cd-players/writers aansluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

maurach

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2002
ik heb: een cd-romspeler en een cd-writer.
Op het moederbord twee IDE aansluitingen.
Hierop staat ook de harddisk op aangesloten.
Hoe moet ik nu precies de spelers naast de harddisk aansluiten en met welke jumpersetting op welke speler?
Alles draatit ogenschijnlijk goed maar bij de opstart krijg ik wel een melding dat er bij een IDE de '80 cable" ontbreekt.
Ook de geluissnoertjes moeten beiden op de soundcard? of één op het moederbord (waar dan ook)
Ik heb een cd-aansluiting en een AUX-aansluiting op de sound-card zitten.
Astublieft uw inzicht gevraagd.

De aansluiting op de IDE kabels wordt meestal als volgt geadviseerd:

IDE1 HD master en CD-speler als slave. Jumpers dus in de slave stand.
IDE2 De CD-writer als master. Jumpers van de brander dus in de master stand.

De geluidssnoertjes zijn alleen voor het afspelen van geluid. Als je daar bijvoorbeeld voor je brander geen behoefte aan hebt hoef je die niet aan te sluiten.

Effe ter aanvulling van wim1960 , het geluid of audio kabel is alleen voor cd's welke normaal in WAV staan [dus normale cd's] als de audio op mp3 of wma staat dan is dit niet nodig omdat deze gezien wordt als data, dus gewoon afspeelt.

speedtouch.

Nog een hele kleine toevoeging. Je kan je cdrom ook als Secundaire Master zetten en daarachter je brander als Secundaire Slave. Je kan dan geen 'on the fly' kopie maken van een CD (naja hij doet het wel, maar hij kopieëert alsnog alles naar je HD dan)

Het voordeel van deze opstelling is dat als je iets kopiëert van je CDrom/brander naar je HD dit sneller gaat. Verder is dit ook beter om te multitasken terwijl je met een cd bezig bent.

Snelheids verschil is gering hoor dus verwacht geen snelheidsmonster

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan