CD-Romspeler onzichtbaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boeing_737

Verenigingslid
Lid geworden
13 dec 2005
Omdat ik op mijn XP PC een rootkit-infectie heb gehad en ik wel eens gegevens uitwisselde naar mijn W95 PC, heb ik Windows95 ook opnieuw geinstalleerd. De Windows-versie is nog echt uit 1995, op 21 diskettes en zonder ook maar één update. Die PC is écht stand-alone, geen Internetverbinding.

In de BIOS staat de CD-Romspeler wél, maar in Deze computer niet en ook niet in Apparaatbeheer. Bij Vaste schijf-controllers staat een geel uitroepteken voor de primaire en secundaire IDE-controller (dubbele fifo). Daaronder staat zonder icoontje de standaard dubbele PCI IDE-controller. En in Systeem ook de melding Station X gebruikt de MS-DOS-comptabiliteitsmodus en Wisseling van comptabiliteitsmodus verlaagt de prestaties (in het tabblad Prestaties). Ik heb die IDE-controllers al eens verwijderd en de PC herstart, maar de controllers en het icoontje verschenen weer als daarvoor, in de BIOS heb ik de CD-Romspeler als eerste bootable ingesteld, maar de CD-Romspeler blijft onbruikbaar. Als ik geen CD-Romspeler meer kan gebruiken, kan ik ook geen updates meer overhevelen. Hoe krijg ik hem weer bruikbaar?

Laatst bewerkt:
Installeer eerst eens de chipset drivers voor je moederbord, grote kans dat dan je IDE goed werkt en daarmee de CD rom speler ook.

Windows 95, draait nog op DOS, dan moeten de drivers ook in de autoexec.bat en config.sys vermeld worden.

Hier vind je het één en ander erover.

Oh maar dat doe ik altijd anders,ik installeer dan eerst DOS,en erna W95 ook met disks,gaat altijd goed ,ook cd speler doet het dan.

Het gaat wat langer duren.
MS-Dosdiskettes heb ik niet meer, waren voor installatie W95 niet meer nodig. Heb wel met diskettes W3.11 voorgeinstalleerd. Maar hoewel W95 de CD-Rom moet herkennen, had ik toch een diskette, maar die kan ik nergens meer vinden.
Via Driverguide bij Mitsumi terechtgekomen, DOS-drivers voor de CD-Rom gevonden.
Ik moet kiezen tussen wel of niet DMA ondersteund.
Ik had de HD geformatteerd in FAT, ben dat nu met PM aan het omzetten naar FAT32.
Kortom, het ligt hier ouderwets vol met diskettes.:)
Maar ik ga nu gauw weer verder.

Ik heb ze gedownload, nu weer verder met de onverwachte visite...knars, knars..:evil:

Het is weer in orde. :thumb:

Mijn oerversie van W95 kan alleen op een FAT-partitie geinstalleerd worden en niet op FAT32. Maximum grootte van FAT-partities: 2 Gb.

De bootdisk van Lange Pier moest uiteindelijk de versie boot95a.exe zijn (om dezelfde reden, oerversie W95?).
Maar de CD-Rom staat weer in Deze computer en ik heb inmiddels alle andere drivers vanaf een CD-Rom kunnen installeren.

(De autoexec.bat en de config.sys moesten aangepast worden met de Mscdex-argumenten, de bootdisk deed dat voor me :) ).

BANDIT123: jouw methode zou misschien ook gewerkt hebben, maar ik ben bang dat ik dan toch de W95 (OEM) Service release 1 had moeten hebben.
Misschien ga ik het nog eens uitproberen. :D

Oeps, floppy's win95B, is idd geen goede kombi:o , had effe verder moeten denken, in dit geval, terug.

Tja, als je toen een schijf had van 850mb, had je al het summum.:eek:

Staan ze nog buiten, met een parapluutje?:p

Staan ze nog buiten, met een parapluutje?:p
Ik had ze om acht uur al de deur uitgezet..;)
Ik ben trouwens nog aardig lang aan het prutsen geweest om de drivers voor de Nvidia grafische kaart aan de praat te krijgen. (Vraag me niet hoe het uiteindelijk lukte :cool: )
Maar goed, ze staan er weer vorstelijk op nu: Doom95, Doom I, Doom II, Heretic, Quake, Terminal Velocity, Descent, Rise of the Triad,
Radix beyond the Voyd, Duke Nukem 3D en Blood. :love: :D :thumb:

En erg bedankt voor de hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan