Cd-roms en harde schijf aansluiten

• Onderwerp starter Onderwerp starter FOXY
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

FOXY

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2002
Ik heb een vraag over hoe je een cd-rom speler, cd-brander en een harde schijf van 10 Gb en een harde schijf van 40 Gb aansluit op het moederbord, op de harde schijf van 10GB komt C:\ , die ander van 40Gb word E D F , nu mijn vraag, hoe sluit je wat aan op een Asus A7V 133 1Ghz moederbord, dus wat word slave en wat word master, er zitten 4 IDE connectors op dat moederbord, 1 primarie ultra ata 100 ide connector en een secondarie ultra ata 100 connector, daarnaast zitten weer 2 connectors en dat zijn, 1 primarie ide connector en 1 seccondarie ide connector. Wie of wat zet ik waar? Gr FOXY

Ik neem aan dat je je eigen HD als start-up schijf wilt behouden, anders moet je al die progjes opnieuw installeren, en drivers opnieuw erbij zoeken. Als dit zo is, dan wordt de 2e HD Slave. OP de kabel waar nu de oude HD aan zit, kun je de nieuwe HD erbij prikken.
Laat hem daarna eerst door de bios zoeken.
Als hij gevonden is ben je er nog niet.
In windows ga je naar uitvoeren en geef hier "command" of "cmd" in (zonder quotes), je komt nu in msdos. Geef hier het commando FDISK
HIer de uitleg over FDISK
http://www.xs4all.nl/~ronh/fdisk1.htm

Ja, die van van 10 Gb word me opstartschijf, maar waar zet ik waar op het moederbord met die kabels en wie verbind ik met wie? Dus in welke connectors op het moederbord, moet dat in die connectors van ultra ata 100 of die van primarie ide connector ? Thanx alvast

Je hebt 2 IDE kabels, Aan iedere IDE kabel heb je 2 connectoren.
Wat zit er nu aan iedere IDE kabel, en geef tevens aan Master of Slave.

Ik heb nu 10gb master en cdrom als slave op de primarie ultra ata 100 ide connector, die andere harde schijf zit nu als master en de brander als slave op de secondarie ultra ata 100 connector, nu wil het probleem dat mijn harde schijven niet worden gezien in mijn bios. Gr FOXY

Als ze BEIDE niet worden gezien zet beide schijven als auto in de bios. En zorg dat de kabels goed vast zitten, ook op het MOBO.

Oke dat zal ik doen, maar hoe verbind ik ze, met dat master en slave gedoe. 10gb harde schijf als Master dat weet ik, maar hoe verder dan???? Cd-rom als slave weer die harde schijf van 40Gb master en dan de brander als slave, of toch anders?

Sommige hebben beide harde schijven op 1 IDE kabel en de brander en cd-rom op de andere IDE kabel, het nadeel hiervan is dat als je on the fly wilt branden (dus rechtstreeks van je CD-rom naar je brander deze met elkaar in conflict kunnen komen.
De configuratie die je momenteel hebt is m.i. beter, dit is ook de configuratie die ik zou doen.

Oke das duidelijk nu, maar waar op het moederbord doe ik ze erin, is dat in die primarie ultra ata of die "gewone" ide connector?

Het lijkt mij dat je de Ultra Ata IDE connectors gebruikt, maar wat zegt de manual van je mobo hierover??

Oke mensen, hij doet het alweer gelukkig, ook een foutje van mij, ik had er een 40 pins kabel aangehangen in plaats van 80, sorry hoor. Maar in ieder geval bedankt voor jullie hulp allemaal. Gr FOXY

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan