CCleaner ongewenst en zonder opdracht geüpdatet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.664
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Ik gebruikte altijd bewust een oude versie van CCleaner omdat toen een zaak is geweest waarbij CCleaner in opspraak kwam. Ik heb geen opdracht gegeven en ook geen automatische updates aanstaan en toch is geüpdatet. Schandelijk is dat en hoe kan dit. Norton sloeg aan en zei internettoegang geweigerd voor CCLeaner maar toch gelukt om dit te omzeilen door internetbeveiliging uit te schakelen.

Hoe krijg de oude versie weer terug. Kan me niet voorstellen dat de nieuwe versie veilig is.
 
Laatst bewerkt:
Herstelpunt van de computer gebruiken.
 
Na het doorvoeren van een herstelpunt of wanneer u dat niet wil, kan op Internet de vorige versie gevonden worden. Bijvoorbeeld hier: http://www.oldversion.com/windows/ccleaner/

Laat AutoRuns van Sysinternals een lijst opstellen van alles wat er opstart en je ziet dan mogelijk het update programma. https://learn.microsoft.com/nl-nl/sysinternals/downloads/autoruns

In ieder geval start CCleaner samen met Windows. Afzonderlijk is dit programma actief: \CCleaner Update Piriform CCleaner emergency updater Piriform c:\program files\ccleaner\ccupdate.exe
 
Herstelpunt van de computer gebruiken.

Dat heeft dus geen zin, immers CCleaner is er in geslaagd dit uit te voeren en zal dit dus ongetwijfeld ook een tweede keer kunnen doen. Dat schiet niet op.

wat er opstart en je ziet dan mogelijk het update programma.

Dat was er niet en stond er niet maar de software-ontwikkelaars van CCleaner hebben een truc toegepast om de firewall uit te schakelen of te omzeilen. Dit is in het verleden al eens eerder gebeurd. Dat heb ik nu gelezen op internet.

Norton had de dit moeten tegenhouden maar is niet gelukt. Ik heb al feedback naar hun verzonden maar het kwaad is al geschied.

Norton heeft de update van CCleaner niet geblokkeerd. Norton Security heeft gefaald! Bij CCleaner stond automatisch updaten op uitgeschakeld. De pc start en ik kreeg van Norton een melding dat de toegang van CCleaner naar internet is geblokkeerd. Normaal kijk ik dan of er details staat en wat er staat. Echter voor dat ik het wist, zonder een download en/of installatiemelding stond het geopende programma van CCleaner er (nieuwe versie). Ik dacht dat is toch onmogelijk.
In de geschiedenis van Norton staat dat eerst is geblokkeerd en dat ik toestemming heb gegeven en later weer een melding van blokkering in de geschiedenis. Ik heb geen toestemming gegeven en dat is een leugen van CCleaner en hebben op de een of andere manier de beveiliging weten te omzeilen. Dat had nooit mogen gebeuren! Norton faalt hier op een afschuwelijke manier. Geen setupbestand gezien, geen downloadmelding, download niet geblokkeerd. Knap waardeloos allemaal!

Norton has not blocked the CCleaner update. Norton Security has failed! CCleaner had auto-update disabled. The PC starts and I received a message from Norton that CCleaner's access to the Internet has been blocked. Normally I check if there are details and what it says. However, before I knew it, without a download and/or installation notification, the open program of CCleaner was there (new version). I thought that's impossible. Norton's history says that it was first blocked and that I gave permission, and then later it says blocked again in the history. I didn't give permission which is a big lie and these CCleaner criminals somehow managed to bypass the security. A big scandal! That should never have happened! Norton fails horribly here. No setup file seen, no download notification, download not blocked.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat heeft dus geen zin, immers CCleaner is er in geslaagd dit uit te voeren en zal dit dus ongetwijfeld ook een tweede keer kunnen doen. Dat schiet niet op....
de software-ontwikkelaars van CCleaner hebben een truc toegepast om de firewall uit te schakelen of te omzeilen. .
CCleaner kan dus op de lijst van onbetrouwbare software.
Een zeer reproduceerbare en probleemloze manier om een schoon systeem te houden is imho nog steeds:

  • Het installeren van een nieuw Windows systeem met alle updates
  • Direct alle gewenste programma's installeren en data die je altijd beschikbaar wilt hebben erop zetten in de gewenste mappen.
  • Eventueel de data mappen zoals "Mijn Documenten" nar een 2e fysieke schijf verplaatsen (wat bij laptops bijv vaak niet kan).
  • Klaar? Een image van de harde schijf maken op een andere harde schijf. Tools (en nog gratis ook) genoeg. Zie het forum.
  • Na in gebruik name: Zorg voor een regelmatige backup van belangrijke data.
  • Is er een probleem, hardware of softwarematig met of op de Windows schijf, met de image terugzetten op de nieuwe of bestaande schijf.
  • Blijft een systeem schoon maak dan een paar keer per jaar een update van de image. Naar eigen inzicht de eerdere bewaren/weggooien.

Dat kost teveel tijd? Hmmm, dit gedoe met CCleaner kost meer tijd en levert bewezen geen goed resultaat op.
Als er met de image benadering een probleem in de bestaande installatie is, heb je in no time een waterdichte oplossing achter de hand door de image terug te zetten.
Eigenlijk is een keuze voor deze image strategie een failliet voor die tools, die zullen kost wat het kost mensen proberen te overtuigen hoe goed hun tool wel is... wel voor CCleaner kennen we inmiddels het antwoord....

Lang leve het voortschrijdend inzicht, maar het blijf een keuze van de gebruiker om bij die oude meuk met een moeizame strategie om een schone Windows installatie te blijven hangen.
Dat een software via achterdeurtjes bijvoorbeeld een firewall tijdelijk kan uitzitten, zit ingebakken in het systeem. CCleaner is via admin rechten geïnstalleerd en er is ook toestemming gegeven om daar voor bepaalde acties gebruik van te maken. Het gebruik blijkt nu misbruik te zijn, maar de persoon die het geïnstalleerd heeft, heeft zelf toestemming gegeven. Jammer dat "gebruik" wel "misbruik" werd.....
Alleen dat al is een reden om zulke software niet om een systeem te willen hebben, dit vormt een zwaar veiligheidsrisico en kan je Windows systeem echt compromitteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat een software via achterdeurtjes bijvoorbeeld een firewall tijdelijk kan uitzitten, zit ingebakken in het systeem. CCleaner is via admin rechten geïnstalleerd en er is ook toestemming gegeven om daar voor bepaalde acties gebruik van te maken. Het gebruik blijkt nu misbruik te zijn, maar de persoon die het geïnstalleerd heeft, heeft zelf toestemming gegeven. Jammer dat "gebruik" wel "misbruik" werd.....

Ja, bedankt route99. In CCleaner stond automatisch updaten uit! In de firewall staan beide file exe en update op geblokkeerd. Ik heb bij de installatie nergens toegestaan beide opties te omzeilen! Maar goed die hele computerssystemen zijn zo lek als een mandje en alle ontwikkelaars, Microsoft, Symantec, Google, overheid, banken en noem ze maar op hebben maar één doel en dat is zo veel mogelijk informatie stelen van de consumenten. Lees de artikelen maar op NOS.nl en dan liggen die gegevens weer op straat. Niemand die zich nu nog afvraagt hoe dat kan! Dat zijn de feiten.

Mijn advies is gebruik dat criminele CCLeaner van AVAST niet meer. En gebruik ook geen andere producten van AVAST. Het is duidelijk dat we hier te maken hebben met criminele activiteiten en je kunt AVAST nooit meer vertrouwen want dit is de twee keer dat ze dit lappen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
CCleaner is van Piriform, zoals ook Speccy en Recuva.
Ik wil opmerken dat bij mij het automatisch updaten ook uit staat maar dat toch de door mij genoemde c:\program files\ccleaner\ccupdate.exe wordt opgestart want dat staat in de lijst die AutoRuns opstelt. Met dit uitgeschakeld kan CCleaner natuurlijk niet meer updaten. Zoek er eens naar via het icoontje van de verrekijker maar zelfs al zou deze updater niet opgestart worden, dan nog kan een vorige versie dit programmaatje wel gehad hebben en de nieuwe versie niet meer ongevraagd updaten. Dan heeft CCleaner haar leven misschien gebeterd. Ik heb versie 5.88.9346. Misschien wordt er bij installatie van andere Piriform software aangeboden om Piriform programma's up to date te maken. Ze verzinnen van alles om je daartoe over te halen. Er moet wat verdiend worden.
 
Tool werkt prima, gebruik 'm op erg vervuilde machines, ook de laatste versie dus dat geneuzel erover is nergens voor nodig en ja, ze hebben liever dat je hem koopt, logisch want zelden werken mensen voor nop.
Indien je niet goed kijkt en doe wat ze je voor houden dan heb je idd een probleem maar dat doe je zelf en niet die tool.

Aan de andere kant, je hoeft hem niet te gebruiken.....
Maar ja, lekker erover klagen is ook wel fijn hè.
 
Ja, bedankt route99.
Heb al vaker aangegeven dat je met een goede image strategie die software echt niet nodig hebt, maar das mijn mening uiteraard.

Ik heb de strategie hoe je met images te maken toegelicht en @Lange Pier, ik noem dat geen klagen. Het staat toch vrij imho om aan te geven hoe je zonder gebruik van CCleaner ook een systeem schoon kunt houden, dat kan ik ook als niet-gebruiker toch wel inschatten en adviseren. Zeker gezien de evidente problemen die hier tot allerlei vragen over problemen met CCleaner leidt.
Ik ken heel veel mensen die de image strategie gebruiken en tools als CCleaner expres mijden vanwege de reputatie van veel van zulke tools. De vraag van Senso is daar weer een voorbeeld van.

Jammer dat het niet over de kwaliteit en inhoud van de image strategie gaat, er blijft zo een vaag rookgordijn rondom die CCleaner hangen, al hoewel met deze ervaring van Senso, dat mensen die eerder nog niet door het rookgordijn van CCleaner heen konden kijken dat nu wel kunnen?
Dat zou een mooi winstpunt zijn van deze input van Senso.:thumb:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet onderbouwende aantijgingen verwijderd. Dit soort niet bewezen beschuldigingen gaarne achterwege laten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan