cd-romdrive disfunctioneert

Status
Niet open voor verdere reacties.

sgrav000

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Een kennis van mij wil een analoog modem geplaatst hebben. Windows 98, P III, 64 mb geheugen. Ik open de kast en plaats het modem. Probeer het modem met geopende kast uit. Alles functioneert prima. Echter:
Bij het sluiten van de kast maakt de cd-romdrive een onverklaarbaar geluid en wordt vervolgens niet door Windows herkend. Kast openen en opnieuw plaatsen verbetert de situatie niet

Probleem analyse:

er was iets aan de hand met de cd-romdrive: gaf een ondefineerbaar afwijkend geluid en/of werd NIET door Windows herkend waardoor hij ook niet te gebruiken was. De enige verbinding van de cd-rom drive met de computer (behalve de stelschroefjes waardoor hij vastzit in de lade) zijn 1) een connectortje voor laagstroom én 2) een brede IDE dataconnector.
Het tijdstip dat het probleem ontstond was bij het sluiten van de kast na plaatsing van een nieuw analoog intern modem dat overigens prima werkt. Het verwijderbare kastomhulsel zelf kan bij sluiting in ieder geval niet de apparaten aanraken. Hij schuift langs de stalen buitenbegrenzing van de kast de kast dicht. De bedrading en bekabeling zaten echter zo opgepropt dat ze bij opening boven de kast uitstaken.
Alle andere apparaten werkten correct en de computer startte zonder cd-romdrive en slechts enkele keren mét cd-romdrive.
De software driver had tot dan toe normaal gewerkt

In deze probleemanalyse zijn dus de volgende hypotheses geoorloofd:

1)het probleem met de cd-romdrive is ontstaan doordat het omhulsel van de kast bij terugplaatsing de bedrading en bekabeling zodanig neerdrukt dat de connectoren van de cd-romdrive niet meer op correcte wijze in de receptoren zitten. Andere apparaten werken correct.
2) de cd-romdrive is toevalligerwijze op dit moment stuk gegaan.
3) de software driver is toevalligerwijze stukgegaan.

De volgende oplossingen zijn uitgeprobeerd:

1) de bedrading en bekabeling van alle apparaten zijn gecontroleerd door opnieuw in te steken en/of aan te drukken. Geen verbetering
2) de bedrading en bekabeling van cd-romdrive en harde schijf zijn verwisseld. De harde schijf werkte zonder problemen door. De cd-romdrive bleef disfunctioneren.
3) softwaredriver gedeïnstalleerd en hem door Windows opnieuw laten installeren: geen verbetering
4) ik heb de cd-romdrive mee naar huis genomen en daar werkt hij goed aangesloten op een computer van mij en met de software driver die ikzelf heb. Diverse malen uitgeprobeerd.

Conclusie:

Apparaat is goed. Bedrading en bekabeling zijn goed. Bewijzen hiervan zijn geleverd.
Dan resteert wat mij betreft de software; anders zou ik het ook niet meer weten: ik zit dan vooral te denken aan een geupdate driver voor deze cd-romdrive.

Graag jullie commentaar,

sgrav000

Aan het ondefiniëerbare geluid kan ik niet onmiddelijk een uitleg geven, maar het feit dat de cd-rom-drive perfect werkt in een andere computer wijst volgens mij op een softwarematig conflict met de modem.
Misschien valt het te proberen de software van zowel de cd-rom als van de modem te verwijderen en daarna eerst de modem opnieuw te installeren, en dan de cd-rom.
Voorlopig weet ik geen andere oplossing, misschien omdat er geen andere meer is, maar hoogst waarschijnlijk omdat ik niet genoeg informatie heb ivm dergelijke problemen.
Hopelijk lukt het, anders zal het nog even zoeken blijven.

Groetjes : Jeroen.

opnieuw installeren

Dank JeroenE voor jouw reactie. Ik wil jouw suggestie beide apparaten deïnstalleren en daarna eerst het modem installeren en daarna de cd-romdrive uitproberen. Kun jij mij aangeven hoe, immers als ik de apparaten deïnstalleer en volgens het advies op het scherm de computer opnieuw opstart worden beiden drives door Windows weer automatisch geïnstalleerd voordat Windows goed en wel geladen is.
Hoe kan ik dat voorkomen?

sgrav000

Maak na de deïnstallatie even de datakabel van de cd-rom los en start even op zonder cd-rom. dan zal de modem zoals je zegt, automatisch geïnstalleerd worden, sluit weer af, cd-rom terug aansluiten en weer opstarten. Nu wordt de cd-rom geïnstalleerd en laat ons hopen dat het werkt.
Anders zal het nog even zoeken zijn.
Misschien op Driversguide.com
Vanavond ben ik terug online

cd-rom drive maakt geluid en wordt dan niet herkend

JeroenE

Het was eerst een week daarna dat ik genoemde kennis opzocht. Ik heb toen op jouw advies (hetgeen ik heel plausibel vond) modem driver én cd-romdriver gedeïnstalleerd, de pc opnieuw opgestart en vervolgens eerst het modem en daarna de cd-romdrive geïnstalleerd. De eerste keer (zonder opnieuw opstarten ging het goed. Toen ik echter opnieuw opstartte gaf de cd-rom drive weer het vreemde geluid en werd bij het opstarten niet herkend. Ik had ook ee nieuwe driver voor de cd-romdrive gedownload en meegenomen maar niet toegepast omdat ede cd-rom drive het dfe eerste keer gewoon deed en niemand (dus ook een cd-romdrive) kan iets geven dat hij niet heeft. Dus de zaak is helaas onopgelost. Ik zit er nu over te denken wanneer ik weer bij de kennis op bezoek ga om een andere/nieuwe drive mee te nemen.
Maar ik zit wel met mijn handen in het haar.

sgrav000

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan