cdrom speler Win98 werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hendrik200

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2001
Deskundigen,

Ik heb Windows 98
Mijn Cdrom speler werkt niet
In Verkenner zie ik wel D:
Maar indien ik klik op D: krijg ik: Geen toegang tot D: apparaat is niet klaar
Tijdens opstarten krijg ik: Found Cdrom LTN 382

Wie kan mij een tip geven

Dan vrees ik het ergste, misschien dat er nog mensen zijn die andere ideeën hebben :confused:

Tige tank Frisian

Ik heb de CDRom speler uit systeem/apparatenbeheer verwijderd; PC afgesloten; CDrom-kabels losgemaakt; PC opgestart; schijf D: wordt niet herkend PC afgesloten; CDromkabels verbonden; opgestart; schijf D: wordt weer herkend

Nog andere suggesties?

Ik heb de Cd-rom speler in een andere computer (W95)geplaatst (als slave) en toen werkte het apparaat wel

Daarna heb ik de speler terug geplaatst in de W98 computer en een Windows98 bootdisk gebruikt, maar de CD-rom speler was niet te benaderen. Foutmelding: CDR101

Heeft iemand nog een suggestie?

Hallo

De betrokken foutmelding = volgens mij een fout , die doet vermoeden op communicatiefouten tussen drive/motherboard hoor , dus ...

Heeft de betrokken lezer ooit wel wel gewerkt in deze p.c. configuratie ????

Indien ja , wat is er toen verandert....

Is de i.d.e. "flatcable" nog goed verbonden motherboard en drive ???

Voedingsspanningen 12v/5v aanwezig op de voedingsconnector v/d betrokken drive ...??

Indien de drive in de niet werkende p.c. ook is ingesteld als "slave" , dan zou ik als laatste optie eens proberen als "master op de andere "2e" i.d.e" poort.

Veel oudere harde schijven hebben immers graag de i.d.e. poort voor zichzelf.

Heb je als "test" ook al eens een andere i.d.e. "flatcable" gebruikt ???

Uiteraard zijn de b.i.o.s. settings korrekt???

Peter

Peter bedankt voor je reactie

De foutmelding luidt exact: CDR101: Not ready reading drive E

De betrokken lezer heeft wel gewerkt in de W98 PC

De PC heeft 1 jaar stil gestaan omdat de voeding stuk was. Er is een nieuwe voeding geplaatst, daarna heeft de cd rom speler nog een dag gewerkt en was daarna niet meer in staat om cd's te lezen (uitwerpen wil wel en het lampje knippert ook na het laden van de cd)

de flatcable is naar mijn idee goed verbonden. Ik heb het moederbord nog extra gecontroleerd en het lijkt goed

de voedingsspanningen zijn goed voor zover ik kan nagaan. Uit de voeding komen twee kabels, die ik beide al eens op de cdrom speler heb aangesloten (en de overige randapparaten werken wel zoals harde schijf en floppydrive)

in de niet werkende pc (win98) heb ik maar 1 drive en deze heb ik als master geinstalleerd

nav jouw tip heb ik een andere i.d.e. kabel gebruikt, maar ook dit helpt nog niet

op welke b.i.o.s settings moet ik letten?

In enkele berichten staat iets over het verwijderen van register-key's. Zou dat een oplossing kunnen zijn

Hendrik

Hallo

Bij veel oudere p.c.'s dien je de c.d. .r.o.m. lezer specifief als c.d. lezer in te voeren in de b.i.o.s. of anders werkt het niet.

Dit zal hier vermoedelijk niet van toepassing zijn....

Heb je de niet werkende drive al eens getest als master op de secundaire i.d.e. poort????

Het veranderen van "registerkeys " zal ook niet helpen , mits je zelf vermeld dat het opstarten d.m.v. bootdiskette ook niet lukt .

Uiteraard was die d.o.s. bootdisk er een met c.d. r.o.m. ondersteuning???

Indien niet , dan zou ik eerst eens proberen met d.o.s. bootdisk die c.d. romlezer ondersteund.

Heel snelle test is uiteraard een "geleend " exemplaar eens aansluiten i.p.v. het exemplaar die kuren vertoond.

De betrokken drive zelf is niet defekt mits die korrekt werk in een andere p.c.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan