• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Categorien in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

susanneb1988

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2009
Hallo,

ik heb een vraag over een formule in Excel.
In excel heb ik een vragenlijst gemaakt, de antwoorden op de vragen zijn allemaal van een andere waarde. Hiervoor heb ik categorien gemaakt.
Bijvoorbeeld:
0 = 0 punten
1 = 2 punten
2 = 3 punten
3 of meer (>3) = 4 punten

Als een antwoord 4 is, moet deze dus in de categorie >3 (4 punten) komen.
Weet iemand misschien hoe ik dit kan doen? Ik heb voor ja/nee vragen de formule SUM IF gebruikt, maar kan ik deze (met een aanpassing) ook hiervoor gebruiken? Of is dit gewoon niet mogelijk?

Een voorbeeld zit in de bijlage. Ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen!

Alvast bedankt!!
Susanne

Bijlagen

Ik begrijp de opzet van je bestand niet helemaal.
Voor vraag 1 heb je op onvoldoende (H3) na alles ingevuld.

Vraag 2 ook 2 aantwoorden die zijn ingevuld.

Welk resultaat wil je in N3 krijgen?
en welk resultaat wil je in O3 zien?

Dan werk je ook nog eens met YES en NO, je bent het jezelf zeer moeilijk aan het maken.

Maak eerst een overzicht waarin duidelijk staat wat je wilt (voldoende data, ontdaan van gevoelige informatie).

Het lijkt mij een uitkomst van een enquete, dus zorg dat je blad met antwoorden ook aanwezig is.

Vraag 2 klopt, het antwoord op deze vraag is YES, dus daarvoor worden 4 punten toegekend (O4).

Het antwoord op vraag 1 is 4 (ingevuld in N3), deze zou dus in de categorie 'goed' thuishoren (>3) en er zouden dus 4 punten toegekend moeten worden. In O3 zou dus 4 moeten staan.

Er is geen blad met antwoorden, de antwoorden staan in G1 tot K4.

Het is de bedoeling dat ik de geel gemarkeerde vakjes optel om zo tot een totaal te komen (hierin staat de formule). De 'N-rij' (onder ANTWOORD) wordt alleen ingevuld, de rest is vooraf al ingevuld en wordt niet meer veranderd. Als er geen antwoorden ingevuld zijn, staat er overal 0 als uitkomst in de 'O-rij'.

Is het zo meer duidelijk?

Is het uberhaupt mogelijk om zoiets uit te voeren? Kan iemand mij dat vertellen?
Mocht het niet mogelijk zijn hoef ik niet langer te wachten op een antwoord en kan ik evt op zoek naar een andere oplossing :)

Kan je eens een voorbeeld maken waarin duidelijk is wat je als resultaat wilt hebben.

Ook een voorbeeld van waar je de data haalt, zodat het gecontroleerd kan worden.

Want het is mij na enkele keren gelezen te hebben nog steeds onduidelijk wat je wilt.

en ja het gene wat je wilt is goed mogelijk, maar zonder voorbeeld kan niemand je hier verder helpen.

Oké bedankt voor je reactie!
Ik heb het bestand wat aangepast, hoop dat het nu een beetje meer duidelijk is?

Dankje!
Susanne

Bijlagen

Susanne,

Je hebt het jezelf wel moeilijk gemaakt.
Dit houdt in dat je overal een andere formule moet insteken.

Je kan dit met if=(K3="YES";4;0) voor N3
Maar dat betekend wel dat je voor elke vraag/antwoord in kolom N een andere formule nodig hebt.

Wil je ook dat de andere punten worden toegekend als het antwoord niet goed is ingevuld?

Weet niet of de andere helpers nog een idee hebben?

Hey,

RaymondC, bedankt voor dit antwoord. Regel 3 klopte alleen al, deze heb ik gedaan met de formule: SOM.ALS(G4:K4;N4;G2:K2).
Het gaat om de regels die met rood aangegeven zijn, dus 4, 5 en 6.

Hierbij is het eigelijk het zelfde verhaal als met het toekennen van een cijfer voor een tentamen oid. Als je in een bepaalde range scoort hoort daar een bepaald cijfer bij. Bijvoorbeeld: Tussen 20 en 25 punten heb je een 6, scoor je 23 punten heb je dus een 6. En dan wil ik graag dat dit automatisch berekend wordt.

Bedankt!
Susanne

zonder jouw bestandje te hebben gezien.

Code:
Hierbij is het eigelijk het zelfde verhaal als met het toekennen van een cijfer voor een tentamen oid. Als je in een bepaalde range scoort hoort daar een bepaald cijfer bij. Bijvoorbeeld: Tussen 20 en 25 punten heb je een 6, scoor je 23 punten heb je dus een 6. En dan wil ik graag dat dit automatisch berekend wordt.

Bedankt!
Susanne

zonder jouw bestandje te hebben gezien.

dit kan met vertikaal zoeken in een tabel.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan