• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

catalogus vergelijken met oude catalogus in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

dirkdrent

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2006
Ik heb het volgende in excel gebruik ik een catalogus voor het bijhouden van een webshop. Nu is het zo dat ik producten op de site hebben staan mogelijk niet meer bij de leverancier te bestellen zijn. Graag wil ik dit voorkomen door de catalogus van de leverancier te vergelijken met mijn eigen catalogus. Nu heb ik in de bijlage een voorbeeld geplaatst met hierin 2 kolommen kollommen:

Kolom A (Catalogus Nieuw)
Kolom B (Catalogus OUD)

Nu zou ik graag willen weten welke items ik van de oude catalogus moet verwijderen in de webshop en welke items ik nieuw moet toevoegen.
In het voorbeeld is te zien dat vanuit de oude catalogus product C, product D en product E uit de collectie gehaald moeten worden van de website en dat de product F, product G, product H en product I aan de webshop moet worden toegevoegd.

Ps. Ik heb meerder voorbeelden gezien op internet maar nog niet het voorbeeld zoals hier boven wel weet ik hoe je duplicaten kunt verwijderen en unieke records weer kunt geven alleen bij deze methode is het voor mij dan niet duidelijk of het de nieuwe catalogus betreft of de oude.
Alle hulp is welkom ;-)
Bekijk bijlage Nieuw Cat vs Oud Cat.xlsxBekijk bijlage Nieuw Cat vs Oud Cat.xlsxBekijk bijlage Nieuw Cat vs Oud Cat.xlsx

Als je de niet meer gebruikte items wilt verwijderen en nieuwe wilt toevoegen is het toch het eenvoudigst om de nieuwe catalogus te gebruiken en de oude helemaal te laten vervallen.
Waarom die moeilijke handeling doen om het resultaat van de nieuwe catalogus te krijgen.

Ik zou het met 2 relatief simpele als en vert.zoeken formules oplossen in aparte kolommen 1 kolom "Te verwijderen artikelen" en 1 kolom Nieuwe artikelen

voor de te verwijderen artikelen zoek je in de nieuwe catalogus welke artikelen uit de oude niet meer gevonden worden, als een artikel wel gevonden word word een leeg vakje getoond

Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(B2;$A$2:$A$7;1;0));B2;"")

voor de nieuwe artikelen zoek je in de oude catalogus of een artikel voorkomt, als het artikel niet voorkomt word de productcode getoond als nieuw artikel, anders word een leeg vakje getoond

Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A2;$B$2:$B$8;1;0));A2;"")

plak bovenstaande formules in de c en d kolom op regel 2 en kopieer ze lang alle artikelen..

hallo Dirk,
zoals jij het voorstelt kun je de oude helemaal vervangen door de nieuwe

groet sylvester

Jullie hebben allemaal enigzins gelijk echter is het niet eenvoudig op simpelweg de nieuwe catalogus zo over te nemen omdat dit alles te maken heeft met foto's die bij de producten horen prijzen en relaties in de webshop dus dat is een behoorlijke klus. Gezien het gaat om 4000 artikelen is het makkelijker om zo nu en dan wat artikelen te verwijderen en nieuwe toe te voegen m.b.h.v. een macro.

Roeljongman krijgt de denkbeeldig beker omdat hij datgene heeft aangegeven wat ik wilde en bedoelde dus bedankt hiervoor :thumb: uiteraard ook de anderen bedankt voor de reacties :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan