cd bij een nieuw systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

GTD

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2003
Berichten
525
Hoi,

De laatste tijd lees ik dat heel veel mensen systemen kopen zonder een windows of recovery cd.

Is het nu zo dat als je een systeem koopt dat je dus alleen een preinstalled versie krijgt ?

Me vader wil een nieuw systeem kopen maar wel met een recovery, herstel of windows oem cd
 
het is niet gebruikelijk dat als je een systeem koopt dat er geen recovery of win xp cd bij zit, daar moet je op letten dan als je een pc koopt. ik ben zelf geen voorstander van een voor geinstalleerd besturingssysteem.met recovery cd ,maar gewoon een xp cd, en dat je dan een schone install kan maken,als het moet. ik kan alleen maar zeggen ga naar een goede winkel die ook gewoon een xp cd en andere belangrijke software bij de pc geeft, zoals office. goed kijken dus wat je koopt, laat je hier informeren, door de mensen die er verstand van hebben.
 
Ikzelf heb een systeem zonder CD. De setupbestanden zijn geinstalleerd op een verborgen partitie. Ik moet zeggen dat dit me op zich wel goed bevalt.
 
Geplaatst door Charley
Ikzelf heb een systeem zonder CD. De setupbestanden zijn geinstalleerd op een verborgen partitie. Ik moet zeggen dat dit me op zich wel goed bevalt.

Heb je al eens bedacht wat er gebeurt met je hidden partitie en je daarop staande bestanden bij een harddisk crash????

Ik zou inderdaad alleen maar een pc kopen waarbij alle relevante software ook op cd meegeleverd wordt. Dat er daarnaast er een partitie zou bestaan waarop die software nog een keer zou staan is niet zo interessant, het moet ook gewoon op cd staan.
 
Kijk daar heb ik natuurlijk ook aangedacht. En dit ook gevraagd aan de leverancier van mn pc.

Als eerste is de kans dat je hd crashed natuurlijk niet echt mega groot.
Mocht het toch gebeuren, dan kan ik de hd gewoon terugbrenegn en dan krijg ik er een andere voor terug. Ik bedoel das logisch toch. Ik heb wel voor die licentie betaald.

Als jouw originele windows cdrom "stuk gaat"dan stuur je hem toch ook gewoon terug naar Microsoft? of nie?
 
Geplaatst door Charley
Kijk daar heb ik natuurlijk ook aangedacht. En dit ook gevraagd aan de leverancier van mn pc.

Als eerste is de kans dat je hd crashed natuurlijk niet echt mega groot.
Mocht het toch gebeuren, dan kan ik de hd gewoon terugbrenegn en dan krijg ik er een andere voor terug. Ik bedoel das logisch toch. Ik heb wel voor die licentie betaald.

Als jouw originele windows cdrom "stuk gaat"dan stuur je hem toch ook gewoon terug naar Microsoft? of nie?

Misschien dat jouw leverancier dat wil doen voor jou, maar het merendeel wil daar dus niet aan meewerken. Er loopt op dit moment zelfs een rechtszaak van iemand die zie laptop met boot en al heeft zien zinken. Nieuwe laptop aangeschaft zonder besturings systeem, want zo dacht hij, ik heb immers een XP licentie, voorlopig zegt Microsoft, jammer dan de licentie hoorde bij de eerste laptop en je krijgt geen nieuwe XP van ons.
 
Charley,

de aanbieding van de fabrikant om een nieuwe hdd te leveren is erg aardig, maar.....................

hoeveel pc winkels zijn de afgelopen jaren al failliet gegaan, m.a.w. WELKE winkel gaat jou dan een nieuwe hdd aanbieden met Windows erop als jouw fabrikant toevallig het loodje heeft gelegd ?

Bij een corrupte CD van Microsoft stuur je het ding gewoon op en dan wordt door Microsoft de persfout o.i.d. wel erkend, maar een hdd opsturen naar een niet meer bestaande pc-fabrikant lijkt mij iets moeilijker.............?
 
Geplaatst door Charley
Kijk daar heb ik natuurlijk ook aangedacht. En dit ook gevraagd aan de leverancier van mn pc.

Als eerste is de kans dat je hd crashed natuurlijk niet echt mega groot.
Mocht het toch gebeuren, dan kan ik de hd gewoon terugbrenegn en dan krijg ik er een andere voor terug. Ik bedoel das logisch toch. Ik heb wel voor die licentie betaald.

Als jouw originele windows cdrom "stuk gaat"dan stuur je hem toch ook gewoon terug naar Microsoft? of nie?


De kans dat je harde schijf crasht kan altijd. Ik had op kantoor een nieuwe pc waarvan de harde schijf na 3 maanden al zei "doe het zelf ".

Jouw leverancier kan natuurlijk wel zeggen dat je een nieuwe krijgt, maar wat nou als jouw leverancier ophoudt te bestaan?


edit: oeps zie dat Pasja me voor was :thumb:
 
Thnx allemaal voor de info.

Ben tot de conclussie gekomen dus dat er echt systemen verkocht worden met zo een verborgen partitie dat vind ik maar niks.

Nu weet ik dat ik zo een verkopertje nog beter aan de tand moet voelen voor ik me vader een systeem laat kopen

Ik bouw de mijne altijd zelf maar dat wil ze vriendin niet
die wil een A merk helaas
 
of doe wat ik 2 jaar geleden deed. Ik kocht bij een bedrijf een pc en bij het ondertekenen van de order werd mij gezegd dat Windows op een verborgen partitie geleverd zou worden.

Ik zei tegen de verkoper dat ik dat niet wilde, maar dat ik gewoon een Windows XP oem versie erbij wilde hebben. Volgens de verkoper werkte dat bij hun winkelbedrijf niet zo. Toen ik hem netjes een hand wilde geven om hem te bedanken voor de tijd die hij aan mij had besteed -om vervolgens naar een andere pc boer te gaan-, besloot hij om alsnog even het hoofdkantoor te bellen en je raadt het al............... mijn machine werd netjes afgeleverd met CD en ZONDER hidden partitie gedoe.
 
onthoud

Onthoud heel goed dat als er software op de pc staat geinstaleerd je dus oojk voor die software betaald hebt, dat houd automatisch in dat je recht hebt op de originele cd's die daar bij horen, jij betaald voor de licenties van de software, er mag in theorie maar een keer een cd worden gebruikt, per computer dus, de leverancier doet er vaak een recovery cd bij of wat dan ook zodat hun de kosten drukken van het aanschafen van cd's

Laat je niet bedonderen, als er echt wat aan de hand is dan heb je de cd's nodig.

Succes jjw
 
Re: onthoud

Geplaatst door jjw
Onthoud heel goed dat als er software op de pc staat geinstaleerd je dus oojk voor die software betaald hebt, dat houd automatisch in dat je recht hebt op de originele cd's die daar bij horen, jij betaald voor de licenties van de software, er mag in theorie maar een keer een cd worden gebruikt, per computer dus, de leverancier doet er vaak een recovery cd bij of wat dan ook zodat hun de kosten drukken van het aanschafen van cd's

Laat je niet bedonderen, als er echt wat aan de hand is dan heb je de cd's nodig.

Succes jjw

dit dacht ik al en wilde ik ook ff uit iemands anders toetsenbord horen
 
Licentie

Natuurlijk hebben bovenstaande Helpmij 'ers gelijk als ze stellen dat de cd rom gewoon mee geleverd moet worden.

Maar als dat niet gaat lukken dan kun je nog altijd een image maken van die partitie en die zelf op Cd - R of DVD branden.

Of denk ik nu te simpel....

Suc6
 
Ik heb even een mail gestuurd naar mijn computerboer omdat ik wel een systeem inclusief win xp pro heb aangeschaft maar geen cdrom of recovery cd heb gekregen. Mij rest een Ghost van het OS op een andere partitie. Da's toch niet hetzelfde, denk ik.
Btw, voor xp pro heb je meer dan één cdrom nodig, Tron
 
hoeveel pc winkels zijn de afgelopen jaren al failliet gegaan, m.a.w. WELKE winkel gaat jou dan een nieuwe hdd aanbieden met Windows erop als jouw fabrikant toevallig het loodje heeft gelegd ?

Mycom, lijkt me niet dat die snel failliet gaan toch?

Misschien dat jouw leverancier dat wil doen voor jou, maar het merendeel wil daar dus niet aan meewerken. Er loopt op dit moment zelfs een rechtszaak van iemand die zie laptop met boot en al heeft zien zinken. Nieuwe laptop aangeschaft zonder besturings systeem, want zo dacht hij, ik heb immers een XP licentie, voorlopig zegt Microsoft, jammer dan de licentie hoorde bij de eerste laptop en je krijgt geen nieuwe XP van ons

Hier gaat het om een compleet nieuwe laptop, ik heb het over de hd.

Kijk als het kan is een cd altijd wel beter, in mijn geval had ik zoiets van ja weer extra geld voor een cd, dacht het niet. Dit is inmiddels mn tweede pc met image op de partitie en vooralsnog nog geen klachten hoor.

Maar ja ik kan me voorstellen dat je er liever een cdrom bij wilt hebben.
 
Re: Licentie

Geplaatst door tron
Natuurlijk hebben bovenstaande Helpmij 'ers gelijk als ze stellen dat de cd rom gewoon mee geleverd moet worden.

Maar als dat niet gaat lukken dan kun je nog altijd een image maken van die partitie en die zelf op Cd - R of DVD branden.

Of denk ik nu te simpel....

Suc6

Ja maar als er een instalatie fout op je hd zit neem je die in de image over
 
Cd rom

Btw, voor xp pro heb je meer dan één cdrom nodig, Tron

Ok maar een image is te comprimeren en ook nog eens te verdelen over meerdere cd roms.

Tevens gaf ik al aan dat een DVD ook een mogelijkheid is. :)

En daarbij gaf ik dit advies indien de winkelier helemaal niet mee wil werken.

Maar nogmaals het is natuurlijk het beste als je de cd rom gewoon mee geleverd krijgt.
 
allemaal gelijk

Jullie hebben allemaal gelij en jullie bieden allemaal een mooie oplossing, nogmaals, als je de pc uit de winkel koopt en er staat software op geinstaleerd dan heb je SIMPELWEG gewoon RECHT op die software.
Of tewel je hebt recht op de cd's waar de originelen op staan.
Lekker is dat als ji de rechten betaald en je verkoper er een paar keer gebruik van maakt.
Het gebeurd constant om ons heen.

Laat je gewoon niet bedonderen.
 
Re: allemaal gelijk

Geplaatst door jjw
Jullie hebben allemaal gelij en jullie bieden allemaal een mooie oplossing, nogmaals, als je de pc uit de winkel koopt en er staat software op geinstaleerd dan heb je SIMPELWEG gewoon RECHT op die software.
Of tewel je hebt recht op de cd's waar de originelen op staan.
Lekker is dat als ji de rechten betaald en je verkoper er een paar keer gebruik van maakt.
Het gebeurd constant om ons heen.

Laat je gewoon niet bedonderen.

Nee, helaas heb jij geen gelijk, je koopt niet het recht op de cd's maar je koopt het recht om de software te mogen gebruiken, moet je de EULA van microsoft maar eens goed doorlezen.
 
letterlijk

Ik bedoel dan ook niet de letterlijke zin van recht op de cd's maar je hebt wel recht op de originele software, ik neem aan dat per cd er maar een licentie code wordt uitgegeven en dat betekent dus dat je recht op die code oftewel op die cd.

Of zie ik dat verkeerd.

Affijn dan nog, zeker als het om een windows software gaat dan zeker wil ik graag de originele software op cd.
Ik moet hem toch ook kunnen registreren.

groetjes jjw
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan