cd-writer wil geen 90 min/800 mb branden

Status
Niet open voor verdere reacties.

frankgbosman

Verenigingslid
Lid geworden
20 jul 2002
Die @%&* cd-writer weigert structureel om elke 90min/800mb cd te branden, ja de eerste twee en de rest kan ik vergeten. Hij brandt wel lief 70 en 80 min cd's.

Wie weet raad? Ik ben niet vreselijk handig met hardware, met software iets meer!

wat meer info graag... welke writer, welke snelheid (is je writer wel compatible met 90 min cd's...?)

Welk merk en type CD-Writer heb je? En wat bedoel je met "eerste twee"? Dus hij doet het wel en daarna niet meer?

Groetjes,
Bennie

1. Ik heb alleen maar 80 en 70 min cd's gebrand, dat ging altijd goed
2. als ik een 90 min cd wil branden, doet ie nooit niks, gewoon zip!
3. Ik weet niet of mijn cdwriter 90 min competibel is. Hoe vind ik dat uit, en als dat zo is, hoe maak ik 'm dan competibel.
4. Ik heb een compaq NEC_NR 7800 A, firmware 1.27. Genoeg info?

bedankt voor de firmware, maar dat van het forum vind ik én (te) ingewwikkeld én een beetje spooky voor mn pc. Is dat de enige manier? Zo ja, niet makkelijker.

Helaas zou dat inderdaad de enige manier zijn. En het is inderdaad errug risky ook. Zeker omdat ook niet duidelijk is of het wel daarvoor bedoeld is. Ik denk dat je er gewoon goed aan doet om je "verlies" maar te nemen ...

Groetjes,
Bennie

wat is dat 'overburn' toch waar jullie het over hebben?
Bedankt in ieder geval voor de hulp zo ver.

even lastog doen hoor, maar als er op een writable cd staat '800 mb' dan kan daar toch 800 mb op, zoder het rtucje van 'meer branden dan eigenlijk kan', of zie ik dat verkeerd???

Vraag me niet waarom,
maar je hebt die overburn nodig om cd's met een grotere capiciteit dan 700mb te kunnen branden.

Je hebt het nodig omdat niet alle branders 700+ cd-r's herkennen als 700+ en branden gewoon maximaal tot 700. Simpel as that. Herkent hij ze wel als 800 mb disks dan heb je overburn niet nodig. Zelfde geld voor 90/99 min cd-r's. Meeste spelers herkennen die als 80 min cd-r's.

Wat op het doosje staat is de geschatte maximale hoeveelheid data/min die de cd-r kan bevatten en dat dan afgerond. Meestal past er meer op. Nadeel is alleen hoe dichter je bij de buitenrand komt, hoe groter de kans is op schrijffouten van de brander of leesfouten van de lezer. Het is dus niet altijd aan te raden. Voor zover ik weet moet je voor 90/99 min cd-r's sowieso altijd overburn gebruiken aangezien Nero ze niet standaard ondersteund (kan zijn dat dat inmiddels verandert is... heb nu een dvd brander dus brand amper nog cd-r's)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan