cdrom

Status
Niet open voor verdere reacties.

chiens

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2005
Ik ben in het bezit gekomen van een Toshiba laptop (Tecra 8000) met een externe cdrom.
De vorige eigenaar heeft alles van deze laptop verwijderd en ik moet dus windows (98) opnieuw installeren.
Ik heb al alles geprobeerd maar ik krijg echter op geen enkele manier de cdrom "aan het lopen". En om windows te installeren heb ik die toch echt nodig.
Ik start met opstartdiskette (windows 98) op maar de cdrom wordt niet herkend.
Ik heb ook al zelf alles gewist (incl. partities) en de schone installatie uitgevoerd maar ook dit is zonder effect.
Heeft iemand nog tips/aanwijzingen voor mij?

Hoe is de externe cd-rom aangesloten op de laptop?

De cdrom zit in een zgn. fdd attachment case en op de stekker die de verbinding maakt staat Molex.
Bekend?
Het is een vrij platte stekker ca. 2,5 cm breedte en in het midden een platte sleuf van ca. 1,5 cm breedte.
Zelf had ik een dergelijke verbinding nog nooit gezien.

"help"

krijg de cd wel stroom
gaat luikje open en toe

Ja, hij krijgt stroom en gaat dus open en dicht.
Ook als hij losgekoppels is en ik hem inplug krijgt hij stroom want dan gaat hij een momentje draaien.

verander eens in bios
1ste boot naar cd-rom
cd erin en opstarten

Stop, zo technisch ben ik niet en weet dus niet wat je bedoeld.
Graag een eenvoudige uitleg, ik ben wat dat betreft maar een leek.

Alvast bedankt!

voor in bios te geraken bij opstarten direkt op
del toets klikken (zo is toch bij een toshiba armada)
zo niet is f1, f2 ,esc dat is te proberen
als je in bios zit neem je menu boot sequence
en daar verander je 1 ste boot naar cdrom

om de gegevens op te slaan klik je f10

Ik heb denk ik gedaan wat je schrijft maar dit blijkt helaas ook niet de oplossing te zijn.
Kan ik nog iets anders proberen?

Als je laptop opstart, met aangesloten CD-ROM, gaat dan het lampje van de CD-ROM even branden?
In dat geval moet wel lukken. Je start op met de opstart floppy. Tijdens opstarten krijg je wat tekst voorbij zien lopen. Daar moet je goed opletten, het is mogelijk dat je CD station een andere letter krijgt toegewezen (bij. F in plaats van D of anders).
Probeer het nog eens.
Extra tips & handleidingen vind je hier:
http://www.schoonepc.nl/instal/setup.html

en hier: http://go.to/wintips

grtz
Bugs

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan