CCleaner, hoe beoordeel ik wat ik kan opruimen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jovis

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2008
Berichten
139
Ik heb CCleaner tot nu toe alleen gebruikt voor het opschonen van registerfouten.
Ik begrijp dat je er veel meer mee kunt, maar onder 'Cleaner' staat zo veel, dat ik er niet aan durf te komen.
Een paar voorbeelden maar:
cookies opruimen doe ik liever niet omdat een organisatie gevraagd heeft cookies bij mij neer te mogen zetten. Maar er zijn natuurlijk ook lastige cookies. Die blijven dan ook staan.
Tijdelijke Internetbestanden lijkt mij handig op snel op de gewenste plaats te kunnen komen.
Index.dat bestanden. Weet ik niets van
Ga zo maar door. Bij de meeste items heb ik vraagtekens.
Hoe kom ik aan wijsheid?
 
cookies zijn uiterst veilig om te verwijderen, en elke keer als jij naar een website gaat van die organisatie zetten ze weer nieuwe cookies neer.
Tijdelijke internetbestanden ook gewoon wissen, index.dat zijn waarschijnlijk indexeringen van je harddisk waardoor het zoeken sneller gaat.
Kan je op zich veilig verwijderen, het zoeken naar een bestand met de zoekopdracht duurt dan hooguit een minuut langer de eerstvolgende keer.
 
Bedankt, Muchacho, maar er is nog veel meer. Dan zou je zowat de hele lijst moeten nagaan.
Ik heb bijvoorbeeld (helemaal onderaan) 'Wis vrije ruimte' aangevinkt als experiment. Daar blijkt CC heel lang mee bezig te zijn. Heb ik nu de hele vrije ruimte weggehaald? Hij is er erg lang mee bezig.
Mocht er iets fout gegaan zijn, geen nood. Ik heb eerst een herstelpunt gemaakt.
Kan ik met het aanvinken iets onherstelbaar fout doen?
 
de vrije ruimte heb je alleen echt leeg gemaakt,meestal als je iets verwijderd van je harde schijf worden de links erheen verwijderd maar is het programma echt weg als er iets anders overheen geschreven word (bijv. een ander programma geinstalleerd.
ccleaner wist dus wel die data die jij dus eigenlijk dacht verwijderd te hebben.
Hierdoor kunnen sommige programma's verwijderde bestanden weer terug vinden.

die cookies kun je aangeven van welke site jij deze wilt behouden dit moet je doen in ccleaner>opties>cookies.
 
Ja, je hebt de hele vrije ruimte weggehaald :) maar dat wilt zeggen dat je gewoon de lege ruimte van je hdd alle bitjes op 0 (of 1 weet ik niet goed) hebt gezet.
Daarnaast kan je meestal alles wel aanvinken is geen probleem. Het programma haalt geen documenten of belangrijke dingen weg.

Bij mij staat alles aangevinkt op deze dingen na:
Chrome dingen (hou liever m'n i-net history
Netwerk wachtwoorden
Wis vrije ruimte

Even een tip:
Cookies die je wilt bewaren: start CCleaner op, ga naar Opties > Cookies. Ga nu naar elke site waarvan je wilt hebben dat de cookies worden bewaart, zo komen ze automatisch in de lijst met te behouden cookies
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het volledig met je eens. Het ontbreekt gewoon aan een goede uitleg betreffende de individuele items in de opschoningstool van CCleaner. Iemand die nog niet zoveel computerervaring heeft maar ook de gemiddelde computergebruiker weet niet wat bepaalde items inhouden.

Cookies verwijderen kun je aanvinken maar dan weet je ook dat je bij bepaalde sites de gebruikersnaam en wachtwoord opnieuw moet invoeren. Dit kun je voorkomen door onder > Opties > Cookies eerst de te behouden cookies van de linkerkant naar de rechterkant verplaatst. Cookies die niet rechts staan worden verwijderd als je Cookies verwijderen hebt aangevinkt onder de > Cleaner

Wis vrije ruimte moet je normaal niet uitvoeren. Alleen als je erg privacygevoelige informatie op de pc hebt staan en/of je de pc gaat verkopen. Wis vrije ruimte wil zeggen dat de mappen/bestanden die na het wissen/deleten nog wel op de schijf staan, meerdere malen worden overgeschreven en dat noemt men dan weer permanent verwijderen. Je kan deze dan niet meer terughalen of herstellen.

De grootte van de map tijdelijke internetbestanden wordt begrensd door de instellingen in IE (Internet Explorer) en FF (Firefox). Meestal 150 - 250MB.
Gebruik de Cleaner regelmatig, maar als je niet weet waar een item voor staat, vink dat dan niet aan.
 
Laatst bewerkt:
Belangrijkste regel is dat de standaard instellingen na installatie van Ccleaner veilig te gebruiken zijn. Met andere woorden, installeer Ccleaner, klik op [schoonmaken] en alles wat weg kan en mag gaat ook weg. Niets meer, niets minder...
 
Vrij simpel en mag kloppen, maar mij iets te simpel. Door lezen en onderwerpen op internet op te zoeken kun je veel leren. Zo had ik eens een programma dat ook opschoonde en daar viel alles met de bestandsextensie BAK ook onder. Een regelrechte ramp, immers in WP (WordPerfect) waren er bestandsnamen die kon je zelf invullen 12345678.123 en ook batchfiles zet je later vaak om in .bak Ja, pech gehad, alles met bak weg. Ja, vanuit het programma gezien juist, maar voor mij een ramp.
 
Laatst bewerkt:
CCleaner, hoe beoordeel ik wat ik kan opruimen? Uw bericht

Bedankt jullie allemaal. Ik heb weer heel wat geleerd. Ik weet nu bijvoorbeeld hoe ik cookies selectief kan verwijderen.
Toch heb ik nog wat vragen.
Als ik vanuit 'Cleaner' naar 'Applicaties' ga en ik vink daar dingen aan, dan weet ik niet wat daarmee gebeurt als ik ga schoonmaken..
Ik gebruik bijvoorbeeld Adobe Reader 10, Office 2003, Avast, Superantispyware, WordPad en misschien ook MS Office Picture Manager. Als die programma's uit mijn computer zouden verdwijnen, zou dat niet zo leuk zijn.
En dan voor Edje: Wat bedoel je met 'Chrome-dingen' en hoe selecteer je die dan?
Wat bedoel je met 'Netwerk wachtwoorden' Ik zie wel 'Opgeslagen wachtwoorden' staan. Bedoel je die?
Nou, dat was het wel zo'n beetje. Kan ik misschien weer wat leren.
 
Links onderin ccleaner staat een link naar de online help. Daar staat heel veel info in over wat CCLeaner nou allemaal doet
 
Als die programma's uit mijn computer zouden verdwijnen, zou dat niet zo leuk zijn.

CCleaner de-installeert geen programma's maar wel geschiedenis van programma's. Bijv in Excell je lijstje met laatst geopende bestanden...
 
Ik gebruik bijvoorbeeld Adobe Reader 10, Office 2003, Avast, Superantispyware, WordPad en misschien ook MS Office Picture Manager. Als die programma's uit mijn computer zouden verdwijnen, zou dat niet zo leuk zijn.

Daar hoef je niet bang voor te zijn want het gaat hier uitsluitend om tijdelijke bestanden, wat je onlangs geopend of gezocht hebt en waar je geweest bent en tijdelijke hulpbestanden of niet meer nodige logs e.d. Het zal nooit delen van de software/installatie of documenten e.d. verwijderen.

Hier kun je ook nog summiere informatie vinden.
 
Hoe kom ik aan wijsheid?

Bijna vergeten! Wijsheid is dat je zeer regelmatig reservekopieën, back-ups en herstelpunten maakt van jouw systeem. Liefst twee en op externe HDD's. Je leest zo vaak, ik heb keihard gewerkt en ben uren bezig geweest met documenten, schoolopdrachten, foto's e.d. en nu ben ik alles kwijt. Harde schijven kunnen defect gaan! Je kunt zelf fouten maken! Dan is het maar wat mooi als je reservekopieën hebt. Dat is wijsheid.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Ellasar voor de tip om eens naar online help te gaan. Ik heb wel wat moeite met het Engels en het kost erg veel tijd om het helemaal te bestuderen. Ik heb mijn best gedaan.
Bedankt Hulk, ik ben gerustgesteld. Je link 'hier' gaat naar het hoofdstuk in online help met het antwoord op mijn vraag. Die had ik wel gelezen, maar dat had ik er niet goed uit gehaald.
Edje, wat bedoel je met Çhrome-dingen' en 'Netwerk wachtwoorden'? (zie vorige vraag).

Ik lees zo vaak dat CCleaner de beste toepassing is om je PC schoon te houden. Dan moet het toch mogelijk zijn om het programma goed te gebruiken.
 
dit heb ik allemaal aan gevinkt en nog nooit geen problemen mee gehad

cc1.jpg
 
Dat zal ik dan ook maar doen. Alleen de prullenbak leeg ik selectief zelf na 200 dagen.
Bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan