CD/DVD brander brand wel maar windows leest niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Plan B: Verander de DMA instellingen.

Direct Memory Access is een systeem dat toelaat dat niet alle gegevens via de processor moeten gaan. Dat is dus tijdswinst.

Dit gezegd zijnde, is het soms handig bij leesbaarheidsproblemen, om die DMA uit te zetten. Dit zou je kunnen doen door in apparaatbeheer naar de eigenschappen van de cd-romdrive te gaan en daar de DMA uit te zetten bij de instellingen.

Spijtiggenoeg kun je in XP, wat ik veronderstel dat je hebt, de DMA niet uitzetten voor een specifiek apparaat. Wat je wel kunt doen, is de DMA uit zetten voor een IDE ATA/ATAPI controller. Er is een primair IDE kanaal en een Secundair IDE kanaal. Op deze kanalen kunnen meerdere apparaten tegelijk zijn aangesloten, twee per kanaal om correct te zijn.

Genoeg nietszeggende theorie, laten we erin vliegen.

STAP 1: MAAK EEN HERSTELPUNT.
Zie hoe je dit doet aan de hand van één van mijn schattige animatietjes.

STAP 2: Zoek uit op welk IDE kanaal je DVD-RW zit.
Hier kent Crash meer van dan ik dus dat ga ik hem laten uitleggen zometeen.

STAP 3: DE REST
  1. Ga naar Start >> Instellingen >> Configuratiescherm >> Systeem.
  2. Ga naar het tabblad Hardware en klik op de knop Apparaatbeheer.
  3. Je krijgt een lijst met allemaal leuke dingen, je klapt het deeltje met IDE ATA/ATAPI-controllers uit.
  4. Als je in stap 2 ontdekt hebt op welk kanaal je DVD-RW zit, dan kan je daar nu met rechts op klikken en Eigenschappen nemen.
  5. Ga nu naar Geavanceerde Instellingen... en kijk naar het deel van het juiste apparaat. Er is een apparaat 0 en een apparaat 1. In vorige stap heb je uitgezocht of je 0 of 1 moet hebben.
  6. Zet bij het juiste apparaat de Overdrachtsmodus op Alleen PIO.
  7. Druk op OK en start opnieuw op.

Laatst bewerkt:
Gezien het een laptop is, wordt het lastig nakijken welke IDE er gebruikt wordt. Tenzij je bekend bent met het Bios.

Heb je al in apparaatbeheer gekeken of er een vraagteken bij de brander staat? Eventueel met recht op de brander klikken in apparaatbeheer en kiezen voor installatie ongedaan maken. Daarna opnieuw opstarten, de brander zal als nieuwe hardware gevonden worden.

Weet je zeker dat de ISO file zelf goed is?

Is er nog iets meer bekend nu?

Mijn excuses dat ik de afgelopen 2 dagen niet heb kunnen reageren, vanwege drukte met mijn studie. Nu ik thuis gekomen ben heb ik gekeken op de computer van mijn vader en op zijn pc wordt de disc wel gelezen. Vervolgens heb ik de disc in mijn laptop gedaan en weer geeft windows aan alsof de disc leeg is bij het verkennen van de schijf. Branden is dus wel degelijk goed gelukt, want het iso bestand is ook uitgepakt.

Gr Arjan

Zo hier nog een mail over de voortgang. Ik heb vanmiddag mijn hele laptop leeg gehaald en windows opnieuw geinstalleerd. Daarvoor had ik nog met isobuster naar de cd gekeken. Met dit programma las hij de cd wel. Nu ik alles opnieuw geinstalleerd heb leest mijn nieuwe windows nog steeds de cd niet. Terwijl windows wel andere originele cd's leest... Vaag vind ik het in ieder geval wel. Fijne kerstdagen iedereen!!!

Dan heb ik het idee dat de Firmware van de Speler het schijfje niet herkent!

Ik heb zojuist een iso op dvd gebrand met dvd decrypter. Na afloop kreeg ik bijgevoegde foutmelding. Iemand die hier nog iets mee kan?

Gr Arjan

Bijlagen

• foutmelding.JPG
    foutmelding.JPG
    20,9 KB · Weergaven: 25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan