• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Categorie toevoegen op basis inhoud van een deel van de cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

dirkhoh

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2015
Beste allemaal,

Ik exporteer mijn internet-bankieren-uitgaven al meer dan 10 jaar naar een Excel document. Deze regels staan allemaal onder elkaar in het eerste tabblad. Ik heb vervolgens per rekening een tabblad waar ik per maand per categorie de uitgaven te zien krijg. Bijvoorbeeld alle uitgaven voor boodschappen, alle uitgaven voor kleren, alle uitgaven voor ziektekosten, etc. Bij elke regel uit het eerste tabblad moet ik dan zelf de categorie intypen. De rest heb ik al geautomatiseerd. Alleen het automatisch toevoegen van de categorie op basis van een deel van de celinhoud wil me maar niet lukken... Wie kan me helpen?

In de bijlage heb ik in het eerste tabblad enkele uitgaven gezet en in het tweede tabblad een lijst met welke categorie uitgave ik er graag achter wil hebben. In de eerste kolom van het tweede tabblad heb ik een unieke referentie neergezet, welke op het eerste tabblad opgezocht moet worden. In de tweede kolom in het tweede tabblad staat dan de categorie die bij de regels op het eerste tabblad hoort welke deze unieke waarde bevatten. Deze waarde wil ik dan dus graag zien in kolom C in het eerste tabblad. Als de waarde niet exact gevonden wordt, dan moet de cel leeg blijven (of foutmelding).

Van de meer dan duizend uitgaven per jaar is zeker 80% elke keer bij dezelfde winkel/verzekeraar/etc.

Ik heb al uren gezocht op internet naar 'omgekeerd verticaal zoeken' ed. Misschien ligt de oplossing erg voor de hand, maar ik zie hem niet.

Alvast bedankt voor de hulp!

Bekijk bijlage Financieel model.xlsx

Dirk

Hoi Dirk,

Je kunt het beste Somproduct gebruiken:
Code:
=SOMPRODUCT((1-ISFOUT(VIND.SPEC(A4;Uitgaven!$B$2:$B$18)))*Uitgaven!$A$2:$A$18)
in C4 op blad2

Overigens als je bijvoorbeeld meerdere energieleveranciers hebt gehad, zou zo maar kunnen, dan kun je een kolom B toevoegen en daar de andere leverancier inzetten. De formule wordt dan:
Code:
=SOMPRODUCT(((1-ISFOUT(VIND.SPEC(A4;Uitgaven!$B$2:$B$18))+(1-ISFOUT(VIND.SPEC(B4;Uitgaven!$B$2:$B$18)))))*Uitgaven!$A$2:$A$18)
in C4 op blad2
Moet je niet 2x Greenchoice invullen, want dat telt ie de bedragen dubbel. Kun je bijvoorbeeld ook gebruiken voor Vomar en Plus (supermarkten, al moet je oppassen voor Plus, zou ook nog wel eens bij een andere omschrijving voor kunnen komen).

Groet,
Jeroen

Laatst bewerkt:
Hoi Jeroen,
Dank voor jouw reactie. Dit werkt om vanuit het tweede blad de waarden op te tellen, maar ik wil juist graag dat de categorie op het eerste blad wordt ingevuld. Dus de kolom C op het eerste blad moet gevuld worden.
Is er ook een oplossing te bedenken als we het andersom willen doen?
Groet,
Dirk

Ik denk dat je een groot deel van de categorieën eenvoudiger uit de tegenrekeningnr kunt halen dan uit de omschrijving.

Beste Willem, dat is ook goed. Volgens mij blijft het probleem daarbij wel hetzelfde.

Tabelletje maken met rekening nrs met de categorie die daarbij hoort.
In het originele tabblad kun je dan de vert.zoeken functie gebruiken.

Willem bedankt, ik krijg het zo niet werkend. Verticaal zoeken vanuit een cel met een grote hoeveelheid tekst (waaronder het rekening nummer) naar het door jou genoemde tabelletje lukt niet. Andersom wel, maar dat is niet de behoefte. Vandaar dat ik in mijn aanvankelijke vraag zoiets had gezet als 'omgekeerd verticaal zoeken'. Blijkt dus niet makkelijk te zijn.

Staat het rekeningnr dan niet in een aparte cel?

Willem, helaas staan alleen mijn eigen rekeningnummers in een aparte cel (zie onder, eerste kolom). De tegenrekeningnummers van de 'andere partij' staan in het omschrijving veld.
De kolommen ABN geeft bij het downloaden van transacties in een XLS file zijn:
Rekeningnummer Muntsoort Transactiedatum Rentedatum Beginsaldo Eindsaldo Transactiebedrag Omschrijving

Als ik dus verder wil specificeren moet dat op basis van de inhoud van de cellen onder 'omschrijving'.

Sylvester,
Super bedankt!!!
Ik heb deze code in mijn bestand van 2014 gezet en het werkt! Hij wordt er wel een stuk trager van, omdat deze meer dan 1000 regels betreft, maar het werkt wel. Nogmaals dank, hier was ik zelf niet uitgekomen.
Dirk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan