CCleaner

Status
Niet open voor verdere reacties.

joepheldoorn

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2003
Hoi,

Even een vraagje over ccleaner: dit progje kan oa fouten opsporen (bv deels ontbrekende dll.bestanden) en repareren. Kan ik gewoon alle items aanvinken en laten repareren of is het raadzaam eerst drie keer hierbij na te denken?
Greetz,
Joep

Ik zou maar 100x nadenken bij zulke proggies ,voor al met verwijderen van dll enzo

Ja, leek me ook, maar heb het prog op aanraden van Buffy geinstalleerd (om een andere reden overigens, dus geen kwaad woord over Buffy), dus ik dacht: 'wie weet is het sowieso 100% veilig'. Misschien dat jij of iemand anders het prog inhoudelijk goed kent en nog wat aanvullende tips kan geven. Overigens gaat het niet om verwijderen, maar om repareren.
Greetz,
Joep

Er zijn diverse stukje over het progje geschreven.

De laatste zin in onderstaand stukje is denk ik idd. de belangrijkste :

Quote:
CCleaner is een hulpje waarmee je de computer kunt optimaliseren. Het verwijdert ongebruikte en tijdelijke bestanden. De computer wordt sneller, werkt efficiënter en er wordt schijfruimte vrijgemaakt. De onderdelen waar het programma verder ook wel raad mee weet zijn Internet Explorer Cache, geschiedenis, cookies, Index.dat bestanden, prullenbak, logbestanden, recent geopende URL's en bestanden enz. enz. Het programma is tevens voorzien van een register scanprogramma waarmee u het register kunt scannen op ongeldige verwijzingen, ActiveX controls, ClassID's en meer. Ga, zoals met alle programma's die het register opschonen, verantwoord met deze tool om.
End of quote

En als het progje ook nog een recover(backup)functie kent, zodat je een laatste cleanup kunt terugdraaien, dan is het allemaal nog wel te doen.

Laatst bewerkt:
Hoi Pasja & vanschagen,

Thx. Vraag blijft of het repareren van zaken kwaad kan, maar goed, een backup voorkomt een hoop ellende idd. Deleten ben ik erg terughoudend mee ;) Ccleaner scant het register op fouten en biedt aan te repareren. Da's wat anders dan deleten...toch?
Fijne feestdagen trouwens,
Joep

Tja, dat kan, maar hoeft niet.........

wat dacht je van de volgende situatie:

een of ander beroerd stukje software heeft een sleutel aan het register toegevoegd binnen een van je progjes. CCleaner ontdekt dit en biedt aan om het te repareren.
Repareren betekent in DIT geval dat de sleutel zal worden verwijderd.

En kijk ook hier eens. Als dit het tooltje is, dan zijn er in ieder geval 69 mensen die het samen een goede score hebben gegeven.

Met CCleaner kun je drie verschillende opruimoperaties uitvoeren:

1. Windows. Deze optie is standaard geselecteerd als je CCleaner start. Deze optie houdt simpelweg in dat tijdelijke bestanden, cookies, e.d. worden verwijderd. (Om deze optie ging het me toen ik je dit tooltje op ASO aanraadde.) Je kunt in de linker kolom precies instellen wat er wel en wat er niet verwijderd mag worden.

2. Application. Kies je dit tabblad en klik je op "Run Cleaner", dan wordt de cache van allerlei programma's (bijv. media-players) geleegd. Ook hier kun je precies instellen wat er wel en niet verwijderd mag worden.

3. Issues. Met deze optie wordt het register gecontroleerd op problemen. Hiermee moet je altijd voorzichtig zijn. Vandaar dat CCleaner als je zaken gaat fixen meteen vraagt of je een back-up wilt maken. Doe dat altijd.

Zelf gebruik ik optie 3 van CCleaner nooit, want daar heb ik JV16 Powertools voor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan