CD-rom vervangen voor CD-R

Status
Niet open voor verdere reacties.

teddybeer1

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2002
Hai...kheb net een cd-r geplaatst en aangesloten onder de cd-rom...maar omdat ik (nog) niet bezit over genoeg stekkeraansluitingen wil ik de cd-r aansluiten en de cd-rom tijdelijk vervangen...Nu krijg ik alleen (voorspelde) problemen. De CD-r gaat wel open en dicht, maar wordt niet herkend...

Er staat een vraagteken bij een of andere controller. Zal wel een master-slave probleem zijn...

Wie o wie weet een simpele oplossing voor deze leek?

de ene moet op master staan en de ander op slave. staat op de speler zelf

kheb maar 3 stekkers...een witte met allerlei kleuren draadjes, een zwarte brede en een heel kleine zwarte die in analoog gaat

en nogmaals...ik heb maar 1 mogelijkheid tot aansluiten
dus master zonder slave, slave is er niet. Kmoet nog even iemand een zwarte stekker laten plaatsen op die lange grijze platte roldraad die erin zit

de breede platte kabel heeft als het goed is 1 aansluiting voor op je moederboard en 2 voor cdroms. Die met de kleurtjes is de voeding. kleine kabeltje is voor muziekcds te kunnen luisteren.
Achterop de cdrom zit een jumpertje (klein schakelaartje) die zeker op master zal staan, deze moet je verplaatsen naar slave.

ik heb maar 1 aansluiting voor cdrom...beetje oude pc :(
maar ik ga het proberen, ook al zie ik geen schakelaar maar meer een soort van zwart dingetje wat je er misschien af moet halen..ik probeer 't morgen wel, ben er weer veel te lang mee bezig..

Groetjes,
adaja

da's het jumpertje, die moet je verplaatrsen

Kheb inmiddels geprobeerd om hem op slave gezet en een keer op master. Maar beide keren werd de cd-r niet herkend.

Probeer het jumpertje er eens helemaal af te halen, heb ik ook wel eens meegemaakt, toen werkte het wel.

Ook dit heeft niet geholpen. Maar misschien is de bijlage verhelderend?

Ja, ik ben een computerkluns (maar kheb wel net een 7,5 voor toets ICT-vaardigheden gehaald)

Wat is een IDE-controller?

De IDE controller is dat gedeelte van het moederbord dat de gegevens tussen de HD, CD-rom met de processor verbindt.

Er lopen 2 brede kabels van de IDE naar de diverse schijven.

Computerwoordenboek:

Harddisk controller standaard. Als uw systeem een IDE- controller heeft, zult u ook een IDE harddisk moeten aanschaffen. Deze standaard houdt onder andere in, dat er geen intelligentie aanwezig is in de controller en er veel intelligentie in de harddisk zit. Er kunnen maximaal twee drivers op een IDE controller worden aangesloten. Een aparte adapterkaart is niet nodig. De IDE-interface is compatible met de Western Digital ST-506 controller.

Vroeger was dit een aparte kaart op de PC, tegenwoordig zit hij in het moederbord.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan