Cat 6. UTP Kabel aanleggen/krimpen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Massieve kabels (solid core) mebben juist de voorkeur. Meer kontakt oppervlakte.
Maar de RJ45 stekkertjes moeten daar wel bijhoren.
De stekkertjes moeten dus ook geschikt zijn voor solid core.

Kun je een close up foto maken van de stekkertjes EN van de tang die je gebruikt?

Kan de kabel incl stekkertjes nog los gehaald worden en op de post heen en weer?
Ik ben prof met netwerkkabels. (certificaten voor cat 5 en 6)

Wat betreft de kleuren volgorde.
Ja die is zeker belangrijk als je een prof netwerk aanlegt en om de snelheid gaat.
Daar zijn heel veel regeltjes voor. Wordt je soms gek van.
Maar 1 router en 1 pc, werkt zelfs nog als je huishoudsnoer gebruikt (als dat in een stekkertje zou passen).
De kleurtjes mogen door elkaar, als ze aan beiden kanten maar eender zijn.

Nee, natuurlijk hoort dat niet. En is zeker niet aan te raden.
De juiste volgorde staat correct op de site die je noemde.

Laatst bewerkt:
De stekkertjes kunnen met enkele moeite weer losgehaald worden. Ik weet niet of ze dan weer hergebruikt kunnen worden ivm het krimpen.

Hier een paar fotos:
DSC_1636.jpg
DSC_1638.jpg
DSC_1639.jpg

Bijlagen

• DSC_1637.jpg
    DSC_1637.jpg
    125,6 KB · Weergaven: 150
De stekkertjes lijken prima.
De tang niet, vanwege dat je zelf de kracht moet bepalen.
Als je een echte tang hebt, moet je deze door een lock heen drukken, anders gaat de tang niet meer open.
Als je bij jou tang niet hard genoeg knijpt kunnen de draadjes weer los.
Kijk eens naar het stukje draad als je deze los hebt getrokken, is het plastic zover ingesneden dat de koper zichtbaar is?
Nee? Niet hard genoeg geknepen.

Knijp 2 nieuwe stekkertjes, en knijp eens zo hard.

Er zit inderdaad geen lock op. Ik heb zo hard mogelijk geknepen. Op de foto's is te zien dat er een mesje op zit voor te trimmen. Die heb ik tegen de andere kant gekregen tijdens het krimpen. Dus ik kan niet harden krimpenlijk mij?

ps: Bij de eerste keer krimpen. Had ik de mantel van de aders er ook afgetrimt. Zodat ik zeker wist dat ze het ijzer van het stekkertje zouden raken. Dit was overigens geen succes. Geen enkel effect. Hij deed het toen ook al niet.

Ik knijp nooit kabels zónder een kabeltester erbij te gebruiken om te zien of het wel goed gegaan is: Het is heel makkelijk om tijdens het inbrengen van de aders in de RJ45 stekker toch de volgorde om zeep te helpen, niet ver genoeg de aders in de stekkers te stoppen, niet voldoende de stekkers gekrimpt te hebben etc.

Overigens bestaan er ook RJ45's die je niet hoeft te krimpen, maar die je gewoon 'dichtdoet': Easy Plug, zoals hier te zien zijn.

Tijs.

Er is niks fout gegaan met de volgorde. Ook is het knijpen goed verlopen..

Isoltie idd er niet afhalen, want dan is het minder stevig.
Het probleem met deze tangen is, dat ze niet stevig genoeg zijn.
Ze buigens ietsje mee, maar krimpen de pennen niet ver genoeg.
Is dat eventueel ietsje afstelbaar? (kwart milimeter ofzo).

Heb je geen kennissen die een prof tang hebben van Radial ofzo?
Kan de kabel met stekkertjes nog gedomonterd worden en over de post?
En met stekkertjes dus weer neerleggen?

Weet je 100% zeker dat je stekkertjes niet voor soepele (gevlochten) kabel zijn?
En de kabel cat5e is, en de stekkertjes ook?

Kun je aan een beter merk stekkertje komen? En een tester ergens lenen?

@ Dnties:
Easyplug is idd een alternatief voor personen die niet de beschikking hebben over prof gereedschap.

Laatst bewerkt:
Ik heb allemaal geen idee. 30m kabel. + 10 stekkertjes + 15m trekveer + de tang kosste 64 euro bij de Praxis. De tang alleen al was 30 euro. Mijn moeder heeft het gehaald. Dus ik weet het allemaal niet precies.

@lexanji:
a. Ik heb zojuist nog een tip gegeven waar je niet op gereageerd hebt (over Easy Plug RJ45 connectors).
b. Zowel ik als Paul-rt en ook anderen bevelen je ten zeerste aan een kabeltester te lenen of kopen. Als ik me goed herinner kosten die niet meer dan 20 euro.

Tijs.

Oow sorry Paul. Ik zal morgen even googlen voor die stekkertjes!. Ik zal wat rond gaan vragen voor een kabel testen! Dank u zeer

Moeten we even kijken. Ik zal morgen hierop terug komen. Het is al laat. haha. Ik weet niet of je whatsapp hebt? Kunnen we in contact blijven:KNIP

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, geen whatsup. Ik heb je gsm nr maar verwijderd.......

Goed plan.
Denk na over mijn aanbod:
Of de kabel van jou over de post heen en weer, of mijn tang en tester voor 100,- borg + verzendkosten heen en weer.

Ok. Verzendkosten betaal je dus 2x. 1 keer heen naar jou en 1x van jou terug naar mij. (of je bent de borg kwijt).
Verzendkosten in klein doosje is € 6,75 per zending.
Borg krijg je terug bij correct terug ontvangen vban de spullen.

Beste Paul. Ik kijk net naar die easy plugs. Weet je ZEKER dat ze werken? Niet dat ik weer een miskoop doe? Mvg Gino Brugman

Als je de aders er op de juiste manier in doet (zie je eigen schema voor patch-kabels in je startposting), gaat dat gewoon werken.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan