast omdat ik later een ruit in de zijkant wil zetten. Die 2 plastic ducts had ik nog liggen.
Ik heb er zo eens een 10tal gekocht, met casefans bij...
Die ducts zijn voorlopig met doorzichtige tape vastgeplakt,
tot ik een meer elegante oplossing gevonden heb.
Ze zijn nodig omdat je anders een kortsluiting in de luchtstroom krijgt.

In den tube...
3.jpg

Temps, Het scheelt snel 4 graden, en in de winter verwacht ik er nog wat meer van...

Laatst bewerkt:
He, is het forum nu stuk, ik gebruik de IMG tag, en hij toont de links ipv de foto's?? :confused:

Ik wou de intake achteraan de kast omdat ik later een ruit in de zijkant wil zetten.
Dit zou ik dus niet doen.
De airflow van een pc loopt van voor naar achter.
Kijk maar naar de afvoer van lucht door je voeding.
Je bent dus nu eigenlijk je airflow aan het verstoren.

Zo te zien heb je onder in je voeding een fan zitten.
Ik neem aan dat ie warme lucht afvoerd is het dan niet handiger om daar die duct op te zetten?

Geplaatst door crash

Dit zou ik dus niet doen.
De airflow van een pc loopt van voor naar achter.
Kijk maar naar de afvoer van lucht door je voeding.
Je bent dus nu eigenlijk je airflow aan het verstoren.
Die storing is nu toch juist weggewerkt door die 2 plastic ducts? In princiepe loopt de airflow nog steeds volgens de regels van de kunst, dwz onderaan vanvoor, naar achteren boven... De cpu neemt nu gewoon rechtstreeks omgevingslucht van buiten de kast, en deze is koeler dan binnen...
Geplaatst door crash
Zo te zien heb je onder in je voeding een fan zitten.
Ik neem aan dat ie warme lucht afvoerd is het dan niet handiger om daar die duct op te zetten?
Dat gegrijp ik helemaal niet meer Crash... Een cpu cooler neemt toch omgevingslucht en stuwt die over de sink? (dus de fan blaast op de sink, ze trekt de lucht er niet door...) Jou opstelling zou dan juist 2 fans tegen mekaar laten werken?

ff de temps als extra info...
temps.jpg

Geplaatst door ojan
Een cpu cooler neemt toch omgevingslucht en stuwt die over de sink? (dus de fan blaast op de sink, ze trekt de lucht er niet door...) Jou opstelling zou dan juist 2 fans tegen mekaar laten werken?
Ik had nog niet naar je systeem gekeken en zie dat je een AMD hebt, dan kan je de cpu fan niet uitzetten.
Anders had je de cpu fan uit kunnen laten om geen twee fan's tegen elkaar te laten draaien.
Ik neem aan dat je de fan op je koelblok niet om kan draaien?
Het maakt namelijk niet echt uit of de fan op je koelblok blaast of de lucht afvoerd.

Mijn cpu(pentium 3) heeft alleen een koelblok de fan heb ik eraf gelaten en wordt gekoeld door de airflow in m'n kast.
Pentium 3 wordt niet zo warm.;)

Ik zit ff naar je temps en voltage te kijken van Speedfan.
Mooie temperaturen, maar een vreemde voltage meting.
-5V=0,53V en -12V= -6,93V.
Wordt dit ook zo in je bios aangegeven?

Geplaatst door crash
Ik zit ff naar je temps en voltage te kijken van Speedfan.
Mooie temperaturen, maar een vreemde voltage meting.
-5V=0,53V en -12V= -6,93V.
Wordt dit ook zo in je bios aangegeven?
Wat the F***!?! :eek:
Na een kleine hartcrisis ff een foto genomen, zie bijlage...
Draait blijkbaar toch tml stabiel en de readout van speedfan is dus niet correct...
Ik wou dit al als vraag stellen op het forum, de correctheid van speedfan...? Ook is het mij opgevallen dat speedfan de S.M.A.R.T. status van schijven in een striping raid config niet kan lezen... Kennen jullie een proggie dat dat wel kan?

Bijlagen

• bios voltage.jpg
    bios voltage.jpg
    15,1 KB · Weergaven: 51
Op de foto van je Bios ziet het er beter uit.:thumb:

Over je vraag van s.m.a.r.t zou ik ff geen antwoord hebben.
Kan het ook nu niet na kijken heb helaas ff geen Raid controller op dit moederbord.:(
Ik weet wel dat het bij mij ook niet ging toen ik nog wel Raid had.

Kijk eens of het met Active Smart wel kan.
Hier kan je een trail versie vinden.
http://www.ariolic.com/activesmart/

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan